8-sträng konvertering - Se hit träsnidare/gurabyggare!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
bassplayer
Medlem+

8-sträng konvertering - Se hit träsnidare/gurabyggare!

Inlägg av bassplayer »

Detta är en Ibanez Ibanez Roadstar II RB850. Detta ex är en väl insliten trotjänare som hängt med på många skivor och turnéer, därför är det svårt att skiljas från den. Dom här basarna har lågt andrahandsvärde men är bra skit och mycket bas för pengarna.

Bild

Därför ska den konverteras till en 8-strängare, eftersom en sådan saknas i samlingen. Tror att stallet Schaller 471 ska funka och gitarrstämmarna Gotoh SG38 påminner utseendemässigt väl med de som sitter på den. Återstår en del detaljer att kolla.

Nu till problemet; huvudet (basens alltså)! Det är på tok för litet för att en konvertering ska kunna göras utan modifiering.
Därför söker jag någon som kan förlänga det, borra snyggt för stämskruvarna och lacka. Samtidigt ska loggan skonas och huvudets design bevaras i möjligaste mån.

Som jag ser det får man såga ut en bit av huvudets övre del för att det ska låt sig göras, kanske enligt detta om jag inte är helt ute och cyklar:

Bild

Finns det något träsnille/gurabyggare på detta forum, till vilken man kan skicka iväg enbart halsen, som kan göra detta för en realistisk peng?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Neeee.....
Såga inte sönder den där stackars basen...
Det där är för bra bas för att den ska trashas....
Iofs så blir det säkert ett coolt bygge men... Försök bygg utan att paja huvudet istället.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

blackparkas skrev:Neeee.....
Såga inte sönder den där stackars basen...
Det där är för bra bas för att den ska trashas....
Iofs så blir det säkert ett coolt bygge men... Försök bygg utan att paja huvudet istället.
Ändamålet helgar medlen!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ok! :D

Blir nog kul!
Satsa på en 12:a när du ändå är igång! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Sätt de extra stämmisarna under stallet... på kroppen. Kräver dock en del fräsande i kroppen.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Köp Firebird/Banjo-stämmisar, då kan du sätta dom på huvudet utan problem.
Bild
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
kosmonaut
Medlem+

Inlägg av kosmonaut »

anli skrev:Sätt de extra stämmisarna under stallet... på kroppen. Kräver dock en del fräsande i kroppen.
Tror att Anli menar så här:

Bild
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

kosmonaut skrev:
anli skrev:Sätt de extra stämmisarna under stallet... på kroppen. Kräver dock en del fräsande i kroppen.
Tror att Anli menar så här:

Bild
Jag skulle föredra den högre oktavsträngen "under" "orginalsträngen".
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

Som den konservative jävel man är vill man att basen trots moddning ska ha ett traditionellt utseende. Jag håller mig nog till mitt huvudspår trots alla tips.

Så här istället då:
Söker tips på snubbar här på PB som ägnar sig åt diverse ombyggnader. Sedan kan jag PM-pesta.
Tänker inte på dem som bygger hela instrument. Misstänker att de bara blir besvärade av, i deras ögon, små skitjobb som detta.
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Jag kan fixa det där, men har väldigt mycket ungefär till februari
pm:a gärna om du är intresserad
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

GNUlars skrev:Jag kan fixa det där, men har väldigt mycket ungefär till februari
pm:a gärna om du är intresserad
Lars
Du har PM!
Gäst

Re: 8-sträng konvertering - Se hit träsnidare/gurabyggare!

Inlägg av Gäst »

bassplayer skrev:Därför ska den konverteras till en 8-strängare, eftersom en sådan saknas i samlingen.
:shock: Tänker du konvertera din Super Bass till en transistorcombo med inbyggt chorus också för att en sån saknas i samlingen eller?!
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Coolt projekt. Men jag tycker också du ska göra det på en bas med mindre affektionsvärde och större huvud.

Totalt OT: Har GNUlars varit träslöjdlärare i södra Göteborg en gång i tiden?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Dramo skrev:Coolt projekt. Men jag tycker också du ska göra det på en bas med mindre affektionsvärde och större huvud.

Han är fortfarande det på deltid...
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

200071 skrev:
Dramo skrev:Coolt projekt. Men jag tycker också du ska göra det på en bas med mindre affektionsvärde och större huvud.

Hihi, då hade han mig när jag gick i trean.
Man glömmer inte sina favoritlärare så lätt. Jag var inte så bra i slöjden, men alla tyckte Lars var hur cool som helst. Och så stod det "Här bor Kung Lars" på dörren till slöjdsalen. Det tyckte jag var kul.
Nygårdsskolan, typ mellan -99 och -00.
Tråkigt att han slutade där.
gäst

Inlägg av gäst »

Dramo skrev:
200071 skrev:

Man glömmer inte sina favoritlärare så lätt. Jag var inte så bra i slöjden, men alla tyckte Lars var hur cool som helst. Och så stod det "Här bor Kung Lars" på dörren till slöjdsalen. Det tyckte jag var kul.
1337 inlägg, Dramo! Leet, haha...

Var tvungen att fjanta mig lite :oops:
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

rumpeldunken skrev:
Dramo skrev:
200071 skrev:

1337 inlägg, Dramo! Leet, haha...

Var tvungen att fjanta mig lite :oops:
Japp, screenshot tagen! :D
bassplayer
Medlem+

Re: 8-sträng konvertering - Se hit träsnidare/gurabyggare!

Inlägg av bassplayer »

GrafZeppelin skrev:
bassplayer skrev:Därför ska den konverteras till en 8-strängare, eftersom en sådan saknas i samlingen.
:shock: Tänker du konvertera din Super Bass till en transistorcombo med inbyggt chorus också för att en sån saknas i samlingen eller?!
Den har jag ju förorenat med en mastervolym vilket jag fått äta upp med råge. Annars är idén tilltalande. :D
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

Vad finns det för värde i en sådan bas förutom att den faktiskt är bra? Det var en budgetbas från början och jag har sett sådana gå för 2000 spänn beggade. Den har ändå bara stått i ett ställ sedan 90-talets första hälft. Detta ex lirar på tre CD har jag klurat ut genom att djupdyka i mina anteckningar. Den har alltså betalat sig med råge.

Här är ett liknande projekt:
http://www.mylespaul.com/forums/luthier ... -pics.html
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Totalt OT: Har GNUlars varit träslöjdlärare i södra Göteborg en gång i tiden?[/quote]

Han är fortfarande det på deltid...[/quote]

Tråkigt att han slutade där.[/quote]

Kung Lars... ha ha, det hade jag glömt
Hälsningar Magistern
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Skriv svar