Runda toner från mango
-
- Medlem
Runda toner från mango
Hej, jag har skaffat mig lite bitar av mangoträ som jag tänkte använda till min nya bas. Den genomgående halsen kommer vara laminerad av mahogny och lönn med en greppbräda av ebenholts. För att få ner vikten funderar jag på att använda mig av gran eller lind till vingarna. Mangon kommer att vara som topp och bottenplatta.
Går det få ut en rund och basig ton ur produkten med Delano Xtender 4 HE eller någon annan mick?
Går det få ut en rund och basig ton ur produkten med Delano Xtender 4 HE eller någon annan mick?
-
- Medlem
Re: Runda toner från mango
Till min skapelse av bl a mangoträ så funderar jag på att använda mig av en koncentrisk pot för volym / ton. Är det nån som har koll på om det finns rattar i ebenholts till dessa?
tack på förhand
tack på förhand
- Phear
- Medlem+
Det var ett udda val av träslag 
Hittde lite info om mango här (bl.a) http://tonewooddatasource.weebly.com/wo ... ils-m.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har aldrig byggt ett instrument men, av vad jag läst så kommer trät i en hals och framförallt en genomgående hals
att påverka tonen i basen mest. Ev vingar, tunnare topp och botten gör mycket mindre för ljudet, alltså bör valet av de träslagen vara mindre viktigt.
Generellt så ska väl mjukare trä ge en basigare ton - med lite sämre sustain?

Hittde lite info om mango här (bl.a) http://tonewooddatasource.weebly.com/wo ... ils-m.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har aldrig byggt ett instrument men, av vad jag läst så kommer trät i en hals och framförallt en genomgående hals
att påverka tonen i basen mest. Ev vingar, tunnare topp och botten gör mycket mindre för ljudet, alltså bör valet av de träslagen vara mindre viktigt.
Generellt så ska väl mjukare trä ge en basigare ton - med lite sämre sustain?
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
-
- Medlem
Tack Phear.
Jag har nu fått ihop en fungerande elbas. Jag gillar tonen men tyvärr så verkar det vara något fel på den.
När jag försöker intonera så märker jag att den stämmer både löst och vid band 12 på samtliga strängar. Tyvärr så stämmer den inte vid de lägre banden. Den sträng som klarar sig bäst är G strängen som håller stämningen mellan band 2 och 22.
E strängen klarar bara att göra mig nöjd mellan band 9 och 14,
A mellan band 5 och 13.
D mellan band 3 14.
Avståndet mellan band 12 och stall är 43,5 cm på g-sträng och e-strängen ligger på ca 44,5 cm. Avståndet mellan sadel och band 12 är 43,5 cm.
Vad kan jag ha gjort för fel??
Jag har nu fått ihop en fungerande elbas. Jag gillar tonen men tyvärr så verkar det vara något fel på den.
När jag försöker intonera så märker jag att den stämmer både löst och vid band 12 på samtliga strängar. Tyvärr så stämmer den inte vid de lägre banden. Den sträng som klarar sig bäst är G strängen som håller stämningen mellan band 2 och 22.
E strängen klarar bara att göra mig nöjd mellan band 9 och 14,
A mellan band 5 och 13.
D mellan band 3 14.
Avståndet mellan band 12 och stall är 43,5 cm på g-sträng och e-strängen ligger på ca 44,5 cm. Avståndet mellan sadel och band 12 är 43,5 cm.
Vad kan jag ha gjort för fel??
- inber
- VIP medlem
Har du byggt halsen själv, dvs har du själv beräknat avstånden mellan banden?
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
-
- Medlem
Halsen beställde jag från Carvin så det är bara kroppen jag gjort själv.
- JazzBassillen
- Medlem+
Blir tonerna för höga på de lägre banden?
Strängarna sitter för högt. Det är sadelns skåror som behöver filas ner.
Tror jag tralala.
Strängarna sitter för högt. Det är sadelns skåror som behöver filas ner.
Tror jag tralala.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
- inber
- VIP medlem
Runda toner från mango
Spontant skulle säga att det är rätt. Band 12 ska sitta på mitten mellan stall och sadel. Och så verkar du ju ha gjort. Men det finns nog mer erfarna byggare som kan kommentera detta.JMJ skrev:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
-
- Medlem
Tack för tipset JazzBassillen.
- JazzBassillen
- Medlem+
Hjälpte det?JMJ skrev:Tack för tipset JazzBassillen.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
-
- Medlem
ska fixa en liten fil först..
-
- Medlem
Det blev bättre efter ett besök hos en doktor som filade och skruvade lite på dragstången...
Nu så funderar jag på det knäppande ljud som kommer när jag tar i stall eller strängar. Det blir dock bara ett knäpp varje gång jag nuddar basen. Kan det vara dåligt skärmat eller vad kan det bero på?
Nu så funderar jag på det knäppande ljud som kommer när jag tar i stall eller strängar. Det blir dock bara ett knäpp varje gång jag nuddar basen. Kan det vara dåligt skärmat eller vad kan det bero på?
- Musikanten
- Medlem+
Du är på rätt spår!JMJ skrev:Nu så funderar jag på det knäppande ljud som kommer när jag tar i stall eller strängar. Det blir dock bara ett knäpp varje gång jag nuddar basen. Kan det vara dåligt skärmat eller vad kan det bero på?
Surrar det svagt när du släpper strängar eller stall kan det orsakas av dålig skärmning i basens elektronik.
Det finns fler trådar om liknande problem. (Verkstad, Elektronik).
- Ingvar -
-
- Medlem
När jag höjde volymen på förstärkaren till max så hörde jag surret annars så var det bara ett diskant knäpp som hördes. det blir till att göra ännu en djupdykning bland kontroller och annat...
- Musikanten
- Medlem+
Det är känsligast när du har basens baksida närmast din kropp.
Kolla så att mickarna är skärmade på undersidan och att alla sladdar ligger skärmade i kabelutrymmet.
Kolla så att mickarna är skärmade på undersidan och att alla sladdar ligger skärmade i kabelutrymmet.
- Ingvar -
-
- Medlem
Nu är allt typ två svåråtkomliga cm kvar att skärma av, men det verkar behövas oxå.
- Musikanten
- Medlem+
Skärmar du med metallfolie eller hur gör du?
Glöm inte att ansluta skärmningen till övriga jordade detaljer!
Glöm inte att ansluta skärmningen till övriga jordade detaljer!
- Ingvar -
-
- Medlem
Jag har försökt klä in kablar och annat med aluminiumfolie som jag sedan anslutit till jord. Under mina timmar på jobbet så kom jag på att det sitter ett motstånd mellan stall och jord. Vad kan den ha för effekt? Vad det är för värde mins jag inte.
- Musikanten
- Medlem+
Det var konstigt. Stallet brukar ju vara direkt jordat.
Kan du kolla värdet på motståndet?
Har du inte byggt basen själv?
Är det vanliga passiva mickar du använder?
Kan du kolla värdet på motståndet?
Har du inte byggt basen själv?
Är det vanliga passiva mickar du använder?
- Ingvar -
-
- Medlem
Motståndet var på 9.9k ungefär. Jag lät en kille byta mickar på min Aria slb2 för en massa år sedan och har inte reagerat på att den fanns förrens nu. Det finns även en skivkonding som jag inte kan se något värde på. Både den och min mangobas har passiva mickar. Mangobasen har jag byggt själv.
* kondingen var till tonkontrollen.
* kondingen var till tonkontrollen.
- Musikanten
- Medlem+
Prova med att jorda stallet direkt, utan motståndet.
Hur har det blivit efter skärmningsjobbet? Hörs det något oljud fortfarande?
Hur har det blivit efter skärmningsjobbet? Hörs det något oljud fortfarande?
Senast redigerad av Musikanten den tis 07 jan 2014, 18:59, redigerad totalt 1 gånger.
- Ingvar -
-
- Medlem
- Musikanten
- Medlem+
-
- Medlem
Vet inte riktigt vikten men den är tyngre än min d60 med 18 - 135 och blixt monterad 

- Musikanten
- Medlem+
Jag hoppas att du slipper knäpparna helt. Skippa motståndet till stallet och jorda det direkt, som sagt.JMJ skrev:Det mesta knäppandet är borta iaf.
Lycka till med ditt fina bygge!
- Ingvar -