skruttig gammal bas vars greppbräda lossnat lite...

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

skruttig gammal bas vars greppbräda lossnat lite...

Inlägg av Axman »

Hej. Min gamla Aria Pro II som jag köpte när jag var sjutton har jag nog gjort alla möjliga fel man kan tänkas göra, det skramlar och raspar och låter inge vidare. Det fanns ingen som kunde säga hur man skulle göra när jag lärde mig om musik så jag försökte själv. Bland annat (och här är det mest aktuella problemet) har jag alltid tagit av alla strängar och sen satt på alla nya, kändes logiskt när jag gjorde det tills för ett år sedan då någon 'utbildad' bassist sa att det är så man får greppbrädan att lossna. Så nu när jag sitter och kikar och klämmer på min "första" så ser jag att greppbrädan har släppt från halsen lite, lättar man på strängtrycket så kan man trycka in en nagel där :( Har ni något tips för hur man ska reparera det här? Den här basen är väl kanske inte någon huvudbas så inlämning till en reparatör står nog inte högst på min lista.

Just nu lutar det åt att man tar något tunt och renserar rent lite på limmet högst däruppe mellan greppbrädan och halsen pluttar in något lämpligt lim och tvingar ihop det ett tag.

Hjälp mig, jag vill inte att hon dör, hon betyder fortfarande mycket för mig!
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Du skrev lösningen ganska bra själv tyckte jag.
man tar något tunt och renserar rent lite på limmet högst däruppe mellan greppbrädan och halsen pluttar in något lämpligt lim och tvingar ihop det ett tag.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Inlägg av Axman »

Tack så mycket för det. Finns det något lim som är lämpligare än något annat? Tänker mig något epoxi av något slag.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Titebond är ett bra val för jobbet.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Så man ska alltså ta av en, sätta på en, ta av en, sätta på en när man byter strängar? :shock:
Uj så fel jag har gjort...
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Låter mer som en skröna att halsen inte skulle palla ett strängbyte.

Jag har lirat på mina grejor i snart 35 år, alltid tagit av alla strängarna på en gång (främst för att göra ren greppbrädan) och aldrig hört talas om att greppbrädan skulle lossna. Den enda försiktighetsåtgärd jag vidtagit på mina sju basar och gitarrer är att jag stämt ner rejält innan jag knipsat strängarna med avbitartång för att undvika plötsliga rörelser i materialet.

EDIT: Nä, mest för att slippa få strängen i ögat med en jävla smäll nu när jag tänker efter!

Men jag byter inte strängar så jäkla ofta iofs. Jag gillar gamla strängar på basen. Det är rimligen känsligare om man byter för jämnan.
Senast redigerad av inber den tis 24 feb 2009, 17:58, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Inlägg av Axman »

jag tror nog mest att det är år av konstiga halsjusteringar, frekventa väderomslag (stått länge vid ett stort glasfönster) och tja.. jag har spelat trummor med basen vid minst ett tillfälle... :roll: misshandlad javisst.

får pilla och återkomma om det funkar.

rimligtvis borde ju inte basen explodera om man tar av alla strängar. känns som att det då är en överkänslig bas men om basen är som min nu visat sig vara så är det kanske en bra ide.
Skriv svar