Justera trussrod.

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Justera trussrod.

Inlägg av edvin »

Känner att min Ibanez saknar dynamik, vill kunna få lite slapljud ( :oops: ) om jag spelar med hört anslag nära greppbrädan med högern, så jag tänkte sänka stränghöjden!
Men jag vet inte vilket håll jag ska vrida trussroden, intuitionen säger åt vänster, har jag rätt?
grejor
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Du ska ju bara vrida på trussroden om halsen är böjd.
Kolla avståndet sträng - band vid band 9 när du håller ner 1a och sista band på halsen. Där ska vara ett avstånd på runt 0.5 mm.
Är halsen böjd=avståndet är för stort så ska du spänna halsen, alltså vrida trussroden åt höger.

Sänker strängarna gör du ju annars genom att sänka stallsadlarna.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Men det gäller ju att få dem att matcha bra med böjen på halsen :P För det går väl att få lägre stränghöjd på en spikrak hals ifall man böjer den en smula?
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

the_great_alfonzo skrev:Men det gäller ju att få dem att matcha bra med böjen på halsen :P För det går väl att få lägre stränghöjd på en spikrak hals ifall man böjer den en smula?
Spänner du en rak hals mer kommer den böja sig bakåt och strängarna kommer ta i banden och då får du lägre stränghöjd ja, men också en jävla massa skorr eller så kommer den inte gå att spela på alls :)

Släpper du den så böjs den framåt och du får högre stränghöjd.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Jo, men då får man ju släppa den lagom och sluta släppa vid den punkt där det börjar knorra :P
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

the_great_alfonzo skrev:Jo, men då får man ju släppa den lagom och sluta släppa vid den punkt där det börjar knorra :P
Det börjar ju inte knorra när man släpper den :P

YZZ
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Jamen spänner då! Messerschmitzer :P
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

YZZ skrev:
the_great_alfonzo skrev:Jo, men då får man ju släppa den lagom och sluta släppa vid den punkt där det börjar knorra :P
Det är Alfonz som knorrar när han släpper sig! :twisted:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Klopper skrev:
YZZ skrev:
Det är Alfonz som knorrar när han släpper sig! :twisted:
Haha precis :lol:

YZZ
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

Okej, nu har jag klantat till det.
Jag har ju stall som är enskilda för varje sträng och lyckats ta bort hela stallsadeln och kan inte få tillbaka den.
GAH
grejor
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

Jag får panik. Har försökt skruva i underskruven i stallsadeln som sitter fast i stallet. Blig galen, den måste vara för stor, trots att det är en omöjlighet. Hjälp!!
grejor
Janne

Inlägg av Janne »

Jag fattar inte riktigt, men, Ta't lugnt!
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

.........det var reversed gängor :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
grejor
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

edvine skrev:.........det var reversed gängor :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Haha när det är något som hindrar en är det alltid något så enkelt så man inte tänkt på det :D

YZZ
Skriv svar