Nya Strängar

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+
Inlägg: 944
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 22:35

Nya Strängar

Inlägg av ZoggeY »

Ja, ska skaffa nya strängar till min Fender P-bas. Några förslag? Det är metal det ska spelas. Ernie ball? D'addario`?
Senast redigerad av ZoggeY den tor 10 jul 2008, 22:30, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
rockern
Medlem+
Inlägg: 962
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 09:38
Ort: Lund

Inlägg av rockern »

Jag vill absolut avråda från DRs Color Coated strängar. De sämsta strängar jag nånsin prövat (enbart min åsikt). Däremot rekomenderar jag varmt DRs övriga sortiment. High-Beams och LO-Riders funkar nog till det mesta.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Re: Nya Strängar

Inlägg av Ahab »

daionsavage skrev:För att få upp metalkitschfaktorn kan du ju köpa ett set DR Black beauties och ett set DR Red devils, sedan strängar du varannan svart och varannan röd. När de första strängarna blivit döda tar du de som blev över och kör med dem istället. :P
Det skulle ju sitta som ett smäck på en svart bas med röda bindings. Och lacka all mekanik röd.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Lovart
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 15:26
Ort: Borlänge

Inlägg av Lovart »

Testa Jonas Hellborgs DR-strängar. Dom är lindade med bara ett varv på alla strängar vilket ger lite mer zzzing även om det är nickel-strängar. Det ger ju en god och varm botten också.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Galli är de bästa strängarna jag har testat hittills, inte så lätta att få tag på i en vanlig musikaffär, men Mala på forumet kanske har ngt set liggandes och Mattissonbass i Kumla importerar dem också.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

Makten, har inte du några smarta tips ang. vilka strängar man ska köpa ? :poke: :vinkar: :dancy: :clappy: :tummenupp:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

S.I.T. för tjyven!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Elites Stadium. DR.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Jag kör på EBS strängar och dom är jag otroligt nöjd med. Dom och Ernie Ball funkar bäst för mig och jag gillar mycket botten och "pianoton" i ljudet.

//Jan
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Nya Strängar

Inlägg av lowfreq »

ZoggeY skrev:Ja, ska skaffa nya strängar till min Fender P-bas. Det är metal det ska spelas.
Metal - Då är det Stainless steel som gäller! t.ex. D'Addario ProSteels...
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

Prova D'Addario XL, jag har ett set på min Zon och det låter grymt bra ;)
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Skriv svar