Dean Markley Blue Steel och SR2000

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+
Inlägg: 944
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 22:35

Dean Markley Blue Steel och SR2000

Inlägg av ZoggeY »

Senast redigerad av ZoggeY den lör 20 sep 2008, 16:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Ja.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+
Inlägg: 944
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 22:35

Inlägg av ZoggeY »

Och vad tycker du om dom? :)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Jag minns inte. Men jag tyckte att de var lite dyra. :D
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+
Inlägg: 719
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 20:09

Inlägg av BlueFruit »

Jag provade ett set sr2000 i våras till min 5 strängade Fender.

Till och börja med är de tapercore strängar och passade inte att ha stringthrough på min Fender.

När jag väl fått på de gillade jag de starkt. Bästa slapljud jag någonsin haft på denna bas. Väldigt mycket zing, så det är nog inget för de som gillar nickelsträngar.

Nu till det negativa.

Asträngen gick av efter bara några veckor. Första gången på säkert tio år som jag har haft av en sträng.
När jag sen bytte strängar märkte jag att de hade ätit band å det allra grövsta. Skulle jag fortsätta använda dessa skulle jag få banda om en gång per år.

Så slutomdömet kan inte bli positivt trots att de lät väldigt bra. Att de äter så mycket band diskvalicerar dessa strängar för mig.
Användarvisningsbild
Hilding Peterzohn
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 14 aug 2008, 00:27

Inlägg av Hilding Peterzohn »

Jag testade ett set Blue Steels på min P-kopia en gång. Strängytan kändes sträv, nästan lite klibbig, och klangen var närmast skrällig - inte mycket till bottendefinition. Och inom en vecka var dom finito och kändes paj att spela på. I detta skede brast G-strängen, och då fick det räcka. Hädanefter tror jag inte mycket på gimmickar som kryogenbehandling.
Senast redigerad av Hilding Peterzohn den ons 03 dec 2008, 19:43, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Den sträng jag använt mest de senaste 3 åren är Blue Steel, de har dock inte 50-110 som jag gärna kör med så numer är det andra strängar som gäller.

På min Warwick funkade det väldigt bra med Blue Steel och jag tycke de lät bra rätt länge.
Hade även på en aktiv Am Deluxe P-bas vilket lät väldigt bra där också.


Kort sagt, jag gillar Blue Steel, men det beror lite på vad de ska sitta på.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Har testat Blue Steel Nickel Plated ... och jag tyckte de var bra. Stabila och inte alls sladdriga, jag ogillar sladdriga strängar. Jämn kvalle på det set jag hade. Fokuserad varm ton. Jag hann bara med två veckor sen försvann strängarna med basen som jag gjorde mig av med.

Men jag tycker DR Lo Riders är bättre, absolut bästa strängarna ever!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

blackparkas skrev:Den sträng jag använt mest de senaste 3 åren är Blue Steel, de har dock inte 50-110 som jag gärna kör med så numer är det andra strängar som gäller.
Barkas, har du testat DR 50-110?

Jag har beställt DR Lo Riders EH-50 50-110 till Jazzbasen, jag lär få dem början på nästa vecka. Jag kommer med en snabb-recension sen. Jag tror dom kommer att vara kanon!

Jag kör ju D-G-C-F stämning på 4-str. Jag har testat D'Addario EXL230 55-110 som jag tyckte var sådär. Bästa strängarna hittills är GHS Boomers 50-115 helt klart om man ska köra med denna nerstämning.

Men som sagt, DR Lo Rider EH-50 kommer knäcka!! :twisted:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

lowfreq skrev:
blackparkas skrev:Den sträng jag använt mest de senaste 3 åren är Blue Steel, de har dock inte 50-110 som jag gärna kör med så numer är det andra strängar som gäller.
Barkas, har du testat DR 50-110?

Jag har beställt DR Lo Riders EH-50 50-110 till Jazzbasen, jag lär få dem början på nästa vecka. Jag kommer med en snabb-recension sen. Jag tror dom kommer att vara kanon!

Jag kör ju D-G-C-F stämning på 4-str. Jag har testat D'Addario EXL230 55-110 som jag tyckte var sådär. Bästa strängarna hittills är GHS Boomers 50-115 helt klart om man ska köra med denna nerstämning.

Men som sagt, DR Lo Rider EH-50 kommer knäcka!! :twisted:
Jag kör med DGCF på Yamahan, tycker Ernie Ball 50-110 funkar fint.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

lowfreq skrev:
blackparkas skrev:Den sträng jag använt mest de senaste 3 åren är Blue Steel, de har dock inte 50-110 som jag gärna kör med så numer är det andra strängar som gäller.
Barkas, har du testat DR 50-110?

Jag har beställt DR Lo Riders EH-50 50-110 till Jazzbasen, jag lär få dem början på nästa vecka. Jag kommer med en snabb-recension sen. Jag tror dom kommer att vara kanon!

Jag kör ju D-G-C-F stämning på 4-str. Jag har testat D'Addario EXL230 55-110 som jag tyckte var sådär. Bästa strängarna hittills är GHS Boomers 50-115 helt klart om man ska köra med denna nerstämning.

Men som sagt, DR Lo Rider EH-50 kommer knäcka!! :twisted:

Har inte testat DR:s 50-110, tycker de är så dyra... :)
Tycker Ernie Balls 55-110 funkar bra på P-basen, men det kanske är dags att testa nå´t annat?
Har bara haft DR en gång och då gick A-strängen av efter en vecka = no more DR...
Kanske dags att ge dem en ny chans.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar