Rotosound swing 66

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Rotosound swing 66

Inlägg av anli »

Har satt på ett set Rotosound 66 swingbass på min nysnickrade P-bas.
Är ute efter att återskapa en John Entwistle bas och tyckte då att det vore lämpligt med det märket, då john var involverad med att ta fram deras "rounds".
Men insåg att jag det finns en "nickel" version, de som sitter på nu är "stainless steel" varianten.
Vad skiljer ljudmässigt? Är nickel mer rätt/tidstrognare?

Själv tycker jag mina stainless låter ok, men väldigt råa i ytan (ser ut som de kommer att nöta ner band på noll tid :)). Skramlar inte lika snyggt dom tex Daddarrio XL.

Kan det vara mödan värt att testa nickelvarianten?
Eller kanske ett annat märke?
En viktig detalj är att det måste vara spunna ändar med röd tråd!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

John använde stålvarianten (var väl den enda som fanns då), så vill du vara "korrekt" är det väl den som gäller. Nickelvarianten är snällare mot band/fingrar, men låter kankse heller inte lika rått. Har dock bara testat stålvarianten, men den gillar jag skarpt!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Nickelvarianten låter betydligt bättre över hela registret (tycker jag), det är inte något som sticker ut som det gör vid stainlesssträngar. men det är ju samma oavsett fabrikat. Men exakt vad som låter mest john-troget kan jag inte avgöra..

Jag säger så här istället. OM jag bara fick välja en strängsort resten av livet så vore det rotosound swingbass66 nickel 45-105. Såg att thomann har dom lite då och då så jag har beställt en bunt. jag har några på order från årnes också..

Däremot har rotosound swingbass 66LDN som dom heter blå tråd.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Blått! Ok får beställa några ändå från Thomann, skall ändå ha lite annat krafs. Om inte Årnes har vill säga...
Känns nickel finare i ytan?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Första känslan när jag köpte dom nickelsträngarna första gången var: "det är ju så här strängar ska kännas". Sträva, men ändå inte.. Årnes har inte fått in sina än... annars kanske vi kan deala att du kan ta ett av de 3 seten som jag beställt.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

macahan skrev:Första känslan när jag köpte dom nickelsträngarna första gången var: "det är ju så här strängar ska kännas". Sträva, men ändå inte.. Årnes har inte fått in sina än... annars kanske vi kan deala att du kan ta ett av de 3 seten som jag beställt.
Its a deal! Pm kommer
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

update.. såg att dom precis tog slut på thomann(!!!)

ÅRNES! Vart har tullen gjort av strängarna??
Användarvisningsbild
4001_cs
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 14:23

Inlägg av 4001_cs »

Jag är bara tvungen att posta en pryl jag såg på ett rickenbackerforum. Det diskuterades strängbyten i studion på 70-talet. Både Squire och Entwistle var kända för att byta set ofta, den förstnämnde körde inte längre än 30minuterspass med en uppsättning rotos för diskantens skull. Då dyker rickenbackerchefen John Hall in i tråden och hävdar att rotosoundsträngarna tappade diskant p.g.a uttöjning efter 18 timmar på basen!

Hehe, rätt kul. Inte 16 eller 19 timmar alltså. Håll koll på detta!!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

rickenbacker.com är grymmast! Man vet aldrig vem som kan posta!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Skriv svar