MIM Jazz - avskärmning, Serie/parallell (push-pull) - Jord?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
BaktaktsBilly
Medlem

MIM Jazz - avskärmning, Serie/parallell (push-pull) - Jord?

Inlägg av BaktaktsBilly »

Min MIM Jazz plockar upp lite för mycket av omgivningen och nåt nytt behövs i arsenalen när det kommer till ljud. Budget är ej existerande så planen är avskärmning med kopparfolie och en Push-Pull Pot från Gitarrdelar.
Båda är inhandlade och kopparfolien är på plats (i basen, ej under plektrumskydd än).

Det jag undrar/önskar tips om är:

* Någon som testat använda den kopparfolien? Frågan är om det måste lödas mellan de olika "bitarna" eller om limmet är tillräckligt ledande i överlappningarna?
Har ingen voltmeter så kan tyvärr inte mäta om kontakt finns. (Folien runt stallmicken måste ju ha en kabel till jord) Sen ska folien kopplas till jord också men det leder till nästa fråga...

* Som synes på bilden nedan var det ingen jord kopplad till outputjacket. Enligt min ringa, obildade uppfattning borde det väl vara bättre att jag löder dit en? Annars är det väl basisten som blir jord om det vill sig illa, eller har jag förbisett nåt? Vad sägs?

* Gör det nån skillnad om push-pull-poten används som volymratt eller ton-ratt? Den är ju logaritmisk och jag har försökt läsa lite men blir inte mycket klokare. De två exemplen gör olika i det fallet dessutom.

De exempelbilder jag utgår ifrån är de här:
http://acapella.harmony-central.com/sho ... -Jazz-Bass
http://www.areyoulocal.com/Bass_series_mod.asp

Folie: http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... cts_id=805
Pot/Switch: http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... cts_id=958

Bild

Bild

Edit: Ska tilläggas att jag lyssnat på punk/powerpop/postpunk under stora delar av arbetet och jag besitter inga examen i varken elektronik eller musik.
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Kopparfolien ska helst lödas, ja. Det är i alla fall vad jag fått lära mig.

Jorden ska vara kopplad till outputjacket helst tycker jag. Annars jordas det sannolikt av skärmplåten/folien på P-skyddet så det funkar nog bra ändå. Men jag hade lött dit en sladd.

Det spelar ingen roll var du sätter push/pull-potten, det är en smaksak.
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+

Inlägg av Smygbas »

Kanon med push/pull. Jag har den på halsmicksvolymen, och kopplat så att den ratten blir mastervolym när det är seriekopplat. Gött att ha både knappen och volymratt på samma ratt, kan tänka mig att det blir lite irriterande att behöva hoppa mellan tone och sen volym.

Var det svårt att skärma förresten? Rätt sugen på att fixa det på min jazz.
Användarvisningsbild
BaktaktsBilly
Medlem

shadewind skrev:Kopparfolien ska helst lödas, ja. Det är i alla fall vad jag fått lära mig.

Jorden ska vara kopplad till outputjacket helst tycker jag. Annars jordas det sannolikt av skärmplåten/folien på P-skyddet så det funkar nog bra ändå. Men jag hade lött dit en sladd.

Det spelar ingen roll var du sätter push/pull-potten, det är en smaksak.
Lite extra att löda då bara, som jag anade. Poten blir nog volymratt iaf och förhoppningsvis är motstånd (toleranserna verkar kunna vara lite off) och %-sats hyfsat lika som på originalpoten. Min tumme håller på att bli lite mindre centrerad, men än så länge kör jag på känn. :)

Gällande skärmningen. Om man vill ha så stora delar folie som möjligt så krävdes det en del mätande och testande (med pappret kvar på folien, limmet är rätt starkt på just den folien så det sitter när det fäster). Kanske blir snyggare och mindre att löda om man får till det än med tejp eller mindre bitar. Hursomhelst, inte så svårt och enligt andra trådar här så verkar det vara effektivt vilket jag hoppas på. Jag får återkomma när jag testat.
Användarvisningsbild
BaktaktsBilly
Medlem

Avskärmningen är inte riktigt färdig men poten med Push-Pull är på plats, funkar och testning pågår. I serie-läge låter det riktigt gött!
Serie-läge, plektrum och dämpade flats FTW som kidsen säger.
Vågar jag säga att det låter lite p-bas?
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+

Inlägg av magstorm »

Här är min lilla bildtråd:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=51671
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Användarvisningsbild
BaktaktsBilly
Medlem

Snyggt jobbat! Tighta kabeldragningar dessutom, också ditt verk?
Preliminärt så är det lite brum kvar i min som kan vara mickarna, som är original eller ormboet av kablar jag har kvar. Brummar mindre och knäpper mindre iaf och ska prova skärma lite under plektrumskyddet om det tar bort något extra.

Som du sa, det är knepigt att få folien/tejpen slät/snygg. Kanske skärmande färg är ett alternativ?
Skriv svar