Sheehansträngar

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Sheehansträngar

Inlägg av Svarte_Jack »

Är lite fundersam kring Rotosounds Billy Sheehansträngar. Gillar tjocklekarna 110-85-65-43. Nån som har erfarenheter? Skillnader mellan nickel och stålvarianten? Jag är ju lite mer stålkille så det lutar åt såna ifall jag gör ett köp.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Testade hans sig sett för länge sedan.. nickel.. läste att han haft problem med kvaliten på strängarna från rotosound.. var ett tag sedan dock..
Inte alls min kopp te. LÅÅÅÅNGT bort från DR imo
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Körde på stålvarianten för ett antal år sedan. Mycket najs enligt min mening, det är ju Rotosounds Swing Bass-strängar fast med lite andra tjocklekar.
Sen kan man ju tycka att tjocklekarna är lite skumma, många bassträngset är ju liksom tvärtom, tunnare E-sträng relativt sett, men Billy ville ju att alla strängarna skulle dra lika mycket i halsen, och kännas likadana.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Det vill jag också. Det är just därför det känns så spännande. Tror ni sadeln blir uppsliten av såna strängar?
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

Anledningen för de udda tjocklekarna är ju att Billy ibland kör D-drop (E=110) och att G-strängen ska vara lättare att benda (G=43).
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Jeff
Medlem+
Inlägg: 835
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 01:07
Ort: Borlänge

Inlägg av Jeff »

Aslan skrev:Anledningen för de udda tjocklekarna är ju att Billy ibland kör D-drop (E=110) och att G-strängen ska vara lättare att benda (G=43).
Körde på sånna förut, tycker att dom är helt ok om man är ute efter stål. Men jag föredrar nickel.

Han har en D-turner men han kör för det mesta (vad jag har sett/hört) i E. Förlåt att jag är tråkig :roll:

Köp dom på thomann isf lite billigare än i sverige http://www.thomann.de/se/rotosound_bs66.htm
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Okej. Hur är det med livslängd? Är det mycket zing i dem? Till min fyra ska det vara så mycket zing som det bara går.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jag skulle säga att det är ganska mycket zing i dem, men framförallt är det ett slags growl. Tänk John Entwistle liksom! De håller sig väl hyfsat länge, annars är det bara att koka...
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Jeff
Medlem+
Inlägg: 835
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 01:07
Ort: Borlänge

Inlägg av Jeff »

GurraG skrev:Jag skulle säga att det är ganska mycket zing i dem, men framförallt är det ett slags growl. Tänk John Entwistle liksom! De håller sig väl hyfsat länge, annars är det bara att koka...
John Entwistle... det har du fan rätt i!! :)
Skriv svar