Nerstämd 5:a

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Nerstämd 5:a

Inlägg av Bassplaya »

Nu tycker ni säkert inte att jag är riktigt klok, men jag kör 5:an nerstämt ett tonsteg alltså A-D-G-C-F.
4:an jag hade innan var stämd D-G-C-F och då körde jag på
Dunlop 50-110 strängar.

I nuläget kör jag på EBS 45-128, men det är ett väldans rassel i strängarna trots åtskilliga timmars intonering, o därför tror jag att jag behöver tjockare strängar.

Finns här någon som har nån koll på vad det finns för strängar som skulle kunna passa en 5:a stämd i A?
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+
Inlägg: 1725
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 13:36

Inlägg av b_luthman »

Warwick har ett set med .135 som tjockast, finns nog andra märken men det är det som jag kommer på först. vill du lalla till det ordentligt köper du deras Dark Lord set. .85-.105-.135-.175 då får du lägga på en 65a eller nåt som högsta.

stämma i A är väl inget konstigt. vi spelade i A förut, men efter tjat från ena gitarristen stämde vi upp till drop b.
Senast redigerad av b_luthman den fre 12 dec 2008, 00:03, redigerad totalt 1 gånger.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Har inte provat de här själv. Men de är ju lite tjockare än de du har nu... Dock bara fyra strängar. Så den femte får du köpa till extra.

http://www.thomann.de/se/warwick_black_ ... rd_set.htm
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

Har kollat runt lite och slängde nyss i väg en beställning till tysken.
Tänkte prova dessa:


Bild

Borde kunna funka...

Eller?? :?
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Svårt att säga. Tycker inte att dina nuvarande strängar borde klonka så mycket heller... Vad har du för bas?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

LTD B-105.
Folxam´s gamla.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Nerstämd 5:a

Inlägg av lowfreq »

Bassplaya skrev:Nu tycker ni säkert inte att jag är riktigt klok, men jag kör 5:an nerstämt ett tonsteg alltså A-D-G-C-F.
4:an jag hade innan var stämd D-G-C-F och då körde jag på
Dunlop 50-110 strängar.

Finns här någon som har nån koll på vad det finns för strängar som skulle kunna passa en 5:a stämd i A?
Inge konstigt alls. Jag kör själv DGCF på mina 4or. Jag har också tänkt tanken att köra 5:an med samma stämning då det blir lättare att skifta mellan basarna.

Det är ju bara att du skaffar ett Heavy-set 50-110 och slänger på, och så letar du en lämplig lös sträng till den låga A-strängen.

Jag rekommenderar ju starkt DR Lo Riders. Tycker även Boomers 50-115 funkar väldigt bra till nerstämt.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: Nerstämd 5:a

Inlägg av Bassplaya »

lowfreq skrev:
Det är ju bara att du skaffar ett Heavy-set 50-110 och slänger på, och så letar du en lämplig lös sträng till den låga A-strängen.
Har själv funderat på denna lösning, men då ska man ju helst hitta en sträng av samma "kaliber", dvs från samma tillverkare o samma serie så att man får likadant ljud i alla strängarna. O utbudet i Malmö verkar inte vara det bästa när det gäller strängar i lösvikt :roll:

Men nu väntar jag på strängarna från tysken så vi får se när dom sitter på om jag får rätsida på problemet. :)

Tror faktiskt att problemet från början var att det satt en .130-sträng på basen och att jag satte på en .128-sträng, därav rasslet.

Vill minnas att jag i början av basspelarkarriären hade liknande problem då jag körde mediumsträngar på basen o satte på ett set lightsträngar jag fått i present.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Nerstämd 5:a

Inlägg av lowfreq »

Bassplaya skrev:
lowfreq skrev:
Det är ju bara att du skaffar ett Heavy-set 50-110 och slänger på, och så letar du en lämplig lös sträng till den låga A-strängen.
Har själv funderat på denna lösning, men då ska man ju helst hitta en sträng av samma "kaliber", dvs från samma tillverkare o samma serie så att man får likadant ljud i alla strängarna. O utbudet i Malmö verkar inte vara det bästa när det gäller strängar i lösvikt :roll:

Men nu väntar jag på strängarna från tysken så vi får se när dom sitter på om jag får rätsida på problemet. :)

Tror faktiskt att problemet från början var att det satt en .130-sträng på basen och att jag satte på en .128-sträng, därav rasslet.

Vill minnas att jag i början av basspelarkarriären hade liknande problem då jag körde mediumsträngar på basen o satte på ett set lightsträngar jag fått i present.
B-strängen behöver inte vara av samma fabrikat som de övriga fyra, det finns så många strängtillverkare som har väldigt lika karaktär. Och det är obetydlig skillnad på en 128 och 130-sträng. T. ex en 125-sträng med 'Hex Core' kärna känns mer stiff än en 130-sträng med 'Round Core' kärna. Jag föredrar strängar med Hex Core kärna som är lite stiffare. Nu har ju de flesta bassträngar hex core kärna men det skiljer lite i tension ändå mellan de olika fabrikaten. DR Lo Riders är stiffare än Ernie Ball helt klart.

Problemet du kan få med det set du beställt är att E och A-strängen är för softa och därmed för sladdriga. Du behöver minst .110 på E-strängen och minst .090 på A-strängen. Alltså minst 50-70-90-110 med Hex Core kärna.

Annars kan du ju plocka från två set och få till det. :wink:

Bild
Bild
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Djoon
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 20 okt 2007, 11:02
Ort: The Loggmill/Eslöv/Skåne

Inlägg av Djoon »

Har du snackat med killarna på 4-Sound. Dom brukar ha D'Addario i lösvikt. Du har säkert redan tänkt på att fila lite på översadeln. Men om du glömt det så tänk på att ESP/LTD basar brukar gilla 125 på B-strängen. Kan bli lite märklig stränghöjd annars :)
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

jag har en tid (fast itne längre) kört i drop-A med en .135-sträng som A-sträng. borde funka för dig med. annars finns det ju alltid en .145a men den är en del dyrare och finns mig veterligen inte i något härligt set.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

Var inne på thomann för o följa leveransen och möts av detta meddelande:

Status: Väntar på Betalning
Utleveransen har ännu inte kunnat göras då förskottsbetalningen ännu inte registrerats. Vänligen överför pengarna till det kontonummer som återfinns på orderbekräftelsen du fått med Epost.

jag förde över pengar i fredags o i min internetbank står det att pengarna dragits från mitt konto den 12/12 (alltså i fredags).

Har mejlat thomann om detta men ännu inte fått svar.

någon som varit med om liknande situationer tidigare??
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+
Inlägg: 1223
Blev medlem: fre 11 jan 2008, 21:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Axman »

har ernie ball 130 osv femsträngat set på min fyra, den är nerstämd till c och klarar sig precis till b. Ett dark lordset är nog att rekommendera.
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Skriv svar