Ny mick dålig upptagning av A-G gämfört med E

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++

Ny mick dålig upptagning av A-G gämfört med E

Inlägg av John_D »

Ja, som ni kanske fattar så har jag lite problem här. Kopplade in min nya Mick (Delano P-mick) i P-basen igårkväll och blev riktigt glad får jag lov att säga :) Men tyvärr så är ju nu dilemmat att E-strängen låter hur fett som helst medans de andra strängarna försvinner av någon anledning. Min fråga är vad är det som gör detta? Kan det vara så att det är micken som sitter på fel sätt eller är det strängarna som bara inte låter lika bra?

Vad göra?
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
busse
Medlem+

Inlägg av busse »

Sänk pickupen på E-strängen och ev höj den för de andra strängarna kan ju vara nåt att börja med.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Har samma problem med min 75:a.
Det är nog typ resonansen i E-strängen som gör att den låter starkare, även akustiskt. Jag har sänkt den mickhalvan så mycket det går och det funkar bra.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++

Inlägg av John_D »

busse skrev:Sänk pickupen på E-strängen och ev höj den för de andra strängarna kan ju vara nåt att börja med.
Det har jag provat och det har inte hjälpt nånting. Grymt störigt.
busse
Medlem+

Inlägg av busse »

Har inte P och J-basar av Fendertyp lite allmänt kraftigare och dominerande ljud i E-strängen, det har jag fått för mig.
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++

Inlägg av John_D »

Kan ni tänka er vilken skillnad det blev utav att bara byta strängar :D Mracbass tack som fan grymt sköna strängar. sånna kommer det att bli igen!!!
Janne

Inlägg av Janne »

Vilken sort köpte du av Mister Rakbass? Alltid bra med tips om strängsorter som folk är nöjda med.
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++

Inlägg av John_D »

Janne skrev:Vilken sort köpte du av Mister Rakbass? Alltid bra med tips om strängsorter som folk är nöjda med.
Jag köpte Maruszczyk 45-105 nickel. Var sköna att spela på och jag gillade verkligen ljudet som kom från micken. Nu skall jag bara montera ner hela basen fixa tag på någon bra svart lack slipa ner det översta lagret lack, smeta på lite filler lite här och var och sen lacka så blir det en Lynnot bas! :D
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++

Inlägg av Kim S »

busse skrev:Har inte P och J-basar av Fendertyp lite allmänt kraftigare och dominerande ljud i E-strängen, det har jag fått för mig.
Min erfarenhet är att det är tvärtom. :?
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++

Inlägg av John_D »

Kim S skrev:
busse skrev:Har inte P och J-basar av Fendertyp lite allmänt kraftigare och dominerande ljud i E-strängen, det har jag fått för mig.
Min erfarenhet är att det är tvärtom. :?
Jag tror att det helt är olika från fall till fall. Lirade på en P-bas för många år sedan där b på band2 på A-strängen var nästan helt tyst medans den klingade som satan på E-7.

Det är skumt som satan i af. Och nu verkar det vara löst :D
Skriv svar