Custommotiv på baskroppen

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
idoru
Medlem

Custommotiv på baskroppen

Inlägg av idoru »

Efter att ha sett min käre bror FreCKos nybyggda jazzbas blev jag sugen på att bygga en egen. Just nu har jag en Fender '54 Blue Flower P-bass reissue med helkroppsmotiv och tänkte låta min nästa bas gå i ett liknande tema.

Skulle uppskatta om någon kunde komma med ytterligare information om hur man fixar sitt eget custommotiv på en redan lackad baskropp. Är det tejp och sprejburkar som gäller eller blir det till att måla för hand med pensel och tålamod? Ska jag täcka kroppen med ett lager klarlack när motivet är klart?

En massa tips uppskattas! :)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ta Mamas/Mormors/fruns/din egen bästa spetsgardin - eller köp en på myrorna... Lägg den över basen o spraya färg från en halvmeter ungefär. Ganska tunt. Ta sen bort gardinen och vips har du en supecool lack! Bara att dra ett par varv klarlack på.

Kan bli diskret om man kör en nyans som är nära underlacken, eller helt vild! (Silver på sunburst?)

Gammalt hojtrick.
Användarvisningsbild
idoru
Medlem

Inlägg av idoru »

Ante mig att jag skulle få något liknande svar från dig, Dereborn. ;)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

all information man kan behöva om customlack och motiv får man från Pimp My Ride, punkt!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

dereborn skrev:Ta Mamas/Mormors/fruns/din egen bästa spetsgardin - eller köp en på myrorna... Lägg den över basen o spraya färg från en halvmeter ungefär. Ganska tunt. Ta sen bort gardinen och vips har du en supecool lack! Bara att dra ett par varv klarlack på.

Kan bli diskret om man kör en nyans som är nära underlacken, eller helt vild! (Silver på sunburst?)

Gammalt hojtrick.
Har du någon bas(eller hoj) med den typen av lackning? :D
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Jag har sett en spinoff på Dereborns metod, fast då tar man en nätstrumpa.

Har man då en grön bas och sprejar med nätstrumpan på basen i en annan nyans av grön så ser det ut som ormfjäll.

Men det funkar med alla ormfärger, antar jag.
Skriv svar