Jag köpte ju ett sånt där p-baskit från thomman för ett tag sen, men halsen gick inte att justera som jag ville. Det händer bara något när jag skruvar dragstången åt ena hållet (vilket givetvis inte är det hållet jag vill justera den på). Det skramlar och har sig, som om den ligger löst i halsen. Tips på orsak/åtgärd?
Nu har jag även bandat av den men kom på att det inte riktigt är min grej så jag tänkte banda på den igen. Men jag vill göra nåt roligt med den! Problemet är att jag inte har så jättemycket pengar, och eftersom jag inte kunnat justera den ordentligt har jag inte kunnat spela på den ordentligt och vet inte om den är nåt att ha överhuvudtaget. Vad tycker ni jag ska göra? Kom gärna med knasiga förslag à la Knedy!
Vad göra med P-basbygge?
- dittohead
- Medlem
- hitman
- Medlem++
Om den går att justera åt ena hållet så är nog inte dragstången trasig - så funkar de enklaste dragstängerna av traditionell typ, till skillnad mot de modernare/dyrare dubbelverkande.
Här finns mer info (på engelska):
http://www.warmoth.com/guitar/necks/nec ... truss_rods
Rasslet kan kanske åtgärdas om du borrar ett hål i greppbrädan (lämpligen genom att ta bort en markering/dot) och trycker i lite silikon.
Här finns mer info (på engelska):
http://www.warmoth.com/guitar/necks/nec ... truss_rods
Rasslet kan kanske åtgärdas om du borrar ett hål i greppbrädan (lämpligen genom att ta bort en markering/dot) och trycker i lite silikon.
- Fernan
- Kontot är inaktiverat
Har byggt en likadan med liknande problem...när den skramlar så är väl i princip dragstången så ospänd den kan vara..drog den lite lätt tills det slutade skramla, fick sen slipa ned banden för att få till den i spelbart skick.
Nu har jag bandat av den, planat greppbrädan och bandat om den.. det var en "puckel" mitt på greppbrädan. Har inte monterat ihop den än eftersom jag också lackar om kroppen, men det borde bli en klar förbättring !
Nu har jag bandat av den, planat greppbrädan och bandat om den.. det var en "puckel" mitt på greppbrädan. Har inte monterat ihop den än eftersom jag också lackar om kroppen, men det borde bli en klar förbättring !
- blackparkas
- Medlem++++
Min P-76:a skramlade i början i halsen och jag blev skitskraj, fick tips från P-65 att testa vrida trussen litegrann och det hjälpte med bara typ ett kvarts varv åt "righty tighty" (tack BBQ!!) så var det kirrat.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215