Efter att ha sett min käre bror FreCKos nybyggda jazzbas blev jag sugen på att bygga en egen. Just nu har jag en Fender '54 Blue Flower P-bass reissue med helkroppsmotiv och tänkte låta min nästa bas gå i ett liknande tema.
Skulle uppskatta om någon kunde komma med ytterligare information om hur man fixar sitt eget custommotiv på en redan lackad baskropp. Är det tejp och sprejburkar som gäller eller blir det till att måla för hand med pensel och tålamod? Ska jag täcka kroppen med ett lager klarlack när motivet är klart?
Ta Mamas/Mormors/fruns/din egen bästa spetsgardin - eller köp en på myrorna... Lägg den över basen o spraya färg från en halvmeter ungefär. Ganska tunt. Ta sen bort gardinen och vips har du en supecool lack! Bara att dra ett par varv klarlack på.
Kan bli diskret om man kör en nyans som är nära underlacken, eller helt vild! (Silver på sunburst?)
dereborn skrev:Ta Mamas/Mormors/fruns/din egen bästa spetsgardin - eller köp en på myrorna... Lägg den över basen o spraya färg från en halvmeter ungefär. Ganska tunt. Ta sen bort gardinen och vips har du en supecool lack! Bara att dra ett par varv klarlack på.
Kan bli diskret om man kör en nyans som är nära underlacken, eller helt vild! (Silver på sunburst?)
Gammalt hojtrick.
Har du någon bas(eller hoj) med den typen av lackning?