Skulle justera min nyinförskaffade ibanez idag och insåg att det inte gick att sänka strängarna nåt mer för då börjar det skorra och ha sig en jäkla massa från ungefär band 3 till 7
Det är inte så mycket böj på halsen.. håller jag ner första och sista bandet på halsen och kollar så har jag ungefär precis 1mm.
Det är väl ganska normalt? eller borde jag släppa lite på dragstången?
Banden är också jäkligt slitna kan nämnas.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ skrev:Skulle justera min nyinförskaffade ibanez idag och insåg att det inte gick att sänka strängarna nåt mer för då börjar det skorra och ha sig en jäkla massa från ungefär band 3 till 7
Det är inte så mycket böj på halsen.. håller jag ner första och sista bandet på halsen och kollar så har jag ungefär precis 1mm.
Det är väl ganska normalt? eller borde jag släppa lite på dragstången?
Banden är också jäkligt slitna kan nämnas.
Nu kommer säkert BBQV och rättar mig, men tryck på 12:e och 1:a bandet och kolla avståndet vid 7:e...
Jag tror att du skall släppa lite på stången och kanske spara till en bandslipning.
Är det inte första och sista man håller på och tittar vi 9de bandet?
Mjo blir väl nästan till att göra det, fast det känns inte som det ska behövas.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
Tryck ned strängen på första och sista bandet, justera tills avståndet mellan sträng och bandet i mitten (varierar lite beroende på hur många band halsen har) är ett kreditkort tjockt.
Ställ sadlarna precis så det slutar rassla när du har medelhårt anslag.
Intonera.
Du kan ställa så det inte blir rassel även med hårt anslag (jag gör det på p-basen med flats), men jag gillar att kunna få med lite rassel när man drar på ordentligt.
Tryck ned strängen på första och sista bandet, justera tills avståndet mellan sträng och bandet i mitten (varierar lite beroende på hur många band halsen har) är ett kreditkort tjockt.
Ställ sadlarna precis så det slutar rassla när du har medelhårt anslag.
Intonera.
Du kan ställa så det inte blir rassel även med hårt anslag (jag gör det på p-basen med flats), men jag gillar att kunna få med lite rassel när man drar på ordentligt.
Utförligare än så blir det inte, det ska jag prova
Tack så mycket!