Ny logga på halsen

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
favole
Medlem

Ny logga på halsen

Inlägg av favole »

Hej jag har en jennings pbas och jag har skissat lite och kommit på en egen logga. Så hur gör jag?

.Hur får jag bort Jennings loggan?

.Vilka färger ska jag använda?
Användarvisningsbild
favole
Medlem

Inlägg av favole »

någon? :shock:
Användarvisningsbild
melodika
Medlem+

Re: Ny logga på halsen

Inlägg av melodika »

favole skrev:Hej jag har en jennings pbas och jag har skissat lite och kommit på en egen logga. Så hur gör jag?

.Hur får jag bort Jennings loggan?

.Vilka färger ska jag använda?
Slipa ner lacken totalt på huvudet (efter du tagit bort stämmisar och dylikt.

Lägg på din logga - klarlacka
Användarvisningsbild
Olja
Medlem

Inlägg av Olja »

Slipa bort befintlig logga och risken är då att du måste ta bort all lack på framsidan.
Har du vattendekal bör du lägga ett lager klarlack (och mellanslipa) innan du lägger på loggan!
Sen är det bara att klarlacka!
Keep it simple, less is more!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Har precis gjort exakt det.
Kunde ingenting om det och jag tycker det blev riktigt bra.

Bild

Köpte klarlack på sprayburk och en förpackning våtslippapper i blandad grovlek på Clas Ohlson.

Se bara till att vara väldigt sparsam med klarlacket.
Senast redigerad av Geddan den sön 26 okt 2008, 09:22, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Ja, herrejesus...
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

olja2 skrev:Slipa bort befintlig logga och risken är då att du måste ta bort all lack på framsidan.
Har du vattendekal bör du lägga ett lager klarlack (och mellanslipa) innan du lägger på loggan!
Sen är det bara att klarlacka!

1+

Jag ägde en Jennings P-bas fram tills för ett par veckor sen. Jag fixade ny logga på den också, och det var lätt som en plätt. Jenningsloggan är bara Screenprintad ovanpå lacken, så den är lätt att bara skrapa bort med ett plektrum eller liknande. Sen skruvar du bort mekaniken och slipar ner lacken på huvudet lite. Lacka med ett lager klarlack och låt det torka. Applicera den dekal (vattendekaler är bra och lätta att applicera) du vill ha och lacka ytterligare några lager klarlack på det. Skruva tillbaka mekaniken. Klart!
/Linus
Användarvisningsbild
favole
Medlem

Inlägg av favole »

Tack, men hur får jag på loggan? Ska jag måla med svart markerings penna? Ska jag använda laser skrivare?
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Gå till en pappershandel och köp ett ark vattendekal-papper. Stoppa det i skrivaren och skriv ut den design du vill ha. Förbered huvudet som jag skrev i mitt förra inlägg. Lägg dekalen i en skål med ljummet vatten till själva dekalen lossnar från pappret. Badda lätt med vatten på ytan du ska applicera på. Ta försiktigt upp dekalen ur skålan och placera den som du vill ha den. Låt den sedan torka, det tar nån timme eller mer. Lacka sedan över med några lager klarlack. Klart! :D
/Linus
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Jesus-loggan løstes upp och text førsvann direkt man la den i vatten.
Pratade med BBQ om det och han førtæljde att i det kitet han køpte før att gøra egna vattendekaler, fanns det en sorts klarlack som man sprayade på baksidan av arket nær man skrivit ut loggan.
Den verkar vara vældigt avgørande før att resultatet ska bli bra.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
favole
Medlem

Inlägg av favole »

Går det också att göra så här.

Jag tar bort den första loggan, tar min SVARTA markerings penna och skriver dit min logga (jag spelar punk så det ska se lite ''skitigt'' ut) sen låter den torka och sen klarlack på?
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

favole skrev:Går det också att göra så här.

Jag tar bort den första loggan, tar min SVARTA markerings penna och skriver dit min logga (jag spelar punk så det ska se lite ''skitigt'' ut) sen låter den torka och sen klarlack på?
Nja, om du ska göra det punkigt så skrapa du bara bort och skriver dit. Skit i att slipa eller lacka. Spritpenna borde ju sugas upp i träet.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Ska du ha det punkigt så räcker det ju med sandpapper 80 och en spritpenna.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
favole
Medlem

Inlägg av favole »

Det finns ju dekaler man gnuggar loss trycket också, jag har sett många på youtube som har gjort så. Men då är det väll bara att göra samma sak.

Sandpappra bort gammal logga, gnugga dit den nya, på med klar lack, dit med stämmskruvarna, KLART?
Användarvisningsbild
favole
Medlem

Inlägg av favole »

Någon?
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Japp, det funkar. Resultatet lär ju som sagt inte bli lika fint, men om du vill att det ska se lite punkigt ut så gör det ju detsamma. Kör på, och glöm inte bort att visa bilder på resultatet sen! :D
/Linus
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Om det är vattendekal-papper så lacka försiktigt ett par lager på loggan innan du klipper ut den. Vissa typer håller inte ihop utan lack, och det är ju dumt att chansa. Det behövs ingen speciallack till detta, det går bra med i stort sett vad som helst. Jag kör med cellulosalack.
Blöt bara några sekunder och låt sedan papperet i dekalen suga in fukten i en halv minut, sedan brukar det gå bra att försiktigt dra över dekalen till basen. (om man blöter för mycket försvinner limmet)
Var försiktig när du lackar på loggan eftersom en del lacker löser upp den, damma bara på lite försiktigt i några omgångar och låt det torka till klibbfritt innan nästa lager läggs på.

Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
frantyc
Medlem

Inlägg av frantyc »

[quote="favole"]Går det också att göra så här.

Jag tar bort den första loggan, tar min SVARTA markerings penna och skriver dit min logga (jag spelar punk så det ska se lite ''skitigt'' ut) sen låter den torka och sen klarlack på?[/quJ

Se upp så inte färgen i spritpennan flyter ut i ådringen. Det blir knappast snyggt fastän det ska se "skitigt" ut
"... it can never be played. No, don't touch it. Don't even look at it..."

frantycs presentation
Användarvisningsbild
favole
Medlem

Inlägg av favole »

Jag köpte 4 ark ''gnuss'' dekaler eller ja dom heter dekal folie på internet. Men men jag hittade en bild på en fender logga som jag vill ha och det var vit bakrund så nu undrar jag om att den vita färgen också fljer med och hamnar på huvudet?
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

favole skrev:Jag köpte 4 ark ''gnuss'' dekaler eller ja dom heter dekal folie på internet. Men men jag hittade en bild på en fender logga som jag vill ha och det var vit bakrund så nu undrar jag om att den vita färgen också fljer med och hamnar på huvudet?
Vit bakgrund? Vita bokstäver eller?
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
favole
Medlem

Inlägg av favole »

Bild
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Aha nej.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Skriv svar