Att montera en egen bas? (byggsats)

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Dregg
Medlem

Att montera en egen bas? (byggsats)

Inlägg av Dregg »

Ursäktar för den långa texten i förväg.

Efter spelat på mycket 5-strängat till progressivt har en idé kläckts nyligen om att införskaffa en Fender Precision till mitt andra band som lirar hardcore/metal för att få lite skön punk-känsla. Jag har tidigare alltid varit inne på att fixa en jazz, men blivit mer och mer dragen mot precision... nu känner jag att tiden är inne då en 4:a kan vara skön att riva fram lite då och då.

Jag har letar efter en P special (som precision men med jazz-hals och p+j mick) eftersom den verkar vara lite "best of both worlds" men har än så länge kammat noll då den verkar gått ur produktion och är rätt sällsynt. Ska nämnas att jag inte vill betala några stora pengar för den heller (så jag har kikat på rätt mycket Squier).

Nu börjar dock idéen växa till man kanske ska bygga en egen bas då antalet val bara ökar. Visst, det blir dyrare, men valmöjligheterna att få en helt fantastisk bas med massa balla saker är helt klart lockande.

Jag har kikat på gmf.se och hittat praktiskt taget allt jag vill ha, däremot så höjer sig en hel del frågor som jag inte riktigt vet hur jag ska få svar på. Har googlat runt lite men inte hittat så mycket (än).

Framförallt undrar jag:
Vad behövs (minimum) för att bygga en bas? Kropp, hals, stall, mickar, rattar, stämskruvar? Saknas något?
Vad behövs rent elektronikmässigt?
Hur lackar man en kropp i en egen finish? Det ska vara ett jävla jobb har jag hört.
Jag funderar faktiskt på att fixa svajstall på basen. Är jag helt vansinnig eller kan det funka?
Finns det något bra läsmaterial för att montera ihop en egen bas? Var börjar man?

Instinktivt känns det lite som att sätta ihop en egen dator; se till att köpa rätt delar och kolla specs så att de passar ihop med varandra, men samtidigt vet jag EXAKT vad jag behöver till en dator. Jag öppnar väldigt sällan upp en bas och kollar elektroniken (förutom att byta batteri) och har aldrig öppnat en Fender, så jag har ingen riktig koll vad som finns där inuti.
Användarvisningsbild
bt
Medlem+

Re: Att montera en egen bas? (byggsats)

Inlägg av bt »

apagrat skrev: Vad behövs (minimum) för att bygga en bas? Kropp, hals, stall, mickar, rattar, stämskruvar? Saknas något?
Vad behövs rent elektronikmässigt?
Hur lackar man en kropp i en egen finish? Det ska vara ett jävla jobb har jag hört.
Jag funderar faktiskt på att fixa svajstall på basen. Är jag helt vansinnig eller kan det funka?
Finns det något bra läsmaterial för att montera ihop en egen bas? Var börjar man?
Iom att du vill ha en p-bas med jazzmick så finns det nog ganska mycket att hämta på nätet angående lödscheman. Här är ett : http://www.buzzardsbass.com/electronics ... iagram.jpg
Men, det finns ju ett visst krav på att du har verktyg och lite kunskap att löda också, alternativt att du känner folk som har och kan.
Att lackera en bas och få det bra är ett jävla jobb. Ja. :) Det finns mycket bra att hämta från det här forumet.
Svajstall, Så vitt jag sett, kräver att du fräser ur ett utrymme i kroppen. Återigen: verktyg och kunskap eller kontakter.

bas
Dregg
Medlem

Inlägg av Dregg »

Ja, jag frågade en kamrat som har ett stort intresse av mekanik (bl.a. i instrument) som hjälpte mig en hel del. Har bland annat hittat kopplingsscheman via Seymour Duncan:s hemsida:

http://www.seymourduncan.com/support/wi ... bass_blend" onclick="window.open(this.href);return false;
Vill ha ovan, men en mick-switch istället är planen.

Delar som behövs verkar jag ha fått ihop. Kanske saknas någon skruv här eller där men det går ju fixa i efterhand.

Gällande refinishing hittade jag reranch.com som ska lära en alla grunderna så där har man att läsa. Mestadels handlar det bara om jag kommer försöka fixa en naturlig finish på den träbiten som kommer komma hem senare (tänkte styla basen som en Tony Franklin som jag fann vansinnigt snygg).

Jag var inne på att fixa en Hipshot tremolo (som fanns på GMF) men enligt olika forum ska det vara ett JÄVLA jobb att få den på plats jämfört med en Kahler som endast kräver top-routing. Problemet är att jag inte hittat en återförsäljare av Kahler så det är möjligt att jag låter det ligga så länge tills att jag gör det (eller beställa direkt från USA).
Användarvisningsbild
Ekis
Medlem

Inlägg av Ekis »

apagrat skrev:Ja, jag frågade en kamrat som har ett stort intresse av mekanik (bl.a. i instrument) som hjälpte mig en hel del. Har bland annat hittat kopplingsscheman via Seymour Duncan:s hemsida:

http://www.seymourduncan.com/support/wi ... bass_blend" onclick="window.open(this.href);return false;
Vill ha ovan, men en mick-switch istället är planen.

Delar som behövs verkar jag ha fått ihop. Kanske saknas någon skruv här eller där men det går ju fixa i efterhand.

Gällande refinishing hittade jag reranch.com som ska lära en alla grunderna så där har man att läsa. Mestadels handlar det bara om jag kommer försöka fixa en naturlig finish på den träbiten som kommer komma hem senare (tänkte styla basen som en Tony Franklin som jag fann vansinnigt snygg).

Jag var inne på att fixa en Hipshot tremolo (som fanns på GMF) men enligt olika forum ska det vara ett JÄVLA jobb att få den på plats jämfört med en Kahler som endast kräver top-routing. Problemet är att jag inte hittat en återförsäljare av Kahler så det är möjligt att jag låter det ligga så länge tills att jag gör det (eller beställa direkt från USA).
Skippa switchen och kör på en blend-pot, alt två separata volymkontroller. Det ger dig mycket större möjligheter att variera tonen på en P/J.
Dregg
Medlem

Inlägg av Dregg »

Jag satt och funderade på det där ett par timmar och jag misstänker att du har rätt. Enda fördelen med en switch är ju egentligen att det går någon millisekund fortare, men hur ofta behöver man det?
Skriv svar