Lacka Bandlös Hals?
- kosmonaut
- Medlem+
Lacka Bandlös Hals?
Hej.
Jag har en gammal jazz, bandlös som är väldigt sliten i greppbrädan. Har kollat på lite nyare, typ jacobasen och på den finns ett väldigt glansigt utskick, amerikanarna kallar det "epoxy".
Är det någon som har nåt bra förslag på vad jag kan använda för typ av lack/liknande för att få en hård o slitstark yta?
Jag har en gammal jazz, bandlös som är väldigt sliten i greppbrädan. Har kollat på lite nyare, typ jacobasen och på den finns ett väldigt glansigt utskick, amerikanarna kallar det "epoxy".
Är det någon som har nåt bra förslag på vad jag kan använda för typ av lack/liknande för att få en hård o slitstark yta?
- Bean
- VIP medlem
- BBQV
- Forumvärd
Jag använder en tvåkomponentslack för båtar. När den har härdat slipar jag ner den glatta ytan så att träet precis börjar komma fram. Då känns det som att spela på trä men ytskiktet är förstärkt av lacken som gått ner i porerna.
Den glansiga ytan är obehaglig att spela på tycker jag, trä är mycket skönare.
Den glansiga ytan är obehaglig att spela på tycker jag, trä är mycket skönare.
- 200071
- Hedersmedlem
- calif de funk
- VIP medlem
- kosmonaut
- Medlem+
- EA
- Medlem+
Försiktigt här...JunJun skrev: Glöm inte att lacka i fler tunna lager och slipa/polera mellan varje... Ju mer du polerar lacken desto hårdare blir den..
Polera inte mellan lager- polera när du är färdig med lackningen
Med poleringen uppnår du högre glans men det påverkar inte lackens hårdhet.
Gno inte för hårt när du polerar då kan du värma upp lacken till detta grad så att den bara lossnar…
/EA
När man lackar hojen (2-k, ej epoxy) så kör man mellanslipningar, 1000-papper, sen nästa lager o så vidare. När sista lagret är lagt och har härdat, så slipar man med 1000, 1500 och 2000-papper, SEN polerar man, och det blir fantastiskt! Så skulle jag göra om jag skulle lacka en greppbräda.
Just my 2 cents...
Just my 2 cents...
- kosmonaut
- Medlem+
Jag polerar INTE mellan lagren utan slipar med fin-fint papper, sen nästa lager lack, tunt tunt.EA skrev: Försiktigt här...
Gno inte för hårt när du polerar då kan du värma upp lacken till detta grad så att den bara lossnar…
/EA
Borde väll vara det rätta sättet precis som dereborn förklarar?
Det har gått långt över en vecka nu, hur blev resultatet?kosmonaut skrev:Jag polerar INTE mellan lagren utan slipar med fin-fint papper, sen nästa lager lack, tunt tunt.EA skrev: Försiktigt här...
/EA
Borde väll vara det rätta sättet precis som dereborn förklarar?
- kosmonaut
- Medlem+
Jo du Graf! Det blev riktigt bra, tror att det blev omkring 9 strykningar. Blev precis det resultatet jag ville ha, ett otroligt knorr jämfört med innan, jaco-style. Använde ju som sagt båtlack o sen polerade upp det som slutfinnish.
Kan bara rekomendera det om man har en bandlös som börjat tappat stinget, det sköna var att basen inte tappade den gamla känslan, känns fortfarande som samma bas, bara lite blankare...
Kan bara rekomendera det om man har en bandlös som börjat tappat stinget, det sköna var att basen inte tappade den gamla känslan, känns fortfarande som samma bas, bara lite blankare...
- 00david
- Medlem
jag gör just nu samma grej.. har dock halsen i morsans nya lägenhet som vi håller på å renoverar. tänkte att det skulle störa mindre med lackångor å sånt. Har hur som helst lagt ca 5 lager enkomponentsbåtlack, slipar med 600papper emellan, och har 1000papper till sista lagret. köper väl finare papper om jag märker att det behövs.
Det är en gammal noname p-kopia jag har bandat av och tröttnat lite på. Men nu ska det bli nytt liv i den. kanske nya stämskruvar och nya mickar, beroende på om det känns som att den är nåt å satsa på när halsen sitter på!
och vacker blir den i alla fall! har fått en del "bygger du gitarrer?"-kommentarer av hantverkarna..
Det är en gammal noname p-kopia jag har bandat av och tröttnat lite på. Men nu ska det bli nytt liv i den. kanske nya stämskruvar och nya mickar, beroende på om det känns som att den är nåt å satsa på när halsen sitter på!
och vacker blir den i alla fall! har fått en del "bygger du gitarrer?"-kommentarer av hantverkarna..

- fieldflower
- Hedersmedlem
Detta var ju en riktigt kul tråd ju...
Hur går ni till väga när ni gör detta?
- För-arbete: Måste greppbrädan slipas till perfektion innan man börjar stryka på eller löser sig mindre skrammelställen då man slipar till lacken?
- Pensel gissar jag, men nån speciell typ som lämpar sig bättre än andra?
- Kan man göra sånt här hemma (lägenhet) eller kommer man ha ont i huvudet en månad? Eller kan man förvara halsen på balkongen medan den torkar (under nåt så man slipper bug-inlays då)?
Och hur lång tid tar lacken på sig att torka varje lager?
Nu blev jag ju pysselsugen!!
Hur går ni till väga när ni gör detta?
- För-arbete: Måste greppbrädan slipas till perfektion innan man börjar stryka på eller löser sig mindre skrammelställen då man slipar till lacken?
- Kan man göra sånt här hemma (lägenhet) eller kommer man ha ont i huvudet en månad? Eller kan man förvara halsen på balkongen medan den torkar (under nåt så man slipper bug-inlays då)?
Nu blev jag ju pysselsugen!!
Medlem i PB50+
- kmo
- Medlem++
Gjorde en sån här pryl i höstas, avbandning, plastiskt trä och 8 strykningar 1-komponents båtlack. Sen var jag utomlands i nästan 3 mån. Gjorde att lacken har härdat ordentligt och blivit stenhård. Har enbart haft flats på, men med det så håller det jättebra, inte nån tendens till att det släpper nånstans. Har hört från flera håll att flats på bandlös=dålig ton, men där håller jag inte med. Den sjunger fantastiskt 

Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Ähum...
Frågorna var:
Frågorna var:
Medlem i PB50+
- kmo
- Medlem++
Som vanligt när man lackar nånting, lack täcker ingenting, ALLT syns igenom. Vanlig elementpensel funkar utmärkt. Ventilation är alltid bra när man arbetar med lack men insekter och damm är inget bra. DET syns..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Ang förarbetet undrade jag mest med avseende på hur den blir att spela på. Den är redan så ful så det rent estetiska är inte en issue.kmo skrev:Som vanligt när man lackar nånting, lack täcker ingenting, ALLT syns igenom. Vanlig elementpensel funkar utmärkt. Ventilation är alltid bra när man arbetar med lack men insekter och damm är inget bra. DET syns..
Medlem i PB50+
- BBQV
- Forumvärd
Om du lägger tjocka lager lack så fyller det ut mindre gropar (typ flisor som gått under avbandningen) men, som tidigare nämnts, det syns. Annars gäller den gamla regeln att ett väl utfört underarbete spar tid längre fram. Gör det rätt från början så slipper du rätta till det se'n...
Om du tänker fylla ut ojämnheter med lacken så spelar penselvalet ingen roll, annars är det bättre med de fina lackpenslarna än de billiga fempacken i plast.
Ångorna från tvåkomponentslack är spännande i små utrymmen, ventilera mera! Balkongen kan vara ett bra ställe.
Om du tänker fylla ut ojämnheter med lacken så spelar penselvalet ingen roll, annars är det bättre med de fina lackpenslarna än de billiga fempacken i plast.
Ångorna från tvåkomponentslack är spännande i små utrymmen, ventilera mera! Balkongen kan vara ett bra ställe.
- jbass
- Medlem+
Håller också på med en hals.
Har letat lack ett tag och hittade till slut en med rätt egenskaper och dessutom med endast två timmars torktid. Fick på sju lager med med slipning mellan varje i går, räknar med att det blir minst många lager till eftersom jag har tänkt försöka mig på en "Thor". (nu uppe i 10 lager
)
Lacken ifråga är ZAR Ultra polyuretan, en ganska tunnflytande och självutjämnande lack som dessutom säljs i för bashalsar lämpliga mängder.
Har letat lack ett tag och hittade till slut en med rätt egenskaper och dessutom med endast två timmars torktid. Fick på sju lager med med slipning mellan varje i går, räknar med att det blir minst många lager till eftersom jag har tänkt försöka mig på en "Thor". (nu uppe i 10 lager

Lacken ifråga är ZAR Ultra polyuretan, en ganska tunnflytande och självutjämnande lack som dessutom säljs i för bashalsar lämpliga mängder.
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
- jbass
- Medlem+
Har nu lagt 15 lager polyuretan
(slipning med 600-korn mellan varje) och fått upp en yta som jag är helt nöjd med. Får se om jag polerar upp den, har inte bestämt mig än.
Jag passade på att skärma basen med koppar mellan två strykningar och har varit och inhandlat ett benämne till en ny sadel hos Halkan. Halsen är trären och ska få sig en vaxbehandling.
Ska bli jävligt intressant att testa så småningom.
Bifogar en ganska modest bild tagen med mobilkameran. Lägger väl upp bättre bilder när allt är klart.

Jag passade på att skärma basen med koppar mellan två strykningar och har varit och inhandlat ett benämne till en ny sadel hos Halkan. Halsen är trären och ska få sig en vaxbehandling.
Ska bli jävligt intressant att testa så småningom.
Bifogar en ganska modest bild tagen med mobilkameran. Lägger väl upp bättre bilder när allt är klart.

- BassiLow
- Medlem++
snygg avbandning, jbass 

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;
Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
- jbass
- Medlem+
Haha, där skulle jag kunna hålla masken och tacka och bocka. Måste tyvärr meddela att det halsen var bandlös från fabriken.
Håller på finjustera setup'en så snart ska den vara spelbar. Använde f.ö. en Dremel-maskin för grovformning av sadelämnet. Kan meddela att slipat ben luktar rent ut sagt vidrigt
Håller på finjustera setup'en så snart ska den vara spelbar. Använde f.ö. en Dremel-maskin för grovformning av sadelämnet. Kan meddela att slipat ben luktar rent ut sagt vidrigt