Fixa risiga inlays.
- Heyman
- VIP medlem
- Kontakt:
Fixa risiga inlays.
Fick nyligen hem min JooDee med lite dassiga hajfensinlägg.
Saken är den att två av inläggen är bytta och är de är tunnare än original, lacken (förhoppningsvis cellulosalack, eftersom jag beställt hem en burk sån) runt inläggen är frasig och har vassa kanter vilket gör att man skär sig lite i fingertopparna.
Ett av originalinläggen har slagit sig och ett hörn sticker upp. Det känns inte som om det har släppt men det sticker upp mer än acceptabelt.
Frågan då da!
Kan man lacka över inläggen och göra det i så pass många lager att man fyller upp?
Det inlägget som sticker upp...Är det en riktigt dum idé att bara fila ner det uppstickande hörnet och sen dra på ett lager lack?
Jag bryr mig inte övermycket om utseendet utan det är funktion som är det viktiga på denna bas och halsen är superskön.
Saken är den att två av inläggen är bytta och är de är tunnare än original, lacken (förhoppningsvis cellulosalack, eftersom jag beställt hem en burk sån) runt inläggen är frasig och har vassa kanter vilket gör att man skär sig lite i fingertopparna.
Ett av originalinläggen har slagit sig och ett hörn sticker upp. Det känns inte som om det har släppt men det sticker upp mer än acceptabelt.
Frågan då da!
Kan man lacka över inläggen och göra det i så pass många lager att man fyller upp?
Det inlägget som sticker upp...Är det en riktigt dum idé att bara fila ner det uppstickande hörnet och sen dra på ett lager lack?
Jag bryr mig inte övermycket om utseendet utan det är funktion som är det viktiga på denna bas och halsen är superskön.
- MorganFoss
- Medlem
Re: Fixa risiga inlays.
Heyman skrev:Fick nyligen hem min JooDee med lite dassiga hajfensinlägg.
Frågan då da!
Som vanligt underlättar det alltid med BILDER....

Morgan
- optic
- Medlem+
Äsch. Du kan väl gissa?
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01
<3 Tjoffe
www.myspace.com/momoorchestra
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01
<3 Tjoffe
www.myspace.com/momoorchestra
- Heyman
- VIP medlem
- Kontakt:
Re: Fixa risiga inlays.
Kan komma bilder, men just nu är jag i Växjö och basen befinner sig hemma i Stockholm.....Vet dock inte om jag kan få till vettiga bilder, det är ju inte gigantiska nivåskillnader vi snackar om, någon ½ mm upp och ner men helt kännbara när man spelar. Så för en gångs skulle tror jag orden beskriver med än bilderMorganFoss skrev:
Som vanligt underlättar det alltid med BILDER....![]()
Morgan

- TDHP
- Forumvärd
Risken är väl att det inlay som sticker upp behöver limmas, det kan ju fortsätta resa sig. Jag skulle nog testa att skära runt det med ett rakblad och värma försiktigt med varmluftpistol och försöka få loss det.
Detta går ju att täcka med lack sen.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- Heyman
- VIP medlem
- Kontakt:
TDHP skrev:Risken är väl att det inlay som sticker upp behöver limmas, det kan ju fortsätta resa sig. Jag skulle nog testa att skära runt det med ett rakblad och värma försiktigt med varmluftpistol och försöka få loss det.
Sant att det kan fortsätta resa sig, men vad ska jag ersätta det med? Jag kan säkert värma det och böja tillbaks men jag tvivlar på att det blir bra. Det kan ju vara gjort i flera lager och lager som släppt mellan varandra...
Nya material lär ju se ganska olika ut mot 30 år gamla så....
-
- Medlem++
Plocka loss inlägget och limma tillbaka det igen tror jag HDTV menar.Heyman skrev:TDHP skrev:Risken är väl att det inlay som sticker upp behöver limmas, det kan ju fortsätta resa sig. Jag skulle nog testa att skära runt det med ett rakblad och värma försiktigt med varmluftpistol och försöka få loss det.
Sant att det kan fortsätta resa sig, men vad ska jag ersätta det med? Jag kan säkert värma det och böja tillbaks men jag tvivlar på att det blir bra. Det kan ju vara gjort i flera lager och lager som släppt mellan varandra...
Nya material lär ju se ganska olika ut mot 30 år gamla så....
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ
- Heyman
- VIP medlem
- Kontakt:
Jo precis men jag har inte känslan av att det släppt i ett hörn utan det känns mer som om det faktiskt är tjockare i ena hörnet. Det fjädrar inte ner när jag trycker på det utan känns ojämnt tjockt.YZZ skrev:
Plocka loss inlägget och limma tillbaka det igen tror jag HDTV menar.
Jag ska plocka bort inlägget och se vad jag kan åstadkomma.
MEN!!! Vad är ett lämpligt lim för att limma tillbaks inlägg? Epoxy?
Jag skulle ju även gärna bygga upp lite under de två ersatta inläggen som är yttepytte för tunna.
Faner är inte att tänka på eftersom det handlar om en sådan liten nivåskillnad, 2-3 80g-papper under för att jämna ut samt ett lite tjockare lager lack.
Är det någon som jobbat med cellulosalack? Är det något speciellt man ska tänka på förutom tunna lager och sjukt lång torktid?
- Heyman
- VIP medlem
- Kontakt:
- Peavey Dude
- Medlem++
- Heyman
- VIP medlem
- Kontakt:
Precis! Jag använder inte epoxy om det funkar med trälim, Om det visar sig att epoxyn bygger för mycket (den bygger ju mer än tex trälim) så har jag ett riktigt problem eftersom jag kommer ha sjukt svårt att göra om det.YZZ skrev:Prova epoxy, det värsta som kan hända är ju att det inte funkar
Det borde ju inte vara någon större belastning på inläggen så det borde funka med ganska dassigt lim.
-
- Medlem++
Sant, prova med trälimmet först. Funkar inte det så gå till EpoxytHeyman skrev:Precis! Jag använder inte epoxy om det funkar med trälim, Om det visar sig att epoxyn bygger för mycket (den bygger ju mer än tex trälim) så har jag ett riktigt problem eftersom jag kommer ha sjukt svårt att göra om det.YZZ skrev:Prova epoxy, det värsta som kan hända är ju att det inte funkar
Det borde ju inte vara någon större belastning på inläggen så det borde funka med ganska dassigt lim.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ
- Heyman
- VIP medlem
- Kontakt:
Jag får lite uppfattningen att du inte limmat inlays....YZZ skrev:
Sant, prova med trälimmet först. Funkar inte det så gå till Epoxyt
Jag vill veta vilket lim som är brukligt att använda. Jag vill inte göra grundjobbet för upptäcka om ett halvår att det var fel lim och bli tvungen att göra om hela proceduren med lackning, slipning osv osv....
-
- Medlem++
Nej, jag har inte limmat inlays.. Men väl limmat liknande material mot trä och det är lite samma sak.Heyman skrev:Jag får lite uppfattningen att du inte limmat inlays....YZZ skrev:
Sant, prova med trälimmet först. Funkar inte det så gå till Epoxyt
Jag vill veta vilket lim som är brukligt att använda. Jag vill inte göra grundjobbet för upptäcka om ett halvår att det var fel lim och bli tvungen att göra om hela proceduren med lackning, slipning osv osv....
Jag har ett lim som jag använt till det mesta. Ett vinlyllim som är till för trä, plast, papper, kartong, läder bla. Funkar skitbra till istort sett allt så skaffa ett liknande då.. men det gör nog inte jättemegastor skillnad vilket lim du tar, du lär ju upptäcka om det fäster bra eller inte.
YZZ
YZZ
- Heyman
- VIP medlem
- Kontakt:
Jag har ingen aning om hur elastiskt limmet måste vara. Tänker att epoxy kanske är lite hårt iom att halsen rör på sig.YZZ skrev:
Nej, jag har inte limmat inlays.. Men väl limmat liknande material mot trä och det är lite samma sak.
Jag har ett lim som jag använt till det mesta. Ett vinlyllim som är till för trä, plast, papper, kartong, läder bla. Funkar skitbra till istort sett allt så skaffa ett liknande då.. men det gör nog inte jättemegastor skillnad vilket lim du tar, du lär ju upptäcka om det fäster bra eller inte.
Hur funkar epoxy och trälim med cellulosalack? Skulle ju kunna tänka mig att ett vinyllim kan förvandlas till en geggig sörja som aldrig torkar om man har osis.
Trälim är ju inte idealiskt när man blandar in andra material än trä men borde klara cellulosalacken utan problem.
Finns det ingen på detta forum som faktiskt har limmat in inlays och sedan lackat över med cellulosa?