Första omsträngningen.

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Luffaren
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 18:30

Första omsträngningen.

Inlägg av Luffaren »

Tjena allihopa,

Har startat ett eget korståg för att shape up min sketna "bruksbas" fram tills jag ska köpa en ny. Köpte den begagnat för 2 år sedan och har inte strängat om den.

Basen är en IBANEZ GSR180BK

Bild:http://www.solimeo.it/ImageECommerce/so ... R180BK.jpg


Vill nu byta strängarna, de jag har nu är stela och det känns som om de är för spända när jag jämför med andra basar. Det beror säkert på kvalitén i basen också, men man borde nog kunna få goare ljud.

Har ni några tips? Vad ska jag tänka på? Jag lirar både med plektrum och fingrar om det spelar någon roll.

Ha det gött!
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Re: Första omsträngningen.

Inlägg av Bastappe »

Luffaren skrev:Tjena allihopa,

Har startat ett eget korståg för att shape up min sketna "bruksbas" fram tills jag ska köpa en ny. Köpte den begagnat för 2 år sedan och har inte strängat om den.

Basen är en IBANEZ GSR180BK

Bild:http://www.solimeo.it/ImageECommerce/so ... R180BK.jpg


Vill nu byta strängarna, de jag har nu är stela och det känns som om de är för spända när jag jämför med andra basar. Det beror säkert på kvalitén i basen också, men man borde nog kunna få goare ljud.

Har ni några tips? Vad ska jag tänka på? Jag lirar både med plektrum och fingrar om det spelar någon roll.

Ha det gött!
Du kommer att uppleva något underbart när Du strängar nytt.
Jag vill rekommendera Elites strängar. Tjocklek 45 -105.
De finns att inhandla på MUG i göteborg.
Om Du vill ha mjukare, så finns de i tunnare tjocklekar.
Bra budgetstängar är Warwicks Red Label.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag gillar Elixir, jäkligt sköna och väldigt lättspelade, fast coatingen som dom har på strängarna kan nötas bort snabbt om man spelar med plektrum. En del tycker dom är för slippriga men testa och döm själv, ett minus är att dom är relativt dyra. :oops:
D'Addario(nickelwound) tycker jag annars är bra billigare strängar. Jag har ett set Pro Steels jag ska prova så fort jag fått tag på en fullskalig bas igen.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25810
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Första omsträngningen.

Inlägg av fieldflower »

Bastappe skrev:
Luffaren skrev:Tjena allihopa,

Har startat ett eget korståg för att shape up min sketna "bruksbas" fram tills jag ska köpa en ny. Köpte den begagnat för 2 år sedan och har inte strängat om den.

Basen är en IBANEZ GSR180BK

Bild:http://www.solimeo.it/ImageECommerce/so ... R180BK.jpg


Vill nu byta strängarna, de jag har nu är stela och det känns som om de är för spända när jag jämför med andra basar. Det beror säkert på kvalitén i basen också, men man borde nog kunna få goare ljud.

Har ni några tips? Vad ska jag tänka på? Jag lirar både med plektrum och fingrar om det spelar någon roll.

Ha det gött!
Du kommer att uppleva något underbart när Du strängar nytt.
Jag vill rekommendera Elites strängar. Tjocklek 45 -105.
De finns att inhandla på MUG i göteborg.
Om Du vill ha mjukare, så finns de i tunnare tjocklekar.
Bra budgetstängar är Warwicks Red Label.
+1 på den!
Sedan kommer du räkna på hur ofta du kommer vilja köpa nya strängar och bli lite ledsen i ögat med tanke på vad det kostar...
Men nya strängar är roligt!

Jag har provat en hel massa strängar, främst för att jag inte kommer ihåg vad jag provade sist och för att musikaffärerna jag hamnat i inte haft samma som jag kört med innan.
Jag har funnit att de flesta stora märkena är bra och låter bra.
Just nu sitter det DR-strängar på (som låter och känns kanon) men även Ernie Ball, D'Addario, etc har suttit på och funkat kanonbra!

Warwick Red Label har jag provat en gång och aldrig mer.
De lät klicketiklack-diskantigt på ett sätt som inte alls passar mig.
Billigt, men ändå inte prisvärt för mig.

Har även provat EBS en gång och aldrig mer. En av strängarna gick av, vilket därmed var andra gången nånsin det hände mig. Det kan ju ha varit måndagsexemplar, men jag provar inte igen.
De lät dock bra.

Provade även en gång strängar som var taper-wound vid stallet, dvs det var egentligen bara kärnan som gick över stallet.
Det gick (föga förvånande) av en sträng precis vid stallet, och därmed var taper-wound en avslutad saga för min del...
De lät för all del också bra.

Elixir har jag bara provat på andras basar, men jag retar mig på att coatingen gör att man inte får (el-)kontakt med strängarna och därmed inte "jordar bort" statiskt brus om sådant finnes. Skitirriterande!

Mitt råd - börja nånstans bara...
Köp nåt stort och känt märke som inte kostar skjortan men inte heller peanuts.
Köp medium till att börja med.
Och känn efter om de passar dig bra under tiden du spelar på dem.
Saknar du nåt går det att köpa annan gauge, modell, märke nästa gång.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Att strängar går av. Det går det inte att göra något åt. Oftast är det materialfel. Jag har under snart 30 år spelat av en sträng kanske vart annat år.
Och jag spelar mycket.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25810
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Bastappe skrev:Att strängar går av. Det går det inte att göra något åt. Oftast är det materialfel. Jag har under snart 30 år spelat av en sträng vart annat år.
Och jag spelar mycket.
Jag har under 15 år spelat av 2 strängar. De ovan nämnda.
Jag spelar mycket för att vara hobby-basist, så min spelstil har alltså inte av strängar i nästan någon utsträckning alls. Därav undviker jag de där det hänt.

Gällande EBS-strängarna har jag hört liknande storys här på forumet - folk som aldrig spelar av strängar har haft av EBS-strängar...
Och att taper-wound går av lättare vid stallet än andra strängar kräver ingen högre vetenskap att haja varför...

Med min spelstil alltså...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

knedy skrev:Jag gillar Elixir, jäkligt sköna och väldigt lättspelade, fast coatingen som dom har på strängarna kan nötas bort snabbt om man spelar med plektrum. En del tycker dom är för slippriga men testa och döm själv, ett minus är att dom är relativt dyra. :oops:
D'Addario(nickelwound) tycker jag annars är bra billigare strängar. Jag har ett set Pro Steels jag ska prova så fort jag fått tag på en fullskalig bas igen.
Brrrrr... Mitt spontana råd till alla: Låt bli strängar med coating!! Brrr..
Bara min egen åsikt...
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

kmo skrev:
knedy skrev:Jag gillar Elixir, jäkligt sköna och väldigt lättspelade, fast coatingen som dom har på strängarna kan nötas bort snabbt om man spelar med plektrum. En del tycker dom är för slippriga men testa och döm själv, ett minus är att dom är relativt dyra. :oops:
D'Addario(nickelwound) tycker jag annars är bra billigare strängar. Jag har ett set Pro Steels jag ska prova så fort jag fått tag på en fullskalig bas igen.
Brrrrr... Mitt spontana råd till alla: Låt bli strängar med coating!! Brrr..
Bara min egen åsikt...
Jag fick låna hem en Warwick 6:a med elixirsträngar och ljudet var inget speciellt. Känslan att spela var...Brrr...
Jag strängade om till D´addario och genast blev det bättre.
Basen intonerade bättre efter omsträngningen.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Många gillar ju elixir o dylikt pga livslängd, men som sagt.. Tycker dom låter sådär och känns värre..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Luffaren
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 18:30

Inlägg av Luffaren »

Underbart med alla svar!

Ja va nog nästan på väg o köpa nån billig skit, men nu ska ja ta råden till mig då o punga ut lite extra. Drar nog förbi mug nån dag och kollar va de har för goingar.

Vad var coating på strängarna ni snacka om?

Hare gött!

EDIT:

Wohoo! Sprang förbi mug tidigare idag som sagt och gjorde antagligen mitt bästa köp på länge! (det förra var en ashdown 100w stärkare på samma ställe för 2 papp för nåt år sen)

Köpte ett paket D'Addario XL Nickelwound Red light top/Med Bottom .45/.65/.85/.105 för 300:- och när ja kommit hem o strängat om skiten så var det ju en helt ny upplevelse. Va fan har ja spelat på hittils egentligen? Ren skit.

Jag antar att dom ja köpte är ganska biffiga strängar, jämfört med dom tidigare iaf, för det är tyngre o trycka ner samt spela på strängarna men det är det värt.

En grej ja har märkt är däremot att mina slides nu gnisslar irriterande. Ska förmodligen dra med basen på en inspelning nästa vecka och då vill ja ju helst slippa det oljudet, är det någon som har nåt tips på hur man undviker detta?

Tack för att ni återigen knuffade mig i rätt riktning, nu fortsätter korståget!
Skriv svar