Va kör ni för strängar??

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Jag testade Austin strängar för några år sedan. Med tanke på priset så är de helt ok, men de håller inte länge (i alla fall inte mina).
Bra nog för att ha ett set liggande i gigbagen som "backup".
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Parkas: Tycker inte att dom förlorar tonen sådär JÄTTEfort, dock så är deras "utgångston" eller vad man ska säga typ lite dovare än vad jag är van vid... Om du förstår :lol: 220 spänn för ett set .050-.135 är fan bra pris och håller strängarna i över en månad så kommer jag nog nästan fortsätta på dom.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

FreCKo skrev:Parkas: Tycker inte att dom förlorar tonen sådär JÄTTEfort, dock så är deras "utgångston" eller vad man ska säga typ lite dovare än vad jag är van vid... Om du förstår :lol: 220 spänn för ett set .050-.135 är fan bra pris och håller strängarna i över en månad så kommer jag nog nästan fortsätta på dom.
Hmm...var handlar du?
Börsen tar 185 spänn, ord pris...
Sen vet jag inte hur det funkar i era städer...
Men handlar man lite prylar och gör sig lite tjenis
så brukar de dra av 15% vid kassan oxå.

Edit: Oki!! 050-135....då pratar vi 5: or..
Sorry!!
*dunkar huve´t blodigt mot väggen för att kompensera mitt misstag*
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

FreCKo skrev:Parkas: Tycker inte att dom förlorar tonen sådär JÄTTEfort, dock så är deras "utgångston" eller vad man ska säga typ lite dovare än vad jag är van vid... Om du förstår :lol: 220 spänn för ett set .050-.135 är fan bra pris och håller strängarna i över en månad så kommer jag nog nästan fortsätta på dom.
Min erfarenhet av Red Label är iaf att de mister tonen väldigt fort och känns "svampiga".
Dock så tycker jag absolut att med tanke på priset är det helt klart värt det, och som reservsträngar t.ex.
Black Label däremot. helt annat pris men de tyckte jag lät bättre - och lät bättre längre.
Strängar håller normalt inte så länge för min del. Inte när basen används flitigt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Geddy_Lee skrev:
Hmm...var handlar du?
Börsen tar 185 spänn, ord pris...
Sen vet jag inte hur det funkar i era städer...
Men handlar man lite prylar och gör sig lite tjenis
så brukar de dra av 15% vid kassan oxå.

Edit: Oki!! 050-135....då pratar vi 5: or..
Sorry!!
*dunkar huve´t blodigt mot väggen för att kompensera mitt misstag*
Jam tar 159 eller 169 för ett set för fyror...
blackparkas skrev:Min erfarenhet av Red Label är iaf att de mister tonen väldigt fort och känns "svampiga".
Dock så tycker jag absolut att med tanke på priset är det helt klart värt det, och som reservsträngar t.ex.
Black Label däremot. helt annat pris men de tyckte jag lät bättre - och lät bättre längre.
Strängar håller normalt inte så länge för min del. Inte när basen används flitigt.
Dom är ju inte dom bästa strängarna, det håller jag med om... Dock för priset så är dom guld, och om man är fattig och spelar mycket så tycker jag att dom är kalas!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Men... låt säga att du spelar mycket, hur ofta byter du strängar?
En gång i månaden?
Varannan månad?
En gång i halvåret?

Min erfarenhet ( 2 set strängar red label) säger mig att JAG spelar längre och med bättre ljud (enligt mig alltså) med ett par t.ex. Blue Steel el Black Label.
En jämförelse är att jag skulle tro att JAG spelar ca 3 ggr längre med Blue Steel eller black label eller Elixir, än med Red Label.

Black Label ca 500
Blue Steel ca 600
3 pack Red Label ca 660:-

Håller fortfarande med att det är grymt prisvärda strängar. Men skulle jag hålla på att spela som jag brukade förr i tiden, då skulle de låta bra i 2 veckor, vilket inte skulle vara så godkänt...

:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Jag byter strängar varannan månad ungefär, eller när jag slår av en sträng... Och det gäller oavsett om det är Red Label eller något annat :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

Har precis strängat om basen med ett set DR Highbeams 45-125. Är INTE imponerad, strängarna känns "konstgjorda", som om de var ytbehandlade jämfört med t.ex Ernie Ball Slinky´s eller Rotosound. Förstår heller inte meningen med en E-sträng på 105 och B-sträng på 125, de känns och låter ju i stort sett likadant! Tacka vet jag en E-sträng på 100 och B-sträng på 130.

Det blir nog tillbaka till Dáddario EXL Nickel snart, älskar den runda varma tonen hos nickelsträngar.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17238
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Gröna Lyktan skrev:Det blir nog tillbaka till Dáddario EXL Nickel snart, älskar den runda varma tonen hos nickelsträngar.
Amen to that!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

Förstår heller inte meningen med en E-sträng på 105 och B-sträng på 125, de känns och låter ju i stort sett likadant! Tacka vet jag en E-sträng på 100 och B-sträng på 130.
Usch! Första tecknet på att jag nyss passerat 30! Jag har blivit en gnällgubbe som inte förstår meningen med moderniteter. Snart börjar jag väl skriva arga insändare till lokaltidningen :shock:
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Jag fick några set billiga strängar där nästan alla e strängar var döda(kanske därför jag fick dom)Tycker annars att det mesta funkar.Skulle uppskatta om alla bastillverkare gjorde stall där man inte behöver trä strängen genom ett hål,utan bara hakar fast den.Det blir superlätt att ta av och koka då.Jag är en mäster kokare.........
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
gäst

Inlägg av gäst »

I första hand:
GHS Bass Boomers 45-105
Om de inte finns:
Daddario XL 45-105
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Jag byter strängar så sällan det går (när dom går av), kokar dom en gång i halvåret typ. Jag gillar inte alls ljudet av nya/nykokade strängar utan dom ska vara riktigt lortiga för att låta bra.

Just nu har jag Fender Superbass nickelplated, .40-.100, på Ricken, fast jag bytte ut .40-strängen mot en .45 av samma märke. Underbart ljud efter typ 3 veckors inspelning, fast dom är lite slappa om man vill spela uppe åvanför halsmicken.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Billy skrev:Jag byter strängar så sällan det går (när dom går av), kokar dom en gång i halvåret typ. Jag gillar inte alls ljudet av nya/nykokade strängar utan dom ska vara riktigt lortiga för att låta bra.

Just nu har jag Fender Superbass nickelplated, .40-.100, på Ricken, fast jag bytte ut .40-strängen mot en .45 av samma märke. Underbart ljud efter typ 3 veckors inspelning, fast dom är lite slappa om man vill spela uppe åvanför halsmicken.
Bra iatt du påminde... har haft mina rickenbacker orginal strängar ett halvår, skall testa och koka. Har ett set Daddario liggandes men är så nöjd med orginalarna när de kom på. Håller med, otäckt med nya strängar! Kokade kan blir lite lagom. Har ju flats på de andra så lite tjiing i ricken skadar kanske inte,
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Vad tycker du om Ric-strängarna då? Hur fick du tag på dom? Ric-r-us?

Edit: Hehe, läste lite fort :) Men hur tycker du att dom låter och vad jämför du med då?
Användarvisningsbild
posedin
Medlem+
Inlägg: 705
Blev medlem: tis 27 mar 2007, 15:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av posedin »

Tidigare körde jag med EBS strängar som jag tycker låter riktigt bra men numera så finns det ingen ekonomi för det. Kör nu med Elixir 0.40 -? visst är det skönare med "vanliga" strängar men spelar man ofta vilket jag gör så är Elixir kanon tycker jag... Strängade på ett nytt set i februari och har nu gjort ca 30 gig på dem och de har fortfarande bra med brilljans kvar.. och då skall det oxå tilläggas att det har runnit minst en halv flask jäger över halsen (after ski)!!
Fender Jazz Bass 1964, Yamaha TRB 1005, Ibanez Roadstar, Ampeg V4B,
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Jag har alltid kört warwick red lable och det har funkat bra, hållit klangen hyffsat..

På mitt nya inköp kommer det dock att sitta fender strängar, kul att testa något nytt, även om det är en "liten" grej
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Billy skrev:Vad tycker du om Ric-strängarna då? Hur fick du tag på dom? Ric-r-us?

Edit: Hehe, läste lite fort :) Men hur tycker du att dom låter och vad jämför du med då?
http://www.ricsrus.com/
Har inte bytt på ett halvår så ljudminnet är kort. Hade 040 daddario innan, kan tänkas att 045 sådana kan påminna nuvarande rick.
har ett sett sådana som reserv. Men jag kokar nog igen om ett halvår ;)
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Nuförtiden bara flats.
D'addario Chromes på Jazzbasen och GHS på P-basarna.
Chromes är så pass brighta att jag inte hittils saknat roundwounds.

Nåja, allt kan ändras. Om jag får ett riktigt riffrock-gig i morgon lär det bli rounds igen - då antingen D'addario eller GHS boomers.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

DR hi-beams 40-100.. använder det som standard på alla basarna..
Till 5:an lägger jag till en hög C 30:a..

Har inte haft anledning att byta strängmärke sedan jag hittade DR..
Har provat väldigt många sorter.. men de senaste 10++ åren har det bara varit DR...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Liten skrev:DR hi-beams 40-100.. använder det som standard på alla basarna..
Till 5:an lägger jag till en hög C 30:a..

Har inte haft anledning att byta strängmärke sedan jag hittade DR..
Har provat väldigt många sorter.. men de senaste 10++ åren har det bara varit DR...
Som vanligt baserar jag mitt val på entydiga, vetenskapliga fakta:

http://www.googlefight.com/index.php?la ... =flatwound
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

bootsy skrev:Som vanligt baserar jag mitt val på entydiga, vetenskapliga fakta:

http://www.googlefight.com/index.php?la ... =flatwound
Och det är därför planeten du lever på är platt medans den jag lever på är rund!!??

http://www.googlefight.com/index.php?la ... word2=flat

:roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Och på frågan vem som vinner.. är svaret entydigt!
http://www.googlefight.com/index.php?la ... &word2=You
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Liten skrev:Och på frågan vem som vinner.. är svaret entydigt!
http://www.googlefight.com/index.php?la ... &word2=You
Tror du gjorde fel, kolla här vem som EGENTLIGEN vinner:

http://www.googlefight.com/index.php?la ... 2=dumb+guy

Betydligt mer överlägset, dessutom.
Användarvisningsbild
Rufnek Oslo
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 23:30

Inlägg av Rufnek Oslo »

DR Hi-Beams strenger på .105 og .110...
Bytter en gang i mnd ca!
Skriv svar