Pyramid Gold flats på en Höfner - inte nöjd alls

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Pyramid Gold flats på en Höfner - inte nöjd alls

Inlägg av Dan the Man »

Har testat Pyramid Gold flats på min Höfner Club, efter att ha läst att detta skulle vara "rätt" strängar för en Höfner men gillar dom inte alls. Tycker dom är sköna att spela på och A, D och G låter helt ok men E är sustainmässigt stendöd. Har förvisso rätt "thump" men dör helt efter anslaget.
Hittat en den del kommentarer på nätet där folk upplevt samma sak med Pyramid flats. Några säger t o m att det är så det ska vara men jag tycker det känns knepigt när strängarna är så pass i obalans vad gäller sustainen. (På en short scale är väl just E den knepigaste strängen så lite mindre häng får man räkna med men här är det för stor skillnad.)

Vad ska man då köra med för flats på en Höfner? La Bella har ju en modell som heter 760FHBB Beatle Bass - nån som testat dom? Eller Daddario ECB81S Chromes? Nåt annat märke som har short scale flats?
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: Pyramid Gold flats på en Höfner - inte nöjd alls

Inlägg av bostrowskij »

Pyramid funkade dåligt på min Hagström Concord, upplevde precis som du att E-strängen var för död. Men jag provade samma set på en Hagström IIB och där funkade dom mycket bättre. Skillnaden mellan strängarna blev också mindre när man spelat på dom ett tag så du kanske skulle ge dom lite tid. Annars, testa dom på en annan bas.
Thomastik Jazz flats upplevde jag också jättestor skillnad mellan e/a-sträng och d/g-sträng, helt olika sound men det blev också bättre med tiden. Fungerade bättre på P-bas än på Jazzbas för mig.
Av de flats jag testat har Chromes varit mest jämna i tonen men de måste också spelas in, de är väldigt brighta när de är nya.
Gubbstrutt 60+
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: Pyramid Gold flats på en Höfner - inte nöjd alls

Inlägg av Dan the Man »

bostrowskij skrev:Pyramid funkade dåligt på min Hagström Concord, upplevde precis som du att E-strängen var för död. Men jag provade samma set på en Hagström IIB och där funkade dom mycket bättre. Skillnaden mellan strängarna blev också mindre när man spelat på dom ett tag så du kanske skulle ge dom lite tid. Annars, testa dom på en annan bas.
Thomastik Jazz flats upplevde jag också jättestor skillnad mellan e/a-sträng och d/g-sträng, helt olika sound men det blev också bättre med tiden. Fungerade bättre på P-bas än på Jazzbas för mig.
Av de flats jag testat har Chromes varit mest jämna i tonen men de måste också spelas in, de är väldigt brighta när de är nya.
Håller med om Chromes som jag kör med på ett par av mina long scalebasar, jämna och fina i tonen, och jag gillar att de är lite brightare. Men har du testat dem som short scale alltså?
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: Pyramid Gold flats på en Höfner - inte nöjd alls

Inlägg av bostrowskij »

Ja, jag har ett 045-100 mediumscale set på min Fender Mustang, och jag älskar dom. Chromes finns som shortscale också men Mustang har stringthrough-stall så medium passar bättre på den.
Gubbstrutt 60+
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: Pyramid Gold flats på en Höfner - inte nöjd alls

Inlägg av bostrowskij »

Jag har GHS precision flats på min Concord nu (hollowbodyn i min profilbild) , de är också jämna i tonen men mera oldschool-thumpiga. De töjde sig också extremt mycket i början, det tog ett par veckor innan de stannade av.
Gubbstrutt 60+
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: Pyramid Gold flats på en Höfner - inte nöjd alls

Inlägg av Dan the Man »

bostrowskij skrev:Ja, jag har ett 045-100 mediumscale set på min Fender Mustang, och jag älskar dom. Chromes finns som shortscale också men Mustang har stringthrough-stall så medium passar bättre på den.
Låter som jag ska testa dom:)
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Pyramid Gold flats på en Höfner - inte nöjd alls

Inlägg av peter_s »

Dan the Man skrev:Vad ska man då köra med för flats på en Höfner? La Bella har ju en modell som heter 760FHBB Beatle Bass - nån som testat dom?
Jag har sådana LaBella-strängar på en icke-Höfner, som tidigare varit strängad med bl.a. Thomastik Infeld Jazz Flats och D'Addario Chromes. Och av de tre gillar jag LaBella-strängarna bäst. De är välbalanserade - alla strängar har en homogen klang, attack och sustain - och de har en blank och trevlig yta. Chromes tycker jag också är välbalanserade och bra. De låter dock brightare och mer modernt än LaBella.

Det som gör LaBellas Beatle-bas-strängar särskilt lämpade för en Höfner är för övrigt hur lindningen smalnar av, för att passa Höfner-basarnas små stämskruvstolpar:

Bild
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Pyramid Gold flats på en Höfner - inte nöjd alls

Inlägg av Falcon »

Jag har La Bella 760FHB2 Beatle Bass String Set (039-096) på två Höfnerbasar, och är riktigt nöjd. Trivs riktigt bra trots att de kan uppfattas tunna. Hade Pyramidsträngar en gång på min Höfner 500/1 CT, och där var E och A-strängen stumma, medan D och G var riktigt diskantiga. De åkte av efter en vecka. De hade stabiliserat sig i viss del i tonen, men inte tillräckligt.

LaBella-strängarna är jämna i tonen, vilket är ett måste.
| Höfner 182-1961 | Höfner 182-1964 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
Användarvisningsbild
mikbass
Medlem+
Inlägg: 1048
Blev medlem: fre 09 feb 2007, 14:37
Ort: Uppsala

Re: Pyramid Gold flats på en Höfner - inte nöjd alls

Inlägg av mikbass »

Hmm, det känns dock som de är jämna på -64:an...
http://www.myspace.com/shortcutsonline" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.myspace.com/privatejetsmusic" onclick="window.open(this.href);return false;
Numera 50+ basist Med skägg ibland!
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

Re: Pyramid Gold flats på en Höfner - inte nöjd alls

Inlägg av Janne »

Det var jättelängesen jag hade pyramid flats men visst är det så att dom är gjorda på det viset, alltså att E och A-strängarna ska vara lite mer döda? Sen kanske man inte tycker om det men det är liksom inget fel på dom, dom är gjorda för att funka så. Thumpigt komp på dom strängarna och lite mer sjung i nu-fick-jag-feeling-lick på de tunnare.
Skriv svar