Justera bandlös

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Justera bandlös

Inlägg av kmo »

Börjar få riktigt bra ordning på mitt bandlösa projekt.
Bandade av och lackade i höstas, blev sen liggande ett tag.
Sen en tid tillbaka är emg-mickarna borta, nu sitter det en sdvintage p-mick och en jvsquire j-mick köpt av Geddan i stallposition. Vilket lyft, den låter fantastiskt bra! Sjunger fint akustiskt trots flats. Har dock inte fått till justeringen av den riktigt. Filade ner sadelspåren igår och nu börjar den rätta stränghöjden infinna sig. Lite problem dock.. Halsen är en handbyggd jazzhals men efter sadeln är den inte riktigt som en fenderhals, greppbrädan fortsätter knappt en cm till vilket gör att strängarna rider mot slutet av greppbrädan(innan stämmisarna) är det något som påverkar ljudet? Bör jag fasa av kanten så det går fritt efter sadeln? Det innebär ju strängar bort och fram med båtlacken igen..
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Jag tror du skall vänta en tid innan du börjar justera för mycket, så att halsen får tid att "sätta" sig i sitt nya liv som bandlös. Trä är ju ett levande material (även efter att man avlivat trät och gjort gitarrer av det).

Att strängarna ligger mot greppbrädans förlängning bortom sadeln borde inte påverka ljudet, bara det går att linda strängen ordentligt nedåt stämskruven på E- och A-strängarna, om du förstår vad jag menar.

Att justera en bandlös hals anses väl vara lite knivigare än en bandad och inte minst viktig är höjden på sadeln: den skall vara så låg att det knorrar men tillräckligt hög för att basen skall vara spelbar.

Kul att du går mot strömmen och kör flatspunnet på bandlös, Jaco Pastorius i all ära.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Re: Justera bandlös

Inlägg av Jan Hellman »

kmo skrev:Börjar få riktigt bra ordning på mitt bandlösa projekt.
Bandade av och lackade i höstas, blev sen liggande ett tag.
Sen en tid tillbaka är emg-mickarna borta, nu sitter det en sdvintage p-mick och en jvsquire j-mick köpt av Geddan i stallposition. Vilket lyft, den låter fantastiskt bra! Sjunger fint akustiskt trots flats. Har dock inte fått till justeringen av den riktigt. Filade ner sadelspåren igår och nu börjar den rätta stränghöjden infinna sig. Lite problem dock.. Halsen är en handbyggd jazzhals men efter sadeln är den inte riktigt som en fenderhals, greppbrädan fortsätter knappt en cm till vilket gör att strängarna rider mot slutet av greppbrädan(innan stämmisarna) är det något som påverkar ljudet? Bör jag fasa av kanten så det går fritt efter sadeln? Det innebär ju strängar bort och fram med båtlacken igen..
Menar du konkret att strängarna ligger ann mot den färlängda greppbrädan efter halssadeln? Om så är fallet skulle jag nog fasa av den så att strängen ligger mot sadeln enbart. Det logiska vore att strängen i och med detta med all sannorlikhet har ett väldigt lågt tryck mot sadeln i sig utan kanske mer ligger ann mot själva avslutet av greppbrädan och det kan i sig skapa skorrande missljud och lite mindre kärna/knorr i ljudet.

Men samtidigt, som du säger, verkar du ju tycka att den låter fantastiskt bra som det är nu. Och en bas kan inte enligt min erfarenhet låta speciellt mycket bättre än "fantastiskt bra". Så "if it works, don´t mess with it" kan också vara en lämplig inställning till "problemet" som så.

Lite svårt att ge mer konkreta råd än så utan att ha sett basen. För att summera:

Om du tycker att den låter fantastiskt bra och allt egentligen funkar som sig bör, skit i det. Om du upplever ett problem, fasa av avslutet på greppbrädan så att strängen ligger ann enbart mot halssadeln.

En stränga ska egentligen ligga ann enbart mot halssadeln. Det är normalstadiet och det finns en anledning till att basar och gitarrer byggs på det viset.

//J
Senast redigerad av Jan Hellman den tor 07 aug 2008, 09:44, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Satte på flats för jag inte är säker på att lacken klarar rounds(7-8 lager båtlack).. Men nu skulle jag inte vilja byta!
Har hört att flats på bandlös=dålig ton, stämmer inte här! Den sjunger som sagt :D
Däremot blir det ganska trögspelat efter ett tag, men.. Övning ger färdighet(och starka fingrar..)!!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Bra Hellboy!! Upplever som sagt inga problem med det så det får vara, åtminstone för stunden. Trots att strängarna ligger på den förlängda greppbrädan så är det bra tryck i sadeln.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

kmo skrev:Satte på flats för jag inte är säker på att lacken klarar rounds(7-8 lager båtlack).. Men nu skulle jag inte vilja byta!
Har hört att flats på bandlös=dålig ton, stämmer inte här! Den sjunger som sagt :D
Däremot blir det ganska trögspelat efter ett tag, men.. Övning ger färdighet(och starka fingrar..)!!
När man lackar greppbrädor brukar epoxilack vara att föredra. Mjukare lacker brukar aldrig funka i det långa loppet. Vart det lönnhals på basen eller varför valde du att lacka??

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

kmo skrev:Bra Hellboy!! Upplever som sagt inga problem med det så det får vara, åtminstone för stunden. Trots att strängarna ligger på den förlängda greppbrädan så är det bra tryck i sadeln.
Låter som att allt funkar. Kör i vind!! :D

//J
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Enligt Robban Sahling som byggde halsen runt -95 är det någon sorts rosenträ, kommer inte ihåg vilket land..
Finns bilder nånstans på posta dina... tråden. Väldigt vacker greppbräda.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Den längst till höger, har numera original(om man kan säga så på ett Varmothbygge..) tortoise p-skydd.
Bild
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

kmo skrev:Den längst till höger, har numera original(om man kan säga så på ett Varmothbygge..) tortoise p-skydd.
Bild
Balla basar! Lite svårt att se men det ser onekligen ut som en väldigt ljus rosewood.

//J
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Jag vet, fotot är sådär.. Men greppisen är ganska ljus med en röd ton, halsen tror jag ska vara nån sorts päronträ.
Dragstången har ibland haft en tendens att "lossna" lite när man släpper på den. Spelar ju ingen roll nu när den är avbandad, då vill man ju ha halsen så rak som det bara går.
Bulgrim
Medlem

Inlägg av Bulgrim »

Schyst samling fantasy där... =)
Spector NS2, OLP MM3 (bussemoddad), Cort Action V, Scanbass bandlös (spelande renovering), Coronado IV (mest i delar nu), 2 kortskalingar från forumet
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Har nu skruvat in den som jag vill ha den och jag är mycket nöjd.
Problemet med den förlängda greppbrädan får alltså vara. Återigen, den sjunger :D
Fantasy intill bassamlingen är goda ting :D
dereborn

Inlägg av dereborn »

hitman skrev:...
Kul att du går mot strömmen och kör flatspunnet på bandlös, Jaco Pastorius i all ära.
vadå mot strömmen? kör inte alla flats på bandlös? Det har iaf jag alltid gjort.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Hade en bandlös Warwick en gång i tiden, den hade rounds.
Flats känns mycket mysigare! Är så grym ton i den att man får massage av den på ställen som kanske inte är basrelaterade, genom jeans!! Skumt fenomen, har aldrig varit med om sån sustain..
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

dereborn skrev:
hitman skrev:...
vadå mot strömmen? kör inte alla flats på bandlös? Det har iaf jag alltid gjort.
Jag kan inte på min bandlösa 6:a(men vill gärna ha flats), den har 35" i messur och sen är det långt bak där dom går igenom kroppen. Jag fick beställa ett set Daddario extra super långa rounds från USA(http://www.juststrings.com/), jag har mailat nästa alla som gör strängar för att hitta så långa.
Bild
Skriv svar