Låsa tonkontrollen?
-
- Medlem++
Låsa tonkontrollen?
Jag använder aldrig tonkontrollen på min P-bas. Och nu när jag ändå har den isärplockad, så tänkte jag kolla med experterna här på forumet. Går det att låsa tonkontrollen på max och helt enkelt ta bort funktionen från ratten? Den får gärna sitta kvar, jag vill bara att den inte ska ha någon funktion. Går detta att göra på något odestruktivt sätt, jag vill alltså att det ska kunna gå att få tillbaks till original om man så vill.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
- TDHP
- Forumvärd
Löd loss den ena kabeln och sätt ihop dem på samma lödöra så är den förbikopplad. Bara att sätta tillbaks sen om du vill.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- MorganFoss
- Medlem
-
- Medlem++
Det borde väl vara det, en tonkontroll på en passiv bas tar väl bara bort grejer från signalen eller nått sånt. Men jag är absolut inte säker på detta =)MorganFoss skrev:Jag är absolut ingen expert på detta, men blir det verkligen rätt?TDHP skrev:Löd loss den ena kabeln och sätt ihop dem på samma lödöra så är den förbikopplad. Bara att sätta tillbaks sen om du vill.
Är det så att en "förbikoppling" är detsamma som att den står på max?
Morgan
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
- hosse
- Medlem+++
japp, går du förbi den så står den på max. det är ju ett ställbart motstånd som avgör hur mycket du ska skära bort från toppen.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
- MorganFoss
- Medlem
- Danne
- VIP medlem
Om du är nöjd med ljudet när den står på max är ovanstående helt rätt väg att gå. Däremot är ju kondensatorn med i kretsen ändå fast genom ett maximalt motstånd, 250k oftast. Om man vill bli av med den helt är det bättre att skarva ihop kablarna alternativt löda bort ena benet på kondingen också. Det gäller dock mest gitarrer eftersom det inte finns någon diskant att skära på en bas vid det motståndet.
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:

"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;