Absolut bästa b-sträng?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Gäst

Absolut bästa b-sträng?

Inlägg av Gäst »

Har i många år kört på DR och tycker fortfarande det är ett underbart sound. Dock så skulle jag som komplement behöva något med ett renare ljud (dvs. ett mer harmoniskt övertonsspektrum) och då speciellt på B-strängen. Taperwound och exposed core har jag märkt ger just ett sådant men jag skulle vilja ha tips på vad just ni ser som det ultimata märket och modell i det här fallet.

Alltså: starkt fundament, rent övertonsspektrum och inget scoopat mellanregister.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Jag tror att Boom, basmartin och La Contessabass håller med om att Galli inte är så dumma.
Jag har inte testat DR så dom kan jag inte jämföra med.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Galli är ju fint, men jag har inte provat några B-strängar, förutom de som sitter på de basar som Mala har haft. Och det är ju svårt att säga hur de är om man inte har haft några andra strängar att jämföra med. Sedan har jag ingen större erfarenhet av 5-strängade basar med B-sträng, eftersom att nästan alla jag har testat låter skit ovanför 5e bandet på B-strängen. Utom Booms Peavy och en Unicornbas av någon sort. De är bra.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Jag har med framgång ersatt B-strängen (och övriga) på min BB5000 (Bean kanske vet vad det var för strängar på den) och min Maruschnknknyk Elwood (Galli 0.120 troligen) med Ken Smith strängar (taperwound, 0.130 på B-strängen). Märkbar förbättring, men mycket sitter nog i basen - min Ken Smith har klarat alla strängar jag slängt åt den. KS strängar ligger runt $30 från USA tror jag.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

Varför ska man vara ovanför 5:e bandet på H-strängen? Det finns ju 4 strängar till som samtliga är ljusare... :)

Nej men allvarligt talat, de gånger jag spelar 5-strängat använder jag bara H-strängen för att spela låga H, C, C#, D, D#; i övrigt ignorerar jag den strängen. Det ligger lite i sakens natur att en såpass tjock sträng inte har så mycket höga övertoner när man går upp en bit i register - inte väntar man väl sig att E på 12:e bandet på sträng 4 ska ha lika mycket övertoner som 2:a bandet på sträng 2 (för att ge en tydlig liknelse)...

För att anknyta till ursprungsfrågan så gillar jag inte taperwound-strängar. Visst, de är lite klarare i soundet men å andra sidan saknas det liksom "oomph" i dom, tycker jag... fast å andra sidan älskar jag Elixir också, och använder inget annat, så välj själva vilken vikt ni vill lägga vid min tanke.. :)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Jag kör EBS eller Ernie Ball strängar och båda funkar otroligt bra. Väldigt nöjd.

//J
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+
Inlägg: 1725
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 13:36

Inlägg av b_luthman »

enor skrev:Varför ska man vara ovanför 5:e bandet på B-strängen? Det finns ju 4 strängar till som samtliga är ljusare... :)

Nej men allvarligt talat, de gånger jag spelar 5-strängat använder jag bara B-strängen för att spela låga B, C, C#, D, D#; i övrigt ignorerar jag den strängen. Det ligger lite i sakens natur att en såpass tjock sträng inte har så mycket höga övertoner när man går upp en bit i register - inte väntar man väl sig att E på 12:e bandet på sträng 4 ska ha lika mycket övertoner som 2:a bandet på sträng 2 (för att ge en tydlig liknelse)...

För att anknyta till ursprungsfrågan så gillar jag inte taperwound-strängar. Visst, de är lite klarare i soundet men å andra sidan saknas det liksom "oomph" i dom, tycker jag... fast å andra sidan älskar jag Elixir också, och använder inget annat, så välj själva vilken vikt ni vill lägga vid min tanke.. :)
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

En fråga av nyfikenhet bara; vilka DR-strängar använder du, Gustaf?
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

enor skrev:Varför ska man vara ovanför 5:e bandet på H-strängen? Det finns ju 4 strängar till som samtliga är ljusare... :)

Nej men allvarligt talat, de gånger jag spelar 5-strängat använder jag bara H-strängen för att spela låga H, C, C#, D, D#; i övrigt ignorerar jag den strängen. Det ligger lite i sakens natur att en såpass tjock sträng inte har så mycket höga övertoner när man går upp en bit i register - inte väntar man väl sig att E på 12:e bandet på sträng 4 ska ha lika mycket övertoner som 2:a bandet på sträng 2 (för att ge en tydlig liknelse)...
Klart som fan jag fattar varför B-strängen inte låter lika klart som de tunnare strängarna... Men, det finns basar där B-strängen låter helt ok en bit upp på halsen.

Du behöver absolut inte känna att du måste ge mig lektioner i vad man kan göra och inte göra med en B-sträng.
Senast redigerad av basmartin den tor 25 dec 2008, 23:18, redigerad totalt 1 gånger.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst

Inlägg av Gäst »

enor skrev:Det ligger lite i sakens natur att en såpass tjock sträng inte har så mycket höga övertoner när man går upp en bit i register - inte väntar man väl sig att E på 12:e bandet på sträng 4 ska ha lika mycket övertoner som 2:a bandet på sträng 2 (för att ge en tydlig liknelse)...


Sådärja, någon som kan ge ett tips på en b-sträng som har ett mer harmoniskt övertonsspektrum nu när vi fått läsa denna oerhört viktiga rättelse av ett påstående som inte ställts?
Janne

Inlägg av Janne »

Hm, om du inte redan skrivit att du kör på DR skulle jag tipsat om deras lo-riders som jag tycker är jättebra rätt över, även B-strängen. Nu är jag inte helt säker på vad du menar med harmoniskt övertonsspektrum, men jag antar att du menar att den klingar lika väl som de andra strängarna typ?
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

B-string Benchmarking - låter som ett lysande tema för en PB-träff! :D

Gillar som sagt Ken Smith bättre än Galli och vad nu Bean hade på BB'n (ser ut som Dean Markley på lindningen), men sen har jag slut på underlag... :oops:

Av tradition kör jag annars på DR Fat Beams, men hittils bara fyrsträngat.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag gillade Dean Markley Blue Steel bäst på Warwicken.
Troligtvis så kräver väl olika basar olika strängar iofs, men de gillade/gillar jag skarpt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

GrafZeppelin skrev:
enor skrev:Det ligger lite i sakens natur att en såpass tjock sträng inte har så mycket höga övertoner när man går upp en bit i register - inte väntar man väl sig att E på 12:e bandet på sträng 4 ska ha lika mycket övertoner som 2:a bandet på sträng 2 (för att ge en tydlig liknelse)...


Sådärja, någon som kan ge ett tips på en b-sträng som har ett mer harmoniskt övertonsspektrum nu när vi fått läsa denna oerhört viktiga rättelse av ett påstående som inte ställts?

:lol: :lol: :lol:
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Hmmm....har inte provat så många olika strängsorter, speciellt inte B-strängar, men jag har hört att Ken Smith-strängar ska vara bra.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

jag rösar freckos b-sträng!
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Basbloggen gjorde ju ett test med DR stängar.. Kolla det.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

Herregud så fel allt kan bli.

Jag menade ABSOLUT inte att såga, läxa upp eller såra någon människa över huvud taget! Men det är som att detta forum lockar fram min allra klumpigaste sida, fråga mig inte varför. Så här menade jag:

* Jag tyckte att det var orimligt att kräva att en .130-sträng över band 5 skulle låta bra - jag har nämligen aldrig upplevt att den gjort det på någon enda bas jag provat, och därför fann jag Martins avfärdande av femsträngade basar, utom ett fåtal (för så uppfattade jag texten) rätt.. omotiverat.

Detta kunde jag ju försökt kommunicera fram på ett sätt som inte uppfattades som en sågning. Martin, det är klart att jag förstår att du vet vad som händer högt upp på en grövre sträng! Men forum som detta läses ju av både nybörjare och "gammal räv"... därav min beskrivning av hur jag betraktar H-strängen - jag vill gärna att det jag skriver ska förstås av alla som kan läsa det på nätet. Att det innebar en ton som kändes som att jag "satte mig" på Martin var absolut inte avsiktligt - jag är inte en sådan person.

Därför vill jag be om ursäkt till alla dem som tagit illa vid sig.

/Magnus
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

enor skrev:Herregud så fel allt kan bli.

"en massa text"

Därför vill jag be om ursäkt till alla dem som tagit illa vid sig.

/Magnus
Stilpoäng! :tummenupp:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Gäst

Inlägg av Gäst »

enor skrev: Därför vill jag be om ursäkt till alla dem som tagit illa vid sig.
Absolut ingen fara, jag borde kanske lagt dit en smiley efter mitt inlägg.

Jag gillar för övrigt inte heller känslan i taperwound och ännu mindre exposed core men jag behöver som sagt en bas med extremt ren b-sträng i vissa sammanhang som komplement. Egentligen har jag väl hygglig koll på vad som finns på marknaden men jag tänkte ändå kolla om något märke dök upp extra ofta ochd et gjorde det ju med Ken Smith som jag aldrig provat mer än som 4-strängsset för 10 år sen. Tack!

Indigo: Jag kör på Lo-riders och ibland Hi-beams.
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+
Inlägg: 1716
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Bonehead »

Har du testat Rotosound PSD 99? Iofs ganska scoopat mellanregister men jösses vilken ton. Själv gillar jag Rotos Swing Bass 66 bäst. Inte lika brighta som PSD 99 men ett rent och trevligt sound.
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Klopper skrev:
enor skrev:Herregud så fel allt kan bli.

"en massa text"

Därför vill jag be om ursäkt till alla dem som tagit illa vid sig.

/Magnus
Stilpoäng! :tummenupp:

+100

Verkligen skönt att se att medlemmarna anstränger sig för att hålla en god stämmning ( ;-) ) här utan att surna till.

BERÖMVÄRT
http://www.myspace.com/inandgo" onclick="window.open(this.href);return false;

Medlem av PrataBas gubbklubb 50+ .


- B(Bingo)QV bas (avatar) .
Användarvisningsbild
Basare
Medlem+
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 23:57
Ort: Kiruna

Inlägg av Basare »

PratapBas favoritbasist har ett signaturset numera hos DR som kan vara intressant. Av en händelse så läste jag en liten användarrecension på dessa strängar på Bassplayers forum tidigare idag. http://forums.musicplayer.com/ubbthread ... s/2026143/
På DRs websida finns en länk till ett test på dessa signatursträngar. http://www.drstrings.com/

Förutom DR så kan kanske Newtone-strängar vara nåt. Jag har använt dessa för några år sedan då Unicorn hette Basscompany men jag tror att det är samma strängfabrikat nu som då. Det var som DR fast ännu mer zzing och taperade. Minns dock inte om det var round- eller hexcore jag provade.

Om det inte går att lösa med strängar så kan kanske en übersnygg Dingwall förbättre B-strängens klang.

Bild
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Herregud! Man blir ju sjösjuk av att titta på den där basen...

Men så otroligt smart. Snygg..? Nja.. Det vete f...
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

GrafZeppelin skrev:...jag behöver som sagt en bas med extremt ren b-sträng i vissa sammanhang som komplement.
Vill man inte alltid ha en B-sträng som är ren och klar!? :wink:

Jag tycker DR Lo Riders B-sträng är just väldigt klar och ren.

Ed Friedland (Bass Guitar Magazine) har väl om någon, testat allt som går att testa vad gäller basprylar. Han tycker att LaBella Hard Rockin' Steel´s .128 är "by far the best B string on the market" , därmed är även jag sugen på att testa ett set M45B, såklart!

http://www.edfriedland.com/equip.htm

Bild

Finns även M42B = 040-060-080-100-128 http://www.juststrings.com/lab-m42-b.html


Jag tycker även LaBella Super Steps B-sträng är väldigt ren (taper wound)

Bild
Don't mess with me, I do not want any treble!
Skriv svar