Bandlös P-bas

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
swahili
Medlem

Bandlös P-bas

Inlägg av swahili »

Har bandat av en begagnad Koreabas som jag fick för en femhundring och har även slipat av lacken och tänkte mig att jag skulle byta ut micken och lacka på nån fräsig färg på kroppen.

Någon som har tips på mickar eller bara input på hur man skulle kunna gå tillväga om man vill sätta dit några andra mickar än bara en P-mick.
Tips på hur man kan göra med volym/tonpotar, pickupväljare/balansratt och sånt.
Om någon har en P-mick eller en annan mick till salu eller bara tips på bra mickar så upplys mig!

Alla ideér är välkomna :D
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Re: Bandlös P-bas

Inlägg av bjelkeman »

Tänker du köra flats på den? (Kanske är en dum fråga. Man kanske "måste" ha flats till en bandlös. :) ) Har ett litet Pbas projekt som startar så fort våren slår till.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
swahili
Medlem

Inlägg av swahili »

Har ingen aning, har ett set d áddario flats hemma som jag skulle kunna slänga på
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

Inlägg av JazzBassillen »

Vad vill du ha för ljud?
P-micken och flats ger väl nånslags ersatz kontraljud
Vill du ha Pastoriusknorr behövs en stallmick av jazztyp och rounds.
Kopplingscheman finns här,för alla varianter;
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/" onclick="window.open(this.href);return false;
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
swahili
Medlem

Inlägg av swahili »

JazzBassillen skrev:Vad vill du ha för ljud?
P-micken och flats ger väl nånslags ersatz kontraljud
Vill du ha Pastoriusknorr behövs en stallmick av jazztyp och rounds.
Kopplingscheman finns här,för alla varianter;
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack! jag hade nog tänkt mig en P-mick och någonting annat sen en 3-läges switch.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Man kan ju sätta dit en extra P-mick och vända den så att den halvan som sitter under E- och A-strängen kommer närmast stallet, om du förstår vad jag menar. Snyggt och praktiskt!
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
swahili
Medlem

Inlägg av swahili »

hitman skrev:Man kan ju sätta dit en extra P-mick och vända den så att den halvan som sitter under E- och A-strängen kommer närmast stallet, om du förstår vad jag menar. Snyggt och praktiskt!
Vad fyller det för praktisk funktion? hur kommer det låta i slutändan om man gör en sån operation?
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

swahili skrev:
hitman skrev:Man kan ju sätta dit en extra P-mick och vända den så att den halvan som sitter under E- och A-strängen kommer närmast stallet, om du förstår vad jag menar. Snyggt och praktiskt!
Vad fyller det för praktisk funktion? hur kommer det låta i slutändan om man gör en sån operation?
Du får den halvan som ligger under D- och G-strängen lite längre från stallet än halvan som ligger under E- och A-strängen. Skillnaden blir nog subtil men det ger lite bättre balans (tycker jag) mellan bas och diskant.

http://www.warwick.de/modules/produkte/ ... 4061&cl=EN" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av gabrieldahl »

jag spelade på en bandlös p-bas med lönnbräda en del i förra året, kändes väldigt punkig! gav en lite artsy feeling men ändå rockigt med plektrum.
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Skriv svar