Omsträngning - vad ska jag köpa?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Omsträngning - vad ska jag köpa?

Inlägg av archisland »

Vi ska spela in i januari - och jag tänkte att det blir strängbyte både på min Yamaha 4:a och min Woodo 6:a tills dess, så att man är 100 % redo för action :)
Jag funderade i morse kring vad för sorts strängar jag ska köpa/önska mig i julklapp(Mamma tillade nått om att det vore smidigt om jag önskade mig strängar :P) för att få ett gött ljud..

Jag har kört med D'Addario till och från, och jag tycker att de funkar bra. På Fender 64:an sitter det Elixirsträngar, så de sitter nog på i vilket fall..

Ska jag prova på något nytt strängset? Hur är EBS-strängarna?(Northern Light heter de va?) Jag vill ha bra tyngd och klarhet i ljudet, eftersom att jag trots allt spelar metal ;)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Jag har spelat metal med EBS Northern Light, och det har fungerat jättebra. De låter lite väl "nya" i början, men när de blir lite inspelade så låter det bra. De låter ganska metalligt har jag fått för mig, inte så runda som andra strängar kan låta.

Men detta är bara lite vad jag har fått för mig, har inte gjort någon A/B-test eller så =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Omsträngning - vad ska jag köpa?

Inlägg av kmo »

archisland skrev:Vi ska spela in i januari - och jag tänkte att det blir strängbyte både på min Yamaha 4:a och min Woodo 6:a tills dess, så att man är 100 % redo för action :)
Jag funderade i morse kring vad för sorts strängar jag ska köpa/önska mig i julklapp(Mamma tillade nått om att det vore smidigt om jag önskade mig strängar :P) för att få ett gött ljud..

Jag har kört med D'Addario till och från, och jag tycker att de funkar bra. På Fender 64:an sitter det Elixirsträngar, så de sitter nog på i vilket fall..

Ska jag prova på något nytt strängset? Hur är EBS-strängarna?(Northern Light heter de va?) Jag vill ha bra tyngd och klarhet i ljudet, eftersom att jag trots allt spelar metal ;)
Har du Elixir på en p64 :shock:
Kan rekomendera Rotosound Swingbass nickel, favvosträng.
Men, men, smaken är som baken..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+
Inlägg: 1725
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 13:36

Inlägg av b_luthman »

vid inspelning brukar vår producent vilja att jag kör med elixir(han är bassist själv).
men annars brukar jag ha Fender superbass, jag tycker att de funkar bra. de räcker dock inte till på din Woodo.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
Användarvisningsbild
Json
Medlem
Inlägg: 343
Blev medlem: mån 10 sep 2007, 21:55
Ort: Skåneland

Inlägg av Json »

Har du kört med och gillat D´Addario så har jag 2 set D´Addario EXP nickel till salu här på forumet.
Skillnaden mot vanliga XL nickel är att dessa är coatade likt Elixir och ska hålla ton o klarhet längre.
Fender "Duck Dunn" Signature
Tokai Hardpuncher
Yamaha Pulser Precision
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

b_luthman skrev:vid inspelning brukar vår producent vilja att jag kör med elixir(han är bassist själv).
men annars brukar jag ha Fender superbass, jag tycker att de funkar bra. de räcker dock inte till på din Woodo.
Säg så här: -Du ska skita i vad jag har för strängar! Ge mig feedback på hur jag spelar i låtarna istället! :D
Klart att producenter ska ha mycket att säga till om, men när de går in på fel detaljer då ska man säga ifrån. Maktmissbruk!

DR Hi Beams tycker jag är bäst. Även när de är döda.. På P-bas alltså.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

b_luthman skrev:vid inspelning brukar vår producent vilja att jag kör med elixir(han är bassist själv).
Klåfingrig jävel.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+
Inlägg: 1725
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 13:36

Inlägg av b_luthman »

funkys**t skrev:
b_luthman skrev:vid inspelning brukar vår producent vilja att jag kör med elixir(han är bassist själv).
men annars brukar jag ha Fender superbass, jag tycker att de funkar bra. de räcker dock inte till på din Woodo.
Säg så här: -Du ska skita i vad jag har för strängar! Ge mig feedback på hur jag spelar i låtarna istället! :D
Klart att producenter ska ha mycket att säga till om, men när de går in på fel detaljer då ska man säga ifrån. Maktmissbruk!

DR Hi Beams tycker jag är bäst. Även när de är döda.. På P-bas alltså.
om jag inte tyckte om ljudet han fixar skulle jag välja själv. men nu får han fram ett basljud som är jäkligt bra så då köper jag att han vill ha Elixir på basen. det är ju ändå inte jag som betalar.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

b_luthman skrev:
funkys**t skrev:
b_luthman skrev:vid inspelning brukar vår producent vilja att jag kör med elixir(han är bassist själv).
men annars brukar jag ha Fender superbass, jag tycker att de funkar bra. de räcker dock inte till på din Woodo.
Säg så här: -Du ska skita i vad jag har för strängar! Ge mig feedback på hur jag spelar i låtarna istället! :D
Klart att producenter ska ha mycket att säga till om, men när de går in på fel detaljer då ska man säga ifrån. Maktmissbruk!

DR Hi Beams tycker jag är bäst. Även när de är döda.. På P-bas alltså.
om jag inte tyckte om ljudet han fixar skulle jag välja själv. men nu får han fram ett basljud som är jäkligt bra så då köper jag att han vill ha Elixir på basen. det är ju ändå inte jag som betalar.
Farsan..?
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+
Inlägg: 944
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 22:35

Inlägg av ZoggeY »

DR Lo Riders rekommenderas starkt!
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av archisland »

Om jag säger såhär då: Det ska spelas in proggig metal. Om ni lyssnar på ljudbilden på vår MySpace(http://www.myspace.com/cohobation) så kan ni höra hur jag lät i fjol - då var det Yamahan med EBS-multidriven genom en Ampegplug i Cubase som kördes.
Nu tänkte jag använda mig till största del av Woodon på inspelningen och eventuellt min onkels gamla Acoustic 450 topp och Malmberglåda... och EBS:en emellanåt, såklart :)

Jag vill ha ett tungt, men ändå klart och tydligt sound - tänk Marco Hietala, då det gäller det distade och John Myung då det gäller det "cleana" soundet :)

Så.. hurdana är Northern Light till detta? :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+
Inlägg: 1610
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
Ort: Södertälje

Inlägg av mackan »

Lånar tråden lite om det är lugnt? ;)

Är också inne på att byta strängar, har aldrig gjort det på en bas förut, så har ingen aning om vad jag ska köpa. Spelar åt skatepunk hållet (se signatur) och har en Vintage P-Bas. Tack på förhand!
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av archisland »

mackan skrev:Lånar tråden lite om det är lugnt? ;)
Meh! Min tråd! Vafalls! :P

Nedå..

Fenders standard-strängar är kanske nått för dig? Om du är lite åt Mark Hopus-hållet s a s :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
Hilding Peterzohn
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 14 aug 2008, 00:27

Inlägg av Hilding Peterzohn »

Detta är något jag lärt mig efterhand, under fler år än jag vill vidkännas, på stage och i studion:

Roundwound-strängar funkar inte optimalt i bägge sammanhangen. Jag använder DR SS Lo Riders sedan många år, men trots att de är idealiska för vårt bandsound live blir det lite för tunt på platta. Där vill jag personligen ha en djup, inskränkt, fokuserad baston som stannar utanför gurksängarna. Därför har jag övergått till Thomastik-Infeld Jazz Flats i studion, och är mycket nöjdare med resultatet. Man får inse att man spelar bas dels inför publik (med egen rigg/PA), dels för avlyssning per lite vad som helst.

RED: Å andra sidan spelar jag inte metal, utan funk/rock, så kanske rådet är värdelöst.
Skriv svar