Vilket håll ska man skruva åt (sett från 20 bandet och kollar upp mot huvet) för att få mer böj på halsen? Alltså om basen ligger på rygg så ska huvet mer upp från ytan basen ligger på.
Hur mycket brukar man skruva normalt på trussen? så man inte skruvar sönder
Oftast så skruvar man på samma sätt som med en vanlig skruv, alltså medsols(medurs) för att spänna halsen och motsols(moturs) för att släppa på den. Skruva ett kvarts varv i taget, om du är osäker på hur villig halsen är att böja sig.
Det finns även vänstergängade dragstänger, då är det alltså tvärtom.
basmartin skrev:Oftast så skruvar man på samma sätt som med en vanlig skruv, alltså medsols(medurs) för att spänna halsen och motsols(moturs) för att släppa på den. Skruva ett kvarts varv i taget, om du är osäker på hur villig halsen är att böja sig.
Och spänner man halsen så böjer den sig alltså så som jag skrev i första inlägget?
basmartin skrev:Oftast så skruvar man på samma sätt som med en vanlig skruv, alltså medsols(medurs) för att spänna halsen och motsols(moturs) för att släppa på den. Skruva ett kvarts varv i taget, om du är osäker på hur villig halsen är att böja sig.
Och spänner man halsen så böjer den sig alltså så som jag skrev i första inlägget?
Hm, jag tror du i så fall ska släppa på halsen, så att den böjer sig framåt.
Dragstången som du spänner försöker motverka strängarnas kraft. Strängarna försöker ju sas. dra upp huvudet (om du ser basen liggandes) och dragstångens jobb är du att dra åt andra hållet och alltså räta ut halsen. Vill du ha mer relief/böj på halsen bör du alltså släppa på dragstången. Brukar vara som Martin skriver ang. vilket håll du ska skruva.
Fattar jag rätt att du tycker halsen är för rak?
yohan skrev:Dragstången som du spänner försöker motverka strängarnas kraft. Strängarna försöker ju sas. dra upp huvudet (om du ser basen liggandes) och dragstångens jobb är du att dra åt andra hållet och alltså räta ut halsen. Vill du ha mer relief/böj på halsen bör du alltså släppa på dragstången. Brukar vara som Martin skriver ang. vilket håll du ska skruva.
Fattar jag rätt att du tycker halsen är för rak?
Edit: MArtin hann före som vanligt....
Ja. den är för rak. Banden rasslar men trycker jag huvet framåt med handen försvinner rasslet.
Nu har jag släppt på dragstången och det blev genast mycket bättre (dock jobbigt att behöva skruva av halsen varje gång man ska testa sig fram).
När jag skruva på halsen igen så märkte jag att den nedre vänsta skruven inte sätter sig ordentligt. det känns att den går i gängorna hela vägen ner men när den väl kommer ner går det inte att dra åt den så den sitter, den bara slirar runt liksom. Går det att göra något åt detta eller är det inget att bry sig om?
Will skrev:Går det att göra något åt detta eller är det inget att bry sig om?
Cascol och lämplig pinne i hårt trä.
Obs!
Inga tändstickor! Asp brinner bra men suger svettig mulla på/i basar!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..