Rotosound swingbass 66

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Rotosound swingbass 66

Inlägg av kmo »

Spelade man mycket på förr.. Har dock hört rykten om att dom inte alls håller samma klass längre. Nån som vet?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Vi snackar nickel va?
Macahan tycker dom är toppen och jag har beställt ett nickel set.
Har ett rostfritt set som låter bra men känns obehagliga i strukturen... rena vinkelslipen mot banden!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

Dom här kör jag:

http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/ ... 95_3314430

Vet inte vad skillnaden är mellan dessa och 66.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Körde stål 66 förr i tiden och tyckte dom var grymma. Får nog ta och beställa hem lite nickel för test. Bra pris hos tysken.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Nickel låter kanon, framförallt på min fender..! jag tänker på det varje gång jag tar upp basen att just med dom nickel swingbass låter min jazzbas bäst av alla strängar jag någonsin testat. Men då spelar jag i normal stämning och med 45-105 strängar och inte något annat. jag tycker att dom håller väldigt hög kvalitet och framförallt håller dom en fin ton länge. om man gillar den typ av ljud man får när första zzzzziiingget gått ur strängarna men utan att strängen dött..
testa dom på min jazzbas i örebro ska ni få se vad jag menar.

Däremot gillar jag inte alls ljudet av steel-strängar så det kanske är därför jag tidigare gånger mer eller mindre avskytt ljudet från rotosounds.. men så var det stålrotos de gångerna.

Men det här är väldigt personligt. det som gör rotonickel så jäkla bra på min jazzbas är kärnan det ger i ljudet. men framförallt ska ni höra hur dom låter akustiskt och jämföra med precis lika gamla strängar av samma modell/märke/gauge på min rick som också är med. det är STOR skillnad i vad det ger för ljud på respektive bastyp.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Skulle vara intressant att testa Swingbass i nickel. På den tiden jag använde oslipade strängar så var det Swingbass i stål som gällde, och jag tycker fortfarande att det är ett förbaskat bra rockljud.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Det är ju väldigt stor skillnad mellan nickel och steel-strängar när det gäller just ljudet. Är man av den uppfattningen som jag är: att det ska låta rått och mulligt, inte rått och diskantigt. så är det intressant att köra nickel före steels överhuvudtaget. Men definitionen på vad som är ett "bra" rockljud verkar ju vara väldigt omfattande och olika. Och steels ger mig personligen ett "dåligt" rockljud eftersom det låter
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

macahan skrev:Det är ju väldigt stor skillnad mellan nickel och steel-strängar när det gäller just ljudet. Är man av den uppfattningen som jag är: att det ska låta rått och mulligt, inte rått och diskantigt. så är det intressant att köra nickel före steels överhuvudtaget. Men definitionen på vad som är ett "bra" rockljud verkar ju vara väldigt omfattande och olika. Och steels ger mig personligen ett "dåligt" rockljud eftersom det låter
Har inte provat nåt annat än Rotosounds stålvariant på p-basen och tycker det låter bra. Samma strängar på mudbuckerjazzen lät apskit.
Har annars bara Daddario nickelvarianter på mina basar.

Har dock Rotosound och GHS nickel rounds, samt DR rostfria HiBeams och Thomastik flats på väg in.

Skall bli otroligt kul att få stränga upp The Ox P-basen (som har fått sig en extralackering av huvud och hals under tiden) med nickel rotos!
Funkar inte det så blir det GHS.
Senast redigerad av anli den tis 01 apr 2008, 15:31, redigerad totalt 1 gånger.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

macahan skrev:Men definitionen på vad som är ett "bra" rockljud verkar ju vara väldigt omfattande och olika. Och steels ger mig personligen ett "dåligt" rockljud eftersom det låter

Aha, din definition av ett bra rockljud är att det ska vara tyst! :wink:
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

GurraG skrev:
macahan skrev:Men definitionen på vad som är ett "bra" rockljud verkar ju vara väldigt omfattande och olika. Och steels ger mig personligen ett "dåligt" rockljud eftersom det låter

Aha, din definition av ett bra rockljud är att det ska vara tyst! :wink:

ääääh... jag blev avbruten mitt i posten av nån jäkla anledning..
det skulle stå: "för att det låter med mycket zingg och mycket botten med inte något däremellan. låter säkert jättebra inspelat och i mix. men inget för min det eftersom det definierar det jag tycker är fel med mångas rockljud. speciellt om det kommer en ampegrigg efter, då blir det blöpp blöpp, med zinnggg, zinnngg.. dvs. hängmatta och vass läskig diskant.

men jag menar, det är ju min personliga smak, och det finns säkert många som avgudar precis det ljudet.

Det måste varit konstigt att se den posten. Ni måste tänkt att jag är hel schizofren...

Edit: jag kan ju inte ens stava...
Senast redigerad av macahan den tis 01 apr 2008, 16:02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ja med den låga volym som det blir i garaget för min del, så stör inte den "loudness" effekten direkt.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

dexter skrev:Dom här kör jag:

http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/ ... 95_3314430

Vet inte vad skillnaden är mellan dessa och 66.
Jag har för mig att jag läst någon stans att dom där saknar lindnig i ändarna men i övrigt är det samma sträng. Dom är väl lite billigare därför.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Har själv alltid gillat ljudet i Swing 66orna i stål, men jäklar vad det känns som om deras sekundära uppgift är att hyvla banden :P Har därför, precis som alltför många, beställt två uppsättningar i nickel, att prova med.. Därför tog de självklart tillfälligt slut hos tysken JUST när jag lade min beställning :P

Den som väntar på nåt gott...
Music Man Stingray 4| Fender Jaguarbas med Lundgren Vintage Jazz Special | Ampeg SVT-3 Pro/SVT-410HE |
http://www.fullhouseband.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Blir intressant att höra er som ska testa strängarna för första gången. Vad ni verkligen tycker! Just med tanke på hur lyrisk jag faktiskt själv är över dom.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Kör Swing 66 stål på min P-bas, men lite som ni andra skriver känns de lite väl vassa, både ljudmässigt och fysyiskt.
Inte bara banden som slipas utan också mina stackars fingertopppar.
Men så går det när man inte har spelat på många år. ;)
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

MikeO skrev:Kör Swing 66 stål på min P-bas, men lite som ni andra skriver känns de lite väl vassa, både ljudmässigt och fysyiskt.
Inte bara banden som slipas utan också mina stackars fingertopppar.
Men så går det när man inte har spelat på många år. ;)
det jag undrar mest över är om dom verkligen käkar upp banden eller att man bara får intrycket av att dom gör det?

funderar själv på några set Rotosound och vet inte om stål eller nickel är bäst för mig.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

Jag tycker nickelvarianten låter skitbra, men nu 17 gig senare är dom ju totalt döda - vilka strängar skulle inte vara det iofs :)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Swingbass spelar jag slut på efter ett halvt rep.
Det är nog nickel jag inte fixar.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

Geddy_Lee skrev:Swingbass spelar jag slut på efter ett halvt rep.
Det är nog nickel jag inte fixar.
När du säger det så var dom nog ganska döda redan innan den 17:e spelningen. Vet inte vad jag ska göra riktigt, gillar ljudet och känslan på dom när dom är nya, men jag har fan inte råd att byta strängar mellan varje gig, det skulle ju ruinera mig totalt då de här 17 giggen är sen slutet av Februari :)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

dexter skrev:
Geddy_Lee skrev:Swingbass spelar jag slut på efter ett halvt rep.
Det är nog nickel jag inte fixar.
När du säger det så var dom nog ganska döda redan innan den 17:e spelningen. Vet inte vad jag ska göra riktigt, gillar ljudet och känslan på dom när dom är nya, men jag har fan inte råd att byta strängar mellan varje gig, det skulle ju ruinera mig totalt då de här 17 giggen är sen slutet av Februari :)
Fast åas; hur mycket pengar har du fått in på 17 gig?
Det borde nästan räcka till ett paket strängar och faktiskt bli lite över oxå va? :wink:

Jag tycker gränsen går vid om de hinner tröttna under första repet.
Då tycker jag faktiskt att det blir lite expensivt!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

Geddy_Lee skrev:Fast åas; hur mycket pengar har du fått in på 17 gig?
Det borde nästan räcka till ett paket strängar och faktiskt bli lite över oxå va? :wink:
Hehe jo självklart är det så, men man är väl lite dumsnål. Köper ju skiten från USA dessutom så det kostar ju inte många kronor setet. Jag ska nog vara tyst helt enkelt :)
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

Se vad härligt äckliga strängarna är, inte konstigt att det inte finns någon ton kvar :)

Bild
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

dexter skrev:Se vad härligt äckliga strängarna är, inte konstigt att det inte finns någon ton kvar :)

Bild
det där är bara att skrapa av och koka till en stund så har du en mastig soppa till middag.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Geddy_Lee skrev: Jag tycker gränsen går vid om de hinner tröttna under första repet.
Då tycker jag faktiskt att det blir lite expensivt!
Men i slutändan beror det på definitionen man har av att hur man anser att en "trött" sträng låter. Och om du kör rörtopp eller transistor har ju nästan lika stor betydelse för hur trött strängen låter IMO.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

funderar på att beställa ett par set SM66. nån som har erfarenhet av dom?
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Skriv svar