F-n vad svårt det är att banda om!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

F-n vad svårt det är att banda om!

Inlägg av hitman »

Min gamla P-bas behöver bandas om. Eftersom jag aldrig kommer sälja den så struntar jag i hur det ser ut, bara den är spelbar och snål som jag är noterade jag att det skulle bli mycket billigare att köpa en ny hals än att lämna in min på ombandning hos ett proffs.

Men eftersom jag av sentimentala skäl vill ha kvar originalhalsen så försöker jag banda själv. Har bytt greppbräda på basen förut så den är i alla fall inte original. Har läst på i böcker och på Nätet hur man skall göra och det såg inte omöjligt ut. Men fy för den lede vad det strular. Banden vill inte ner som de skall vare sig jag försöker med att pressa eller att hamra ner dom. Nu börjar jag luta åt att fräsa bort de gamla spåren, limma i nytt trä och sedan såga om. Suck...
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Re: F-n vad svårt det är att banda om!

Inlägg av Phear »

är det samma mått på nya banden som gamla? .. Altså tjockleken på den delen som sticks ner i greppbrädan...
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Re: F-n vad svårt det är att banda om!

Inlägg av hitman »

Med reservation för att jag ser lite illa så här på ålderns höst, jag har försökt att mäta med ett skjutmått och jag tror att delen som skall pressas ner (heter det "tang"?) är av samma tjocklek som de gamla banden. Men det är ju inte helt lätt att se tiondelar av millimeter...

Nu har jag i alla fall sågat upp spåren och limmat i fanér, i helgen skall det sågas nya spår. En omgång greppband medium Jumbo är beställt. En bättre plast/nylonhammare skall inhandlas. Se´n försöker vi igen... :?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar