Mudbucker, placering

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Mudbucker, placering

Inlägg av cub »

Jag köpte precis en Artec Mudbucker här av 200071 och funderar på att sätta den i min J&D jazzbas. Jag funderar på var jag ska placera den. Jag tycker det är snyggast när de sitter upp mot halsen. Men det är nog enklare att sätta den där den befintliga jazz-micken sitter.

Hur påverkas ljudet av placeringen av mudbuckern? Ex Squier Vint Mod har den uppe mot halsen, medans Pratabas-basen har den i mittläge. Blir det någon större skillnad eller är det bara estetiskt?
Andra för- och nackdelar?

Jag har även tänkt att ordna ett turtle-plektrumskydd och därmed täcka över ev hål av föregående mick.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+

Inlägg av maltjik »

du kan ju prova ut var du tycker att den passar bäst.
löd fast ett jack på kabeln och koppla in, så med klossar kan du lägga micken upp-och-ner ovanför strängarna, spela lite och flytta fram och tillbaka till du hittar ditt sweetspot.
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Jag tycker det vore ballast att testa vid halsen.
Själv har jag en gibson mudbucker vid vanliga jazzläget, men inbillar mig att att det vore lite muffigare närmare halsen.
Sitter den där kan du ju ha kvar jazzhalsmicken? DET vore väl fräckt!?
Man kan ju alltid dölja misslyckade ideér med plektrumskydd...
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Alla tre, nja det blir lite mycket tycker jag. Eller?
Bild
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++

Inlägg av Foxbat »

Mina ögon röstar alla gånger på att placera den "i" det gamla hålet men hur det låter i jämförelse med hals vet jag inte. Snyggast blir det iaf på den gamla positionen.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

cub skrev:Alla tre, nja det blir lite mycket tycker jag. Eller?
Bild
Konstruera en kåpa till mudbuckern av samma matrial som plektrumskyddet är, eller något liknande. Á la:
Bild

8) Riktigt schyssta ljud att blenda in både jazzstallmick+mudbucker och jazzhalsmick+mudbucker, med det senare får man ett jäkligt fett ljud kan jag meddela. :tummenupp:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

knedy skrev:Konstruera en kåpa till mudbuckern av samma matrial som plektrumskyddet är, eller något liknande. Á la:
Bild

8) Riktigt schyssta ljud att blenda in både jazzstallmick+mudbucker och jazzhalsmick+mudbucker, med det senare får man ett jäkligt fett ljud kan jag meddela. :tummenupp:
Den där är ju för jäkla snygg. Men jag gillar mudbucker-utseendet och vill inte gömma den. Kåpor till de andra blir kanske aktuellt istället.

Hur var elektroniken kopplad på den där med tre mickar och bara tre rattar?
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

cub skrev:
knedy skrev:Konstruera en kåpa till mudbuckern av samma matrial som plektrumskyddet är, eller något liknande. Á la:
Bild

Den där är ju för jäkla snygg. Men jag gillar mudbucker-utseendet och vill inte gömma den. Kåpor till de andra blir kanske aktuellt istället.

Hur var elektroniken kopplad på den där med tre mickar och bara tre rattar?
Det är tre koncentriska potar så det är egentligen 6st rattar. Volym och ton stackade på varandra. 8)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Knedy: Har du provat att seriekoppla jazzmickarna för att matcha mudbuckerns impendans bättre?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Efter lite måttande så får det bli halsläge på muddisen. Strängarna passade bäst över mick-skruvarna där.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

cub skrev:Alla tre, nja det blir lite mycket tycker jag. Eller?
Bild
Nejnej, tre mickar är ju både snyggt och trevligt. Här nedan är min Squier Musicmaster som jag har satt in halsmuddis och stallmick på:
Bild
[/img]
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

GurraG skrev:Nejnej, tre mickar är ju både snyggt och trevligt. Här nedan är min Squier Musicmaster som jag har satt in halsmuddis och stallmick på:
hur har du löst elektroniken på den? Två rattar men det ser ut att vara sådana däringa dubbelrattar?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Hm. Man borde bygga en bas med:
-Gibson Mudbucker dikt an mot halsen
- Pbas mick
- Strax under en Rickenbacker stall mick.
Då hade man allt man behöver i mickväg :-D Det räcker med en trevägs switch (bara en mick i taget) och vol/tone
Fast stringspacingen blev en nöt att knäcka... Rickens kanske kunde vara en kompromiss.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

anli skrev:Hm. Man borde bygga en bas med:
- Pbas mick
Då hade man allt man behöver i mickväg :-D Det räcker med en trevägs switch (bara en mick i taget) och vol/tone
Fast stringspacingen blev en nöt att knäcka... Rickens kanske kunde vara en kompromiss.
vem fan bryr sig om stringspacingen på en sån konfig.?! det kommer se ballt ut och det räcker ju 8)
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Och kroppen skall vara en mix av ask, mahogny och lönn.
Då kan jag dumpa bort alla andra basar.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

cub skrev: hur har du löst elektroniken på den? Två rattar men det ser ut att vara sådana däringa dubbelrattar?
Ja, det är två koncentriska potar, så kontrollerna är tre volymer och en masterton.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Japp, efter att legat isärplockad alldeles för länge tog jag mig i kragen och monterade ihop basen med mudbuckern på plats. Härligt output och fett ljud!! Och snyggt förståss. Dags att ordna ett nytt plektrumskydd.

Vad jag däremot upptäckte som nu retar mig en del är att hålet som frästs ut är något för högt upp så de nedersta strängarna kommer inte exakt över polerna på micken. Men det låter ju så det kanske mest är kosmetiskt..eller?

Sedan så verkar det inte funka så bra att köra jazzmicken och mudbuckerna samtidigt. Om jag har muddisen på fullt och börjar dra upp volymen på jazzmicken så händer inte ett smack med ljudet förrän jazz-volymen nästan är i topp och du försvinner all bas från ljudet. Var för sig låter det som det ska. Blandat blir det bara konstigt. Jag har svårt att se att jag skulle kopplat något fel då det bara är två sladdar. Jag antar att det istället har med mudbuckerns output och/eller impedans?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

cub skrev:Japp, efter att legat isärplockad alldeles för länge tog jag mig i kragen och monterade ihop basen med mudbuckern på plats. Härligt output och fett ljud!! Och snyggt förståss. Dags att ordna ett nytt plektrumskydd.

Vad jag däremot upptäckte som nu retar mig en del är att hålet som frästs ut är något för högt upp så de nedersta strängarna kommer inte exakt över polerna på micken. Men det låter ju så det kanske mest är kosmetiskt..eller?

Sedan så verkar det inte funka så bra att köra jazzmicken och mudbuckerna samtidigt. Om jag har muddisen på fullt och börjar dra upp volymen på jazzmicken så händer inte ett smack med ljudet förrän jazz-volymen nästan är i topp och du försvinner all bas från ljudet. Var för sig låter det som det ska. Blandat blir det bara konstigt. Jag har svårt att se att jag skulle kopplat något fel då det bara är två sladdar. Jag antar att det istället har med mudbuckerns output och/eller impedans?
Hoho mitt specialämne, läs här:
http://www.lindersson.se/BASS/Flowerpower.htm
längst ner...
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

anli skrev:Hm. Man borde bygga en bas med:
- Pbas mick
Strängavståndet inbördes är väl mest problematisk för p-micken och då kunde man ju fräsa ner mickhalvorna lite tätare ihop och på så sätt få lite kompensering där.
Basstore
VIP medlem

Inlägg av Basstore »

inte så nära halsen tycker jag.

Jag ägde ju Jesus basen ett tag och Mudbuckern va helt oanvändbar i de läget..

Ersätt J halsmickens läge istället.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

marcbass skrev:inte så nära halsen tycker jag.

Jag ägde ju Jesus basen ett tag och Mudbuckern va helt oanvändbar i de läget..

Ersätt J halsmickens läge istället.
För sent! :D Den är redan på plats där framme and I like it. Så här långt. Skulle jag ändra mig slänger jag tillbaka jazz micken eller gör nåt annat. Det är min slitosläng J&D-bas som jag experimenterar med.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Annars kan du ju göra som Allman Brothers basist: sätt mudbuckern där halsmicken brukar sitta och kläm in den överblivna jazzmicken mellan stallet och stallmicken.

Nehej, det gick inte att posta en bild, då får ni en länk i stället:

http://www.allmanbrothersband.com/galle ... 20Shot.JPG
Skriv svar