Kanske lägger denna tråden undera fel kategori men...
Jag har köpt Steve Harris signatur strängar och när jag strängade om och sedan skulle stämma basen så böjdes halsen med kanske 1,5 - 2 cm i avstånd mellan strängarna och halsen vid 9:e bandet...
Ska det bli/vara så?
För er som inte vet så är det flats, om det nu spelar någon (rock N') roll
Steve Harrisflatsen är ganska grova vilket gör att de har starkare dragkraft än de flesta andra strängar. Det leder ofta till böjda halsar. För att lösa problemet drar du åt dragstången.
2 cm låter iochförsig väldigt mycket, frågan är om det räcker med en dragstångsjustering.
"If you reach perfection your standards are too low."
BarbequeVillage skrev:Steve Harrisflatsen är ganska grova vilket gör att de har starkare dragkraft än de flesta andra strängar. Det leder ofta till böjda halsar. För att lösa problemet drar du åt dragstången.
2 cm låter iochförsig väldigt mycket, frågan är om det räcker med en dragstångsjustering.
Okej, jag som är ganska ny här och vad det gäller basar över huvudtaget:
hur gör man det? borde man lämna in den eller kan man fixa det själv?
Jag har råkat ut för det här också när jag strängat om bas. Skruvade åt dragstången, stämde ner i Eb. Påföljande morgon var halsen rak, jag stämde upp i E, och den fortsatte att vara rak. Denna metod borde fungera för dig också.
En dragstångsjustering är ganska lätt att genomföra, men om du är osäker kanske du ska fråga nån till råds. Att lämna in är nog onödigt, de skulle ju kunna hävda att problemet är värre än det är och kräva pengar för att fixa det.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
BarbequeVillage skrev:Steve Harrisflatsen är ganska grova vilket gör att de har starkare dragkraft än de flesta andra strängar. Det leder ofta till böjda halsar. För att lösa problemet drar du åt dragstången.
Okej, jag som är ganska ny här och vad det gäller basar över huvudtaget:
hur gör man det? borde man lämna in den eller kan man fixa det själv?
Det är inte svårt att göra själv. Dra åt dragstångsmuttern ett kvarts var åt gången. Låt halsen stabilisera sig och kolla resultatet. Om den fortfarande är för böjd, gör om det igen.
"If you reach perfection your standards are too low."