Jo...tänkte på en sak:
På de flesta gitarrer jag haft är översadeln "lös", dvs inte fastlimmad. Lite irriterande när man ska byta strängar men desto enklare om den av nån anledning behöver bytas.
På mina basar är sadeln limmad. Vilket ju är bra vid strängbyten, men desto sämre när...ja, ni fattar.
Nu är det så här.
Jag funderar om skulle [låta nån som kan] plocka lös sadeln och rensa lim och sedan tillverka två översadlar, en skårad för EADG och en för BEAD så det på ett enklare sätt skulle gå byta mellan de båda setuperna. Att justera i stallet det som ev behövs är ju lättare gjort och jag har kommit fram till att det är sadeln som är "problemet".
Jag har just nu en bas i vardera stämning, men emellanåt vore det bra att kunna ha bägge i BEAD. Eller tvärtom för den delen...
Finns det några omedelbara nackdelar med en "lös" översadel?
"Lös" sadel?
- mikkejohansson
- Medlem++
"Lös" sadel?
Fender - Pedaler - GK - TKS
- kmo
- Medlem++
Re: "Lös" sadel?
Är bara skåran för sadeln ok så är det ju inga problem. Köp två sadlar från Gmf och öva dig i filning. Inte speciellt svårt. Allt du behöver är en liten nålfil, gärna rund då.. Köpte en jazzhals från -92 av tarzan, där har nån betett sig lite genom åren. Skåran var sådär. Sitter numer stenhårt med tätningsmedel, men lite bök kan det ju bli.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- DoggyD
- Medlem++
Re: "Lös" sadel?
Värdelöst vetande angående översadlar, tar du bort sadeln på en U.S. Lakland står där ett matchande serienummer på undersidan, hur cool som helst, men totalt sett, bara rätt seriöst.mikkejohansson skrev:Jo...tänkte på en sak:
På de flesta gitarrer jag haft är översadeln "lös", dvs inte fastlimmad. Lite irriterande när man ska byta strängar men desto enklare om den av nån anledning behöver bytas.
På mina basar är sadeln limmad. Vilket ju är bra vid strängbyten, men desto sämre när...ja, ni fattar.
Nu är det så här.
Jag funderar om skulle [låta nån som kan] plocka lös sadeln och rensa lim och sedan tillverka två översadlar, en skårad för EADG och en för BEAD så det på ett enklare sätt skulle gå byta mellan de båda setuperna. Att justera i stallet det som ev behövs är ju lättare gjort och jag har kommit fram till att det är sadeln som är "problemet".
Jag har just nu en bas i vardera stämning, men emellanåt vore det bra att kunna ha bägge i BEAD. Eller tvärtom för den delen...
Finns det några omedelbara nackdelar med en "lös" översadel?

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)