Jag har en P-bas hemma just nu som jag är sugen på att köpa. Men idag på repet blev det lite anti-klimax.
Nånting är konstigt med ljudet nämligen. När man slår an strängen med normal styrka låter det fint. Men när man börjar spela hårdare så försvinner nästan all botten och mycket av resten också. Den liksom dör när man spelar hårt. Det är allra värst på den näst lägsta strängen (alltså G i mitt fall), och det blir så både med plektrum och fingerspel.
Basen är från 2004-2005 och har gigats en hel del. Kan det vara så att micken är gammal och sliten? Eller är det något annat som är knasigt?
Vad tror ni? Om jag var lödkunnig så hade jag ju kunnat byta mick och testat om det blev någon skillnad, men den kompetensen har jag tyvärr inte.
Fel på micken?
-
- Medlem++
Fel på micken?
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
-
- Medlem++
Nej, det kan jag inte påstå. Jag har testat att höja och sänka micken lite, men inte märkt någon skillnad. Men den ena halvan verkar inte riktigt röra på sig som den ska. När jag skruvar upp skruven så följer den inte med upp.200071 skrev:Sitter micken extra nära strängarna?
- Gson
- Medlem
-
- Medlem++
Nej, inget aktivt så det är inte problemet.Gson skrev:Halloj,
Om det är aktiva mickar eller aktiv elektronik i den skulle det kunna vara batteriet som håller på att tyna, då kan det bete sig så...
/Gson
Jag har suttit och skruvat och donat lite idag, och jag kan ha löst det. Det låter bättre här hemma i alla fall, vi får se hur det låter i replokalen.