Vilka strängar till bas med Valnötskropp?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Vilka strängar till bas med Valnötskropp?

Inlägg av Punkster »

Halloj!

Har precis fått hem min Woodo-bas, och D´addario-strängarna som satt på åkte efter första repet, värre skit har jag aldrig varit med om. Årnes var vänlig nog att skicka med ett set med Windmill-strängar (Galli) när jag köpte basen, så jag satte på dom, och det blev helt okey.
Det jag undrar över nu är vilka strängar som kan passa bra på den här basen och vilka som passar sämre. Det är ju min första bas som är byggd i ett "hårt" träslag, så basfrekvenserna blir ju lätt lite bumliga har jag märkt. Iaf om man jämför med instrument byggda i swamp ash eller Basswood, som nästan allt jag ägt innan varit byggda av.
På min Fender har jag nästan alltid kört med Rotosound eller Musikbörsens budgetmärke (Austin City tror jag dom heter) när jag har varit fattig. Tror inte dom kommer funka lika bra på Woodon. Vill ha ganska mycket diskant och kärna i ljudet, så jag borde kanske välja tunnare strängar? Eller någon speciellt märke? Galli-strängarna funkar bra hittils, och är inte så dyra. Finns det nåt annat som också skulle kunna passa?
/Linus
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Vill du ha mycket diskant så är väl just D´addario det första jag tänker på faktiskt..
Nu vet jag inte vad det var för set på Woodon vid leverans, men min erfarenhet av D´addario är just att de är väldigt brighta och lite läskiga.

Jag skulle tipsa om EBS (jo, faktiskt) Titan-tjosanhejsan, Ernie Ball Slinkys eller Dean Markley Blue Steel.
Blue Steel var mina favoriter på Warwicken, men tyvärr så tillverkas de inte upp till 50-110 så nu kör jag Ernie Ball på Fendern som jag använder mest.

EBS-strängarna tyckte jag faktiskt lät riktigt bra, men de lät inte bra lika länge som Ernie Ball-strängarna för min del.

Som en parentes så köpte jag några nya Dunlop-strängar från Tysken som jag satte på Aerodynen men de låter hittills inte alls bra.


Annars har du ju Elixir också.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

blackparkas skrev:Vill du ha mycket diskant så är väl just D´addario det första jag tänker på faktiskt..
Nu vet jag inte vad det var för set på Woodon vid leverans, men min erfarenhet av D´addario är just att de är väldigt brighta och lite läskiga.
Det är D´addario som sitter på vid leverans. Nu var det ju förvisso en demo-bas jag köpte, men strängarna var totaldöda trots att dom såg fräscha ut. Trodde först att all komprimerad basighet och "thumpet" kom sig av träet i kroppen, men det var nog fel. Dessutom var dom fysiskt sett ganska vassa, man fick ont i fingrarna.

Vad jag egentligen undrar är vad jag bör använda för typ av strängar till en bas som har hårdare trä i kroppen (valnöt) för att få ut så mycket som möjligt av den. Tjocka eller tunna? Slipade eller oslipande? Något speciellt märke? Eller nåt annat. Jag vill att det ska låta kärnfullt med bra diskant och tränga igenom bra.
/Linus
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Låter inte som Daddario XL på den beskrivningen?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jo, jag förstod att dte var D´addario, men de tillverkar ju en hel del olika sorters strängar också...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Testa Galli och se vad som händer.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Som sagt sitter det d'Addario som standard på Woodobasarna och normalt tycker jag de är alldeles utmärkta och har funkat bra på andra Woodobasar. Men som sagt på Punksters var de stendöda.

Jag tycker faktiskt inte det är fel att testa med nya d'Addario på den vid tillfälle. Jag tror att det är rätt tänk, men att du haft otur. Men det vore ju kul om Gallisträngarna fungerade så länge.
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Jag gillar D'addarios nickelsträngar bättre än stålsträngarna. Vilka sitter på Woodo? Kanske kan va värt att testa de olika?
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

d'Addario nickel är det på Woodosarna
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

D'Addario EXL låter ju bra jättelänge så det måste varit ett dåligt set på den basen.
Användarvisningsbild
Bassjov
Medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: fre 18 apr 2008, 18:21
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Bassjov »

Kolla med Marcbass om att testa unicorn strängar. Jag tror den kommer att sjunga som bara den.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Mja det var inte bara punksters bas som anlände med dåliga strängar.
dereborn

Re: Vilka strängar till bas med Valnötskropp?

Inlägg av dereborn »

Punkster skrev:... Galli-strängarna funkar bra hittils, och är inte så dyra....
Så...?

Klassisk PB-tendens.
"Jag trivs rätt bra med den här basen o min rigg, så vad ska jag köpa istället"?
"Jag gillar verkligen den här disten, så jag ska sälja den"

etc etc etc

Ibland tror jag vi har för mycket tid och för lite liv.
Skriv svar