Intonering - problem - [Löst]

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Lingonbas
Medlem+

Intonering - problem - [Löst]

Inlägg av Lingonbas »

Jag bytte stall på min hpd jazz igårkväll. Hade tidigare ett "fendertyp"-bockad plåt, och skruvade dit ett lite kraftigare (som kom på posten från Zon sonusspecial) - men när jag skulle intonera basen räckte inte stallet till så att säga. Har nu samtliga stallsadlar i sitt yttersta läge, men skulle egentligen behöva flytta fram dom lite till för att det skulle bli bra (enligt herr Korg DT-10 - i mina öron funkar det). Det förra stallet hade sadlarna länge bak (särskilt på A och E strängarna).

Varför kan det bli på detta viset? Borde inte den fria stränglängden vara samma oavsett vilket stall som sitter på eller är jag helt uppe på läktaren och köper korv här? Behöver jag flytta fram stallet för att kunna intonera basen ordentligt?
Senast redigerad av Lingonbas den lör 12 sep 2009, 18:26, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Bild tack!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Lingonbas
Medlem+

Inlägg av Lingonbas »

Liten skrev:Bild tack!
Jaja - nu sitter jag ju på jobbet :roll: Lite fantasi får du väl ha :wink:

Iofs har jag basen i bilen - kanske kan bilda lite på lunchen..... :D
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Du säger: "Har nu samtliga stallsadlar i sitt yttersta läge, men skulle egentligen behöva flytta fram dom lite till för att det skulle bli bra.."

Jag tolkar det som att du har använt dig av samma skruvhål som tidigare för stallet men detta ställ är "kortare" än orginalet och du har skruvat ut stallsadeln på skruvens fulla längd??? då är det nog läge att ompröva placeringen av stallet skulle jag tro.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Lingonbas
Medlem+

Inlägg av Lingonbas »

Liten skrev:Du säger: "Har nu samtliga stallsadlar i sitt yttersta läge, men skulle egentligen behöva flytta fram dom lite till för att det skulle bli bra.."

Jag tolkar det som att du har använt dig av samma skruvhål som tidigare för stallet men detta ställ är "kortare" än orginalet och du har skruvat ut stallsadeln på skruvens fulla längd??? då är det nog läge att ompröva placeringen av stallet skulle jag tro.
Ja och nej. Det fanns gamla hål (4st - 2 fram och två bak) I baskroppen från början. Fendertypstallet satt med fem skruv i bakkant. Det såg ut att stämma väldigt bra med dom gamla hålen och stallet jag skruvade dit igår, med en del justermån åt båda håll om jag jämförsde stallsadelplacering med fendertypstallet.

Nu blev det inte så utan sadlarna i det nya stallet sitter längre fram än med det gamla stallet och det är mest det fenomenet jag är förbryllad över (Om jag nu inte har mätt alldeles galet). Basen är ju samma i övrigt.

Det nya stallet har spår för höjdjusteringsskruvarna och där bottnar det nu.

Visst kan jag flytta fram stallet en bit - det är ganska mycket hål i kroppen redan - jag är mest förbryllad över fenomenet.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Borra nya.
Att man blir förbryllad hör till liksom.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

anli skrev:Borra nya.
:lol:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Annars sätter du tillbaka det bockade plåtstallet :D Dom är ju skitbra!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

kmo skrev:Annars sätter du tillbaka det bockade plåtstallet :D Dom är ju skitbra!
Amen
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Lingonbas
Medlem+

Inlägg av Lingonbas »

anli skrev:Borra nya.
:tummenupp:

Jo man ska väl aldrig sluta förvånas
Lingonbas
Medlem+

Inlägg av Lingonbas »

kmo skrev:Annars sätter du tillbaka det bockade plåtstallet :D Dom är ju skitbra!
mmmm - får se hur det blir
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Bytte du strängar i samband med stallbytet?
Lingonbas
Medlem+

Inlägg av Lingonbas »

Danne skrev:Bytte du strängar i samband med stallbytet?
Nix - stängarna är bara en månad gamla och knappt spelade på så dom fick bli kvar.
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++

Re: Intonering - problem?

Inlägg av alexon »

Lingonbas skrev:men när jag skulle intonera basen räckte inte stallet till så att säga. Har nu samtliga stallsadlar i sitt yttersta läge, men skulle egentligen behöva flytta fram dom lite till för att det skulle bli bra (enligt herr Korg DT-10 - i mina öron funkar det).
Hur exakt är DT-10? Jag har bara en GA-30, som har för låg precision för intonering. Men min är kanske är en enklare modell.

Basar / Pryttlar/ Grejer
Användarvisningsbild
STA'A
Medlem

Inlägg av STA'A »

Kolla in på denna sida, stränglängd, mensur osv.
http://www.fender.com/support/basses.php#top
Användarvisningsbild
STA'A
Medlem

Inlägg av STA'A »

..missade att det var HPD.. men ändå
Lingonbas
Medlem+

Inlägg av Lingonbas »

Jag har upptäckt att jag är fullständigt rutten när det gäller kamerahantering - det blir alltid en massa blixtblänk och skit, men ändå :oops:

Bild
Plåtstall - sadlarna ganska långt ut, men fortfarande finns lite kvar...

Bild
Nya stallet - sadlarna utskruvade i botten och skulle behöva flyttas ut lite till.
Lingonbas
Medlem+

Re: Intonering - problem?

Inlägg av Lingonbas »

alexon skrev:
Lingonbas skrev:men när jag skulle intonera basen räckte inte stallet till så att säga. Har nu samtliga stallsadlar i sitt yttersta läge, men skulle egentligen behöva flytta fram dom lite till för att det skulle bli bra (enligt herr Korg DT-10 - i mina öron funkar det).
Hur exakt är DT-10? Jag har bara en GA-30, som har för låg precision för intonering. Men min är kanske är en enklare modell.
Vet inte riktigt. Den känns ju lite "fladdrig". Om det är detsamma som låg precision överlåter jag till andra att uttala sig om.

Jag är inte så fruktansvärt kinkig, men man vill ju gärna att det ska bli "bra".
Lingonbas
Medlem+

Inlägg av Lingonbas »

STA'A skrev:Kolla in på denna sida, stränglängd, mensur osv.
http://www.fender.com/support/basses.php#top
Tackar! :tummenupp:
Användarvisningsbild
sixpanbass
Medlem

Inlägg av sixpanbass »

Jag tror att man skall montera stallet sa. 12:e bandet exakt klyver strängen på mitten när stallsadeln är maximalt framskruvad.

Tror jag alltså. :roll:

Vad säger Barbeque Village?
Lingonbas
Medlem+

Inlägg av Lingonbas »

Stallet är framflyttat, basen är justerad och intonerad och klar. såg dessutom att stallet från början satt lite snett, så det kan kanske ha hjälpt till att skapa problem, men som sagt - problemet löst! :D
Användarvisningsbild
Torkelboy
Medlem

Inlägg av Torkelboy »

Lingonbas skrev:
Jag har upptäckt att jag är fullständigt rutten när det gäller kamerahantering - det blir alltid en massa blixtblänk och skit, men ändå :oops:

Det är djävulen som bestraffar dig för att du använder blixt över huvud taget!

Allvarligt så är det en bra metod för att få snygga bilder, tänd en extra lampa istället, much better
Ibanez sr760
svt4 pro
svt610hlf

Teach me how to learn!

http://www.myspace.com/endlesscirculation
Lingonbas
Medlem+

Inlägg av Lingonbas »

Torkelboy skrev:
Lingonbas skrev:

Det är djävulen som bestraffar dig för att du använder blixt över huvud taget!

Allvarligt så är det en bra metod för att få snygga bilder, tänd en extra lampa istället, much better

:oops: :oops: :D
Skriv svar