nedstämt till Eb

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Max
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 08:08
Ort: Västerås

nedstämt till Eb

Inlägg av Max »

tjena en liten fråga, jag har nyligen stämt ner min washburn till Eb, asså Eb, Ab, Db, Gb. skulle testa det lite. sällan jag stämmer ner mina instrument. men jag undrade om strängarna inte mår bra om jag stämmer den till standard tuning senare.

min elgitarr lärare sa till en elev på skolan som hade sin nedstämd till C eller D att inte stämma upp den igen. är det inge bra för strängarna då??
// Max

Mitt band:
https://www.facebook.com/Slatemetal/?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Re: nedstämt till Eb

Inlägg av gäst »

haha, vad roligt... nej det borde inte vara några problem (vad jag vet) :)
Användarvisningsbild
Max
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 08:08
Ort: Västerås

Inlägg av Max »

vad bra! tack! :)
// Max

Mitt band:
https://www.facebook.com/Slatemetal/?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+
Inlägg: 1725
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 13:36

Inlägg av b_luthman »

stämmer du bara ner till Eb är det inget problem.
om du däremot stämmer ner till C eller B så måste du byta strängar(till tjockare) och då rekommenderar nog ingen att du stämmer upp till E med samma strängar. en .125 sträng i E lär nog inte vara hälsosamt för halsen kan jag tro....
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Enda jag kan tänka mig är om man jojo-stämmer ner och upp flera gånger om dan. Det kanske inte strängarna uppskattar så värst mycket.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

b_luthman skrev:stämmer du bara ner till Eb är det inget problem.
om du däremot stämmer ner till C eller B så måste du byta strängar(till tjockare) och då rekommenderar nog ingen att du stämmer upp till E med samma strängar. en .125 sträng i E lär nog inte vara hälsosamt för halsen kan jag tro....
+1. Jag spelar med två band och det ena stämmer i E och det andra i Eb. Har aldrig varit något problem att stämma om. Man kan ju lätt bända halvtoner utan att strängarna löper större risk att gå av om basen är frisk.
Skriv svar