Höja översadeln?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Salle
Medlem

Höja översadeln?

Inlägg av Salle »

Jag har en översadel till en P-bas som är för låg. Strängarna, speciellt G-strängen, slår emot första bandstaven. Jag har filat ner bandstaven en hel del. Tänkte fila ner den lite till dock. Men det jag främst behöver göra är att höja sadeln. Det är en plastsadel. Hur ska jag lyckas höja den? Det behövs 1mm - 1 och 1/2mm ungefär.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Re: Höja översadeln?

Inlägg av BBQV »

Enkelt och billigt? Klipp till en bit plast från en fickkalender och lägg remsan under sadeln.
Bra? Köp en ny sadel, gärna ben.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Salle
Medlem

Inlägg av Salle »

Jag drog av en liten flisa från en vedbit som jag sedan klippte till och filade så att den passade skåran. Detta höjde sadeln med en millimeter ungefär. Sedan filade jag pyttelite till ifall att. Betydligt bättre. Dock så rasslar det till lite när jag trycker ner G-strängen på första bandet. Men det märks bara när jag spelar hårt. Spelar jag mjukt så rasslar det inte. Så tänkte jag ska fila lite till.
Janne

Inlägg av Janne »

Salle skrev:Jag drog av en liten flisa från en vedbit som jag sedan klippte till och filade så att den passade skåran. Detta höjde sadeln med en millimeter ungefär. Sedan filade jag pyttelite till ifall att. Betydligt bättre. Dock så rasslar det till lite när jag trycker ner G-strängen på första bandet. Men det märks bara när jag spelar hårt. Spelar jag mjukt så rasslar det inte. Så tänkte jag ska fila lite till.
Var nånstans ska du fila lite till? Om du tänker ge dig på nästa band med filen så finns det risk för att problem inte försvinner utan bara flyttar sig. Men jag kanske missförstår helt enkelt?

Bättre att springa i fel fil..
Salle
Medlem

Inlägg av Salle »

Fila ner första bandstaven lite till alltså... fast det kanske är dumt det med?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Salle skrev:Fila ner första bandstaven lite till alltså... fast det kanske är dumt det med?
Ja, det är ganska dumt. I första hand så skulle jag släppt lite på dragstången när det rasslar på de första banden. Att fila på bandstavar utan att ha koll på vad man gör kan sluta lite olyckligt, i synnerhet i ditt fall då tonen på första bandet kommer rassla ännu mer om du filar ner det.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Salle
Medlem

Inlägg av Salle »

Okej. Då vet jag.
Salle
Medlem

Inlägg av Salle »

Nu verkar det som jag har löst det hela.
Fick rassel i från 6:e bandet till 12:e på både E och A strängarna. Så jag gjorde såhär: Tog en till flisa från ett vedträ. Filade ner den extremt mycket så den var jättetunn och la den över den andra i sadelskåran. Detta höjde sadeln med kanske en halv millimeter kanske lite till. Jag tog loss halsen och slipade på eventuella ojämnheter (nya hål borrade så kanske kan ha stuckit upp lite småflisor) under delen av halsen som sitter fastskruvad i kroppen. Eftersom kroppen är omlackerad så slipade jag bort en del ojämnheter från halsfickan (där kunde jag visserligen lagt lite mer krut). Satte ihop allt, lossade på dragstången lite till och bytte strängar som jag tyckte med ögonmått var smalare. Visserligen osäker men färgen på tvinningen passar färgen på kroppen bättre. Och nu verkar det som jag har klarat mig undan från rassel efter en snabbrunda.
Skriv svar