Fastare strängar än Fenders 8255 till fender precision 5str?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1125
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Fastare strängar än Fenders 8255 till fender precision 5str?

Inlägg av Anders »

Tjänare,Jag har precis köpt en Fender American Standard 5str. 2008.
Jag är van vid mer spänst i strängarna och tyckte de som sitter på från början var väl sladdriga och lösa.(Fender 8255)Dom låter grymt bra men jag behöver nog köpa nya.

Har någon tips om hur tjocka man kan använda ?
Eller finns det vissa sorter som är fastare än andra?

DR borde ju vara bra men jag föredrar Nickelsträngar.En annan nackdel med DR är att de smalnar inte av i stall infästningen ,så jag får nog inte på så tjocka strängar.
Tacksam för tips
Anders
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Hej och välkommen till forumet!

Jag har hört att D'Addarios Slow-wound ska vara bra. Min baslärare på gymnasiet lirade på dem, och jag tyckte de kändes rätt tighta. Dock har jag inte så stor vetskap om hur hög spänning det är i strängar, men har för mig att stål har mer än nickel!
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1125
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

Samuel V skrev:Hej och välkommen till forumet!

Jag har hört att D'Addarios Slow-wound ska vara bra. Min baslärare på gymnasiet lirade på dem, och jag tyckte de kändes rätt tighta. Dock har jag inte så stor vetskap om hur hög spänning det är i strängar, men har för mig att stål har mer än nickel!
Tack!
Jasså,stål kanske har mer spänning än nickel.Det har jag inte tänkt på.Slow-wound verkar ju logiskt och har antagligen mer massa så att säga,precis som DR.
Anders
Janne

Inlägg av Janne »

Jag vet att det finns folk här som kan det här bättre än jag, men är det inte huvudsakligen kärnan som bestämmer hur slapp eller styv strängen känns? 0.45 - 130 ungefär brukar jag använda, ingen erfarenhet av rounds med olika styvhet dock.
Ge gärna en recension av basen när du känner för det. Lite sugen på en sån när jag blir stor.
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1125
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

Janne skrev:Jag vet att det finns folk här som kan det här bättre än jag, men är det inte huvudsakligen kärnan som bestämmer hur slapp eller styv strängen känns? 0.45 - 130 ungefär brukar jag använda, ingen erfarenhet av rounds med olika styvhet dock.
Ge gärna en recension av basen när du känner för det. Lite sugen på en sån när jag blir stor.
Det borde nog stämma aldeles utmärkt att kärnan har stor del i det.
Jag fick ett pm från lowfreq som också köpt en p standard 5 där han gav bra tips om vilka strängar som funkade,han såg också kärnan som avgörande.
Jag lämnar gärna en recension.Jag kan säga direkt att ljudet är precis det jag letat efter.Den har inte en ton som är jämnt fördelad i frekvenserna som i sin tur gör att grund ljudet låter middigt.Den har bra punch och mer botten än många andra men samtidigt naturligt ljud.Med mer botten menar jag en fast bas precis där den ska vara.
Om man kör den genom en ampeg v4 bh (100w)topp och svt15 ,sänker ton kontrollen lite ,låter det alldeles underbart! Lite dist,lite knarr,jävligt rått och naturligt p-bas ljud.Det bästa jag hört på väldigt länge.
Ton kontrollen går väldigt långt ner i midden så den funkar nästan som en mid ratt samtidigt.Bra skjut i alla strängarna även h strängen men man får höja/sänka mickarna för att fin justera.Inga problem där.
I övrigt kan jag rekommendera att läsa testerna gjorda i FUZZ och MM.Jag håller med om vad som sägs till 100%.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Världens mest sålda sträng GHS Boomers ska vara bland de tajtare. Kör du dessutom deras heavy-set 50-115 så lär det knappast kännas sladdrigt. Jag tror dock inte GHS har ett motsvarande set som börjar på 50 för femsträngat men det är bara att köpa till en lös femma på förslagsvis 135.

/Mats D
Senast redigerad av MatsD den tis 04 nov 2008, 17:15, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Leta efter strängar med Hex-core kärna.. istället för roundcore..
Sen är det ju så att vissa strängar passar bättre på vissa basar.. oftast finns en teknisk förklaring varför.. (längder, matrial, lindningstekniker etc.. ) men oftast orkar man inte ta reda på det utan får testa sig fram..
Om du gillar tighta strängar skulle jag kolla in DR Lowriders (low-beams som dom internt kallas här.. ;) ) .. jag upplevde dem som ganska tighta.. (jag gillar sladdriga strängar.. )
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1125
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

Liten skrev:Leta efter strängar med Hex-core kärna.. istället för roundcore..
Sen är det ju så att vissa strängar passar bättre på vissa basar.. oftast finns en teknisk förklaring varför.. (längder, matrial, lindningstekniker etc.. ) men oftast orkar man inte ta reda på det utan får testa sig fram..
Om du gillar tighta strängar skulle jag kolla in DR Lowriders (low-beams som dom internt kallas här.. ;) ) .. jag upplevde dem som ganska tighta.. (jag gillar sladdriga strängar.. )
Tack för tipsen MatsD och Liten,jag testar nog DR Lowriders.
Lowfreq här på forumet rekommenderade också dom,och han har samma bas så det borde vara ett vattentätt val.
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+
Inlägg: 1725
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 13:36

Inlägg av b_luthman »

vill du ha en styv sträng så skaffa Warwicks Darklord set. tror att den liger på .175 som tjockast. annars är ju vajer på rulle ett annat tips.

men allvarligt talat så skulle jag troligen testa ett par .135 för o se om det ger dig vad du vill ha.


på min 5a har jag GHS med .105 som B-sträng. dock är den 35" så det blir rätt tight ändå.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Flats?

Tycker det brukar kännas stumt som bara den...


GHS 50-115 är absolut ett set o-sladdriga strängar.
Körde de för ett tag sedan nedstämt ett helt steg och det kändes ändå inte slappt.
Vore ju kanon om de gjorde en B-sträng som matchade det set:et också.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

Jag kör också med 8255 (8250-5M) på min VB-V'a. Men har en beställning på ett "custom" DR set med taperwound Longnecks på B (130) och E (105) och Low Riders på A, D och G (85, 65, 45). Återkommer med resultat när de dykt upp.
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1125
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

Det verkar som det finns en del att välja på.GHS och Warrwick bl.a.Dom ska nog provas också så småningom.Bara dom går i hålen genom kroppen.Jag får tacka för alla tips.Nu finns det ju info för någon som undrar också.
-Anders
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

Nu sitter "custom" blandningen DR på Victor Bailey basen.

Del 1: Läs här om idén till projektet.
Del 2: Läs här om hur det gick.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

BASBLOGGEN.se skrev:Nu sitter "custom" blandningen DR på Victor Bailey basen.

Del 1: Läs här om idén till projektet.
Del 2: Läs här om hur det gick.
Intressant!
Hur kontaktade du DR ang detta?

Jag hade en önskan om att beställa ett set där bara E-strängen var TW..
Detta för att få en mer precis hantering av D-tunern som jag har på basarna när man spänner upp strängen igen..

Jag ska ta ett snack med Christian (unicornbass) om detta.. så får vi se om det går att beställa.. Hans Roundcore-strängar är som DR-hi/fat beams on steroids!
Har ej testat hex-core strängarna ännu.. inte min påse.. jag gillar flexibla strängar..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

Liten skrev: Intressant!
Hur kontaktade du DR ang detta?

Jag hade en önskan om att beställa ett set där bara E-strängen var TW..
Detta för att få en mer precis hantering av D-tunern som jag har på basarna när man spänner upp strängen igen..

Jag ska ta ett snack med Christian (unicornbass) om detta.. så får vi se om det går att beställa.. Hans Roundcore-strängar är som DR-hi/fat beams on steroids!
Har ej testat hex-core strängarna ännu.. inte min påse.. jag gillar flexibla strängar..
Jag köpte strängarna som lösa strängar från Saitenmarkt faktiskt. Hade jag tagit ett 4-strängs set Lo Riders och två lösa Long Necks och slängt den överblivna E strängen så hade det blivit billigare. Men slänga strängar kan man ju inte hålla på med!

Det blev Hex core eftersom Long Necksen är Hex.
Dock känns dessa Hex'or?!? betydligt flexiblare än Fenders roundcore.

Var också lite inne på Unicorn strängarna och någon custom histora där, men nu gällde det mest att testa om jag gillade stainless på basen och då kändes 6 st custom set som jag läst här någonstans är minimum att ta i.

Är rädd att det slutar med både Unicorn strängar och basar... de är några riktigt vackra skapelser dessa enhörningar. :wink:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Indeed they are...

Är säker på att Christian eller för den delen Marcbass gladeligen tar en beställning på strängarna..
Jag handlar 4:a set + en lös hög C-sträng.. funkar kanon!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

De tar nog lika gladeligen en beställning på en bas, vilket vore betydligt roligare.
Dessutom byggs ju Unicorn basarna bara 1 timme och 7 minuters resa ifrån svärföräldrarna. Ujuj!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

BASBLOGGEN.se skrev:De tar nog lika gladeligen en beställning på en bas, vilket vore betydligt roligare.
Dessutom byggs ju Unicorn basarna bara 1 timme och 7 minuters resa ifrån svärföräldrarna. Ujuj!
hahaha.. du kommer torska så hårt på en.. det hörs redan nu..

Själv hade jag lite drygt 55 mil till tågarp..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

Ja du en bandlös Ozellman 5'a skulle kunna ersätta två Warwicks väldigt fint...

Strängarna då:

Skippade Long-Necksen då det inte gick att få ordning på intonationen. Beställde B och E Lo Riders som jag väntar på nu. Som en temporär lösning sprang jag till den lokala musikhandlaren och köpte ett set EBS Titantjofrässträngar som var det ända för 5or de hade. Vilka skitsträngar! Jag brukar plocka av strängarna (Fender för 220:-) långt innan tonen blivit så dålig som den är på ett set nya EBS (för 495:-). Däremot var det inga problem att intonera EBS strängarna. Inga problem att stränga en icke taper B genom kroppen heller.

Det hela verkar ändå lovande, kravet på TW strängar är borta. Coolt att ha en bas som faktiskt kan ta normala strängar (känga till en tysk bastillverkare), och snart är det Lo Riders hela vägen.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Fastare strängar än Fenders 8255 till fender precision 5

Inlägg av lowfreq »

Anders skrev:Tjänare,Jag har precis köpt en Fender American Standard 5str. 2008.
Jag är van vid mer spänst i strängarna och tyckte de som sitter på från början var väl sladdriga och lösa.(Fender 8255)Dom låter grymt bra men jag behöver nog köpa nya.

Har någon tips om hur tjocka man kan använda ?
Eller finns det vissa sorter som är fastare än andra?

DR borde ju vara bra men jag föredrar Nickelsträngar.En annan nackdel med DR är att de smalnar inte av i stall infästningen ,så jag får nog inte på så tjocka strängar.
Tacksam för tips
Anders
Anders - jag har DR Lo Riders MH5-45 (stainless steel) 45-65-85-105-125 på min Fender P5:a '08

De låter MYCKET bra! jag har också kört på nickel-strängar på senare år, men har definitivt gått över till DR SS Lo Riders. Dom låter inte vasst eller ziiiingit, de låter varmt, fokuserat, kärnfullt och väldigt growligt. Och de är ganska tighta. Det är natt och dag skillnad jämfört med strängarna som satt på basen ny (fender Super Bass 8250/5M).

Bara att köra hårt! :thumbsup:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Skriv svar