Sadel av älghorn

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Salle
Medlem

Sadel av älghorn

Inlägg av Salle »

Har tänkt göra en (kanske flera) sadel av älghorn. Har kommit så långt att biten är utsågad och slipad till den är i stort sett som jag vill ha den. Det jag undrar, om någon har erfarenhet av detta, är om jag behöver smörja in den i något för att det t. ex ska hålla bättre osv. Sedan behöver jag tips på bra sätt att göra spår för strängarna med?
Janne

Re: Sadel av älghorn

Inlägg av Janne »

Den håller säkert fint som den är, man kan behandla den på nåt vis för att undvika att den gulnar, kommer dock inte ihåg hur man skulle göra det (bbq på forumet vet säkert). Jag har en älgsadel på en av mina basar, filade spåren för strängarna med ett set nålfilar.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Sannerligen en unik tråd!
Salle
Medlem

Inlägg av Salle »

Nja, finns en tråd som heter Sadel av renhorn ^^ Men trådskaparen beskriver inte hur han gjorde. Men snyggt blev det.

Tack för tipset Janne. Köpte nålfilar idag, ska se hur det blir.
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Fan det vill jag också ha.. borde ge mer sustain i stallet på akustiska guran eftersom det (vad jag tror med min kunskap om hållfasthetslära) har högre densitet än plast.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Janne

Inlägg av Janne »

Salle skrev:Nja, finns en tråd som heter Sadel av renhorn ^^ Men trådskaparen beskriver inte hur han gjorde. Men snyggt blev det.

Tack för tipset Janne. Köpte nålfilar idag, ska se hur det blir.
Och här finns det en bild på min fina älgsadel :)
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f= ... el#p823356" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+

Inlägg av Lowlife »

Låt den ändra färg om den vill. Det är ju en del av charmen. Annars för du väl göra som man gör med pannbenet (på älgen, helst) vid trofémontage- vätesuperoxidblekning. Det känns som om du redan är igenom de krångligaste stadierna av projektet dvs hitta donator- få stopp på densamme.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Skriv svar