Skillnad på strängar för elbas/akustisk??

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Skillnad på strängar för elbas/akustisk??

Inlägg av Hellish »

Har funderat ett tag på vad som skiljer mellan strängar egentligen, och nu när det är nära till inköp av akustisk bas så tänkte jag kolla om det ÄR nån skillnad? Kan man inte använda samma strängar till en akustisk som till en elbas? Finns det speciella strängar för akustiska och vad skiljer i så fall på dessa?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Vissa gillar att ha bronze-strängar till akustisk bas. De ger lite mer diskant än vanliga strängar. De funkar inte lika bra till elbas eftersom de inte är lika "magnetiska" som vanliga strängar.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Åhå?
Är det månne så att bronzesträngar faktiskt har kvar bronsfärgen eller är det nån legering så att det är den vanliga, chamriga gråheten?

Skulle vara coolt med bronsfärgade strängar.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Bronssträngar fortsätter vara bronsfärgade livet ut. Det är ganska snyggt.

Ett annat alternativ på bassträng till en akustisk är Thomastik Infelds "Acoustic Bass". De har fosforbronslindning på runt en nylonkärna. Sådana tänker jag testa, om jag nu någon gång faktiskt skaffar mig en akustisk basgitarr.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

peter_s skrev:Bronssträngar fortsätter vara bronsfärgade livet ut. Det är ganska snyggt.

Ett annat alternativ på bassträng till en akustisk är Thomastik Infelds "Acoustic Bass". De har fosforbronslindning på runt en nylonkärna. Sådana tänker jag testa, om jag nu någon gång faktiskt skaffar mig en akustisk basgitarr.
Är inte Mousen akustisk?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

TDHP skrev:Är inte Mousen akustisk?
Njae, inte riktigt, även om det är en definitionsfråga. Mousen skulle jag hellre kalla "halvsolid", d.v.s. den har en solid kropp med utfrästa tonkammare, som på bilden här:

Bild

Så den är alltså inte akustisk på samma sätt som t.ex. en Tacoma Thunderchief det, även om den är mer akustisk än en Precisionsbas. ;)

Men visst, Thomastiks strängar för akustisk bas skulle givetvis gå att sätta dit, eftersom Mousen inte har någon magnetisk mik, utan bara en piezovariant. Jag är dock inte säker på att jag vill, eftersom de nylonlindadde LaBella-strängarna som den levereras med s.a.s. är en integrerad del av Robs design (och för att Thomastik-strängarna är lite för dyra för att bara experimentera lite med).
Skriv svar