Strängbyte på 6:a?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Strängbyte på 6:a?

Inlägg av archisland »

Kanske kan verka som en dum fråga..

Jag råkar veta att Jultomten ska ge mig strängar i julklapp - vilket är underbart, eftersom att vi ska spela in i Januari och då bör basarna vara på topp :)

Min 4:a har jag bytt på så många gånger att det går på ett klick. Men 6:an ska jag "Premiärbyta" på. Och nu undrar jag om jag ska gå tillväga på något speciellt sätt då jag byter strängarna på den? Det är en Woodo B6 Black Walnut för övrigt - så strängarna, såväl som halsen, är genomgående och allt det där.

Ska jag byta en sträng i taget, eller går det lika bra om jag tar loss dem alla och sen byter? Eller åker halsen åt helvete då?
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Janne

Inlägg av Janne »

Ta av alla, om du ska lämna den ett tag efter rengöring/oljning så släpp på dragstången. Du kommer säkert behöva ändra på dragstången när dom nya är på hursomhelst. Nu har jag ingen 6:a men det funkar väl likadant som en 5:a?
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av archisland »

Mjo, du har en poäng där :) I'll give it a shot och hoppas på det bästa :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Har noll koll på Woodo, men jag rör aldrig dragstången om jag där till inte är nödd och tvungen.
På min 5:a (Yamaha BB5000) har jag inte rört dragstången på jag vet när, på min Larrivee 6:a då och då, men aldrig i samband med strängbyte.
Mitt tips är...
bort med samtliga strängar, gör rent greppbrädan, kolla banden (gropigt låt en bra meeker fixa det om du inte klarar det själv och stränga nytt.
Gör dock inte denna operation samma dag eller dagen innan något viktigt då det finns en möjlighet att det kan hända saker.
Nya strängar och ofta är najs om du inte kör Galli förståss.
Då behöver du inte byta så ofta!
Min erfarenhet alltså! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av archisland »

Klopper skrev:Har noll koll på Woodo, men jag rör aldrig dragstången om jag där till inte är nödd och tvungen.
På min 5:a (Yamaha BB5000) har jag inte rört dragstången på jag vet när, på min Larrivee 6:a då och då, men aldrig i samband med strängbyte.
Mitt tips är...
bort med samtliga strängar, gör rent greppbrädan, kolla banden (gropigt låt en bra meeker fixa det om du inte klarar det själv och stränga nytt.
Gör dock inte denna operation samma dag eller dagen innan något viktigt då det finns en möjlighet att det kan hända saker.
Nya strängar och ofta är najs om du inte kör Galli förståss.
Då behöver du inte byta så ofta!
Min erfarenhet alltså! :D
Tack för tipset :)
Och nej - jag byter två veckor innan inspelandet så att strängarna hinner sätta sig till rätta och allt det där :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Skriv svar