Yamaha RBX375 strängar

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
watte
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 25 dec 2008, 19:27

Yamaha RBX375 strängar

Inlägg av watte »

Hallå... Jag har nyligen införskaffat mig en 5-strängad Yamaha RBX375 bass. På denna finns det de vanliga strängarna och en ljusare. Jag har 2 frågor:

1. Kan jag lägga om strängarna så att jag har en mörkare ist för en ljusare?

2. Vilka strängar rekommenderas? Det finns sjukt många och jag har ingen aning om vilka jag ska välja.

Tacksam för svar^^ :D
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+
Inlägg: 1725
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 13:36

Inlägg av b_luthman »

1. jag antar att du inte menar i färg utan i ton. stämningen borde väl vara BEADG. vill du istället ha ABEAD? det går alldeles utmärkt, om du har dålig koll på hur man intonerar o justerar saker så kanske du ska lämna in den. inte för att det är svårt, men om man inte vet så kan det bli mkt meck innan det blir bra.

2. det beror på vilken stämning du bestämmer dig för att spela i. kör du med A som lägsta så bör du nog fläska på lite mer. troligen en .135 som grövst. warwick har rätt schyssta set med .135 som feting. annars så kommer folk att rekommendera DR, Galli, Rotosound, EBS, kanske någon dristar sig till Elixir. Jag brukar ha Fender Superbass på mina basar, de är ganska brighta o ger lite lagom mkt metalliskt ljud.

om du ger lite preferenser om ditt ljudideal så är det lättare att rekommendera strängar.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Jag tolkar det som att din bas idag är strängad EADGC, och du är sugen på att stränga den på mer traditionellt vis, BEADG, stämmer det?

Isåfall kan jag inte föreställa mig att det ska vara nåt som helst problem, snarare kanske EADGC-strängarna suttit lite löst i sadeln eftersom basen rimligtvis var tänkt för BEADG-tjocklek från början.

Rent generellt när det gäller strängar är min erfarenhet att lite tjockare B-strängar (0.130 och uppåt) känns mindre "fladdriga och otighta" än tunnare. Som jag just skrev i en annan tråd har Ken smith strängar funkat bra för mig, finns att beställa från USA. Andra märken jag personligen gillar är DR's Fat Beams och Galli Nickel rounds.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Skriv svar