Flats till hårdrock (plektrum)?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Flats till hårdrock (plektrum)?

Inlägg av Seaweed »

Är det någon som kör på det? Är lite sugen på att testa. Ska tålas att stämmas ner i D också... Lirar med plektrum... Är skraj för att det ska bli muddigt och ofokuserat ljud.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Kneget
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 14:36
Ort: GBG

Inlägg av Kneget »

jag har också haft det i tankarna att byta till flats, trots att jag spelar mycket punk och rock med plektrum såklart. men det har aldrig blivit av för jag har det på känn att det kommer bli massivt groovigt sound med flats till (min jazzbas), som inte alls passar in till min musikstil.

det känns som att man måste testa flats någon gång, man kanske blir fast i flats-träsket på en gång när man köpt ett par och aldrig vill byta tillbaka till roundcore.
Fender P-Bas (MIM standard) Fender Jazzbas special (MIJ) Fender Jazzbas classic 60's Surf Green
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag måste köpa nya strängar till min telebas och den ska då få flats iaf 8)
Officiell stormästare i EB-orden
Janne

Inlägg av Janne »

Jag har börjat spela med ett coverband som mestadels spelar ac/dc, mötley crue m m. Jag kör med min bas med flats och det funkar bra tycker jag. Nu spelar jag med fingrarna iofs, underbart med flats för fingertopparna eftersom det är till att pumpa 8-delar i varenda låt :D
D'addario chromes kör jag med, lite mer ton än andra flats tycker jag.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Inlägg av RolleHarris »

Jag kör med Steve Harris signatursträngar och jag kör med fingrarna, plektrum, slap och tapping och det funkar utmärkt. Med plektrum blir ljudet inte basigt och murrigt utan klonkigt och fett, vrid på den dära ratten som det står TREBLE på så ska du se att du får närhet även med flats ;)
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Petade på flats på min Precision (kommer inte ihåg vilket märke. 45-105) men jag får problem med att de svänger aldeles för mycket så ja får ett sjuhelvetes bandrassel när jag tar i lite.
Har +3 mm stränghöjd och vill INTE plocka upp dom högre.
Är det bandslipning som gäller eller ska man testa nån annan sort, grövre?
Stämmer jag upp den några tonsteg försvinner allt rassel.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

MikeO skrev:Petade på flats på min Precision (kommer inte ihåg vilket märke. 45-105) men jag får problem med att de svänger aldeles för mycket så ja får ett sjuhelvetes bandrassel när jag tar i lite.
Har +3 mm stränghöjd och vill INTE plocka upp dom högre.
Är det bandslipning som gäller eller ska man testa nån annan sort, grövre?
Stämmer jag upp den några tonsteg försvinner allt rassel.

Jag letar också efter ett set flats med högre tension, som ska kunna sitta på en kortskalig bas också. ;)
Officiell stormästare i EB-orden
Janne

Inlägg av Janne »

La Bella deep talking bass hade jag på en bandlös och de var ganska ordentligt styva. Jag höll på och mixtrade med basen och monterade av/på strängarna några gånger för mycket så två av dom gav sig i lindningen. Om du vill testa MikeO så kan jag ju skicka strängarna, D och E är ok om du inte har alltför långskalig bas. Alternativt kanske Knedy vill testa om hela setet går att trycka på den kortskaliga? Pm:a er adress om ni vill ha dom.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Låt Kneddan ta dom, vill nog testa med båda E och A. D,G är det inte så stora problem med.
E-strängen fladdrar som en fullastad tvättlina under en orkan. :lol:
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Perfect 8) PM skickat.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Har återupplivat tanken lite, det ska fortfarande spelas hårdrock dock i E och nån enstaka låt i drop-D. Styva flats med ton, finns det??
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Pyramid Gold flats har rätt mycket ton, och är hyfsat styva.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Jeff
Medlem+
Inlägg: 835
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 01:07
Ort: Borlänge

Inlägg av Jeff »

Har aldrig provat flats så jag undrar om någon har ett billigt set att sälja? stämmer i D så dom ska vara ganska tjocka :)
No Parole from Rock 'n' Roll
Användarvisningsbild
silfver
Medlem
Inlägg: 379
Blev medlem: tis 18 dec 2007, 22:47
Ort: hudiksvall

Inlägg av silfver »

jag körde på flats på min jazzbas när jag spela med mitt gammla band och det funka as bra vi körde iofs mer pop/soul aktig musik

Har aldrig provat flats så jag undrar om någon har ett billigt set att sälja? stämmer i D så dom ska vara ganska tjocka Smile
jag har ett set som är ganska tjocka...110-50 ghs funka as bra tycker jag PMa om du vill ha dom
fender jazz & ashdown

http://www.myspace.com/culturecb
Skriv svar