Lumpade strängar

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Lumpade strängar

Inlägg av mrbaloo »

Tydligen en innovation.

https://kempstrings.com/lumped-bass-gui ... p-strings/

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Lumpade strängar

Inlägg av Roger Hedin »

Smart!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Lumpade strängar

Inlägg av Per »

Jo, det var ju faktiskt skillnad. Sedan märks väl skillnaden mindre inne i en musikalisk kontext, men allt räknas ju.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Lumpade strängar

Inlägg av mrbaloo »

Per skrev:Jo, det var ju faktiskt skillnad. Sedan märks väl skillnaden mindre inne i en musikalisk kontext, men allt räknas ju.
På nåt sätt tyckte jag att det lät fantastiskt bra när killlen spelade solobas med melodislingor och ackord högt upp på halsen.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Lumpade strängar

Inlägg av Per »

Absolut! Jag tänkte mer i bandsättning.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Lumpade strängar

Inlägg av mrbaloo »

Per skrev:Absolut! Jag tänkte mer i bandsättning.
Ja, jag förstod det. Det är ju liksom "bara bas" ändå.Bild

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

thinline
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 30 aug 2016, 02:17

Re: Lumpade strängar

Inlägg av thinline »

Väldigt intressant. Dock saftigt pris för folk som spelar 5-strängat.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lumpade strängar

Inlägg av bjelkeman »

Intressant att mycket av övertonerna är del av ljudet jag gillar.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Lumpade strängar

Inlägg av RolleHarris »

Känns väl som ännu en ny uppfinning som vi inte behöver? kommer kanske bli en trend som vanligt och sen förvinner det nog igen, som med det flesta ;)
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Lumpade strängar

Inlägg av Hånken »

Bild

Mja, jag hörde på YT, i jämförelse med öppna strängen, att visserligen blev övertonerna längre och inte så "ostämda" men minsann om inte fundamental, grundtonen blev mycket kortare i sustainen. Om man lägger vikt och prioriterar att spela där uppe, så javisst, över 15.e bandet, men vi andra hade nog kört multiscale, fanned frets isåfall. F ö vill jag minnas att Newtone redan har liknande strängar. Och jag kan tänka mig att Rotosounds gamla teknik "open core" har samma effekt. Det hela handlar om hur lång in på strängen riktiga gaugen börjar. Själv har jag problem med tapered strings. Man får lägga muttrar vid kulan så den hamnar längre bak, och så blir grundtonen och öppna strängen helt klar i tonen igen. "Taperen" hamnar bakom stallpunkten och man kan intonera fritt igen... :wink:

Kan tänka mig för short scale basar att det blir kanske lite bättre här och där. Skulle jag lägga någon "lump" eller "klump" någonstans så skulle det vara precis bakom översadeln istället, så man dämpade och inte behövde ha så mycket vinkling, eller bakom stallet så man "dämpade" där också och kankse t o m förstärkte strängens hållbarhet kanske....

Lite som det där Ray Ross stallet för några år sedan. Stall utan sadel. Bara stränghållare så fortsätter strängen rätt ut i luften efter kulan och tja, de är väl lite av samma sak...?
Bild

tror jag passar...
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Lumpade strängar

Inlägg av Hånken »

Inte nog med det. Precis som med alla tapered och open core så säger mr Lump...förlåt Kemp, att:

"This lump should be approximately 11 mm (plus or minus 5 mm) from the saddle for optimum results as the position alters the strength of the effect."

Så då så. Antalet basar som dessa passar in på exakt, torde vara oerhört begränsat. Den där klumpen befinner sig alltid på samma avstånd ifrån kulan, och jag vet ännu inga som tillverkar stall där du kan justera kulans längd fram till stallsadeln, förutom på huvudlösa basar där du stämmer med dom också. Om man har en bas med "body through" stränging så hamnar denna lump helt fel, och med en grundare lösning att kulan är så nära stallet som möjligt så hamnar lumpen för långt in på strängens speaking length. Den passar nog bara på P och J basar och nåde dig om du byter ut stallet till något annat.

F ö har jag väntat på att någon tillverkare helt enkelt skall kombinera huvudlösa stall tillsammans (på samma bas) med vanliga stämmare på huvudet. För då, och endast då kan man sätta kulans längd till stallet innan man sätter på strängen, så att all taper, och open core hamnar på perfekt längd senare när man stämmer upp och intonerar. Det är alldeles för många gånger som den här "skarven" mellan två olika tjocklek hamnar mitt på stallsadeln vilket gör att den har minimal kontakt och gör sig omöjlig att intonera. För att inte tala om de som fortfarande kör med rött silkeswrap runt strängarna, då blir man av med det också.

- - - - - - - -

Jag tror man klarar sig bättre med sådan små blykulor man sätter på fisklinor istället för att tynga ner. Så kan man justera dom och klämma fast på olika punkter. Torde funka lika bra. :wink: :wink:

Får se hur länge detta håller. En nischprodukt som inte har ngn bäring. Om man tittar på hans jämförelse med pianosträngar, så är det bara en strängtillverkare av piansosträngar för mindre pianon och stående pianon, som har ökad massa i bassträngarna nära ändarna av strängen. På flyglar med fullängd, behövs inte detta. Tja, det är bara att räkna ut... eller hur Roger Hedin ? :wink:
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Lumpade strängar

Inlägg av Hånken »

Bild

som sagt, som blytyngder på fisklinor... :wink:

"F ö vill jag minnas att Newtone redan har liknande strängar." Fel av mig. Octave4plus heter dom.

https://www.garrygoodman.com/octave4plus.com.htm
Skriv svar