Sadelfråga
- Kim S
- Medlem++
Sadelfråga
Har tänkt testa Black Nylon flats, "problemet" är ju bara att de är så satans tjocka! 55-115. Om man filar upp en sadel för att de ska passa, är det då något problem sedan om man sätter på tunnare strängar sen. Spelar det någon roll om strängskåran är för bred?
Och som följdfråga, om det inte spelar någon roll, varför gör man inte strängspåren bredare för att man ska kunna ha så tjocka strängar man vill?
Jag har varit med om problem att sätta 050-sträng i en JAN-II som är designad för 045. Inte precis någon valfrihet där...
Och som följdfråga, om det inte spelar någon roll, varför gör man inte strängspåren bredare för att man ska kunna ha så tjocka strängar man vill?
Jag har varit med om problem att sätta 050-sträng i en JAN-II som är designad för 045. Inte precis någon valfrihet där...
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
- Klopper
- Hedersmedlem
Det kommer förmodligen att skallra när du sätter dit tunnare strängar igen.
Men det är inget som man inte kan fixa med lite cyanoakrylat och bakpulver eller en ny sadel!
Men det är inget som man inte kan fixa med lite cyanoakrylat och bakpulver eller en ny sadel!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

- Dramo
- VIP medlem
En strategiskt placerad pappersbit kan väl minska skallret lite också?
Min Emperador hade en för tunn G-sträng eller för bred G-strängskåra. Jag kletade på lim över det hela. Det blev genomskinligt så det syntes inte, och så stannade strängen på plats utan att stämma ur. Dock så fick jag skrapa bort det när jag bytte strängar igen.
Men det är nog en av många abrovinscher.
Min Emperador hade en för tunn G-sträng eller för bred G-strängskåra. Jag kletade på lim över det hela. Det blev genomskinligt så det syntes inte, och så stannade strängen på plats utan att stämma ur. Dock så fick jag skrapa bort det när jag bytte strängar igen.
- BB3000S
- VIP medlem
Känns ju kanske lite att ta i att gå loss på sadeln bara för att testa andra strängar. Är det ställt utom allt rimligt tvivel att 55-115 inte kommer att funka utan att du rör sadeln?
Jag har kört BEAD på en OLP utan att fila sadeln, och det gick finfint. Lite same but different.
Jag har kört BEAD på en OLP utan att fila sadeln, och det gick finfint. Lite same but different.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
- Klopper
- Hedersmedlem
Om inte skårorna i sadeln rymmer strängarna så finns risken att dom kärvar och det blir svårt att stämma alt. att man spräcker sadeln. 

"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.

- BB3000S
- VIP medlem
Det låter ju inte så kul...Klopper skrev:Om inte skårorna i sadeln rymmer strängarna så finns risken att dom kärvar och det blir svårt att stämma alt. att man spräcker sadeln.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
- Klopper
- Hedersmedlem
Kul är det sagt inte.BB3000S skrev:Det låter ju inte så kul...Klopper skrev:Om inte skårorna i sadeln rymmer strängarna så finns risken att dom kärvar och det blir svårt att stämma alt. att man spräcker sadeln.
Är man lite bekant med filar så är det inte så trixigt att göra en ny sadel.
Det viktigaste är nog att man inte har för bråttom när man sitter där med filen.

- Kim S
- Medlem++
Tack grabbar.
Nu är det en JAN-II det handlar om. På min Streamer. Den har ena vingen knäckt så om det skulle gå åt helvete så är det ändå läge att byta ut sadeln i framtiden. När jag hade Warwick Infinityn skulle jag som sagt byta G-strängen från 045 till 050. Då ville hela sadeln följa med strängen upp mot stämskruven när jag stämde upp
Så jag tvekar på att 055 kommer funka. Klart, jag har inte testat ännu, men den passar inte i skåran. Inte heller på min akustiska, dit strängarna åker om jag inte känner att det känns rätt på Warwicken.
Nu är det en JAN-II det handlar om. På min Streamer. Den har ena vingen knäckt så om det skulle gå åt helvete så är det ändå läge att byta ut sadeln i framtiden. När jag hade Warwick Infinityn skulle jag som sagt byta G-strängen från 045 till 050. Då ville hela sadeln följa med strängen upp mot stämskruven när jag stämde upp

Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
- newheartshadow
- VIP medlem
Jag har .050 i en JANIII utan problem så om du byter till det borde det funka. däremot tycker jag att de kunde tagit i lite mer med fräsningen av stränghållaren, får tokmosa i en .110 sträng...
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
- Kim S
- Medlem++
Jo, det är väl ändå tanken inom en snar framtid. Men jag vill ju testa mina strängar nuuuuu!newheartshadow skrev:Jag har .050 i en JANIII utan problem så om du byter till det borde det funka. däremot tycker jag att de kunde tagit i lite mer med fräsningen av stränghållaren, får tokmosa i en .110 sträng...

Ska beställa JANIII nu ikväll tror jag...
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
-
- Medlem++
Har "lagat" min Ibanez på samma sätt, vingen vid E strängen gick sönder så den skallrade utav satan, bara på med limmet så jäklar funkar det fint igenDramo skrev:En strategiskt placerad pappersbit kan väl minska skallret lite också?

Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ
- ferm
- Medlem++
Re: Sadelfråga
Jag har såna svarta nylonsträngar på ett par av mina Warwickar med JAN1 sadel. Om inte Warwick ändrat i sin prislista så är mässingsstallet lite billigare än JANIII.Kim S skrev:Har tänkt testa Black Nylon flats, "problemet" är ju bara att de är så satans tjocka! 55-115. Om man filar upp en sadel för att de ska passa, är det då något problem sedan om man sätter på tunnare strängar sen. Spelar det någon roll om strängskåran är för bred?
Strängarna är Rotosound RS88LD 65 75 100 115
För många basar är inte nog