Intonering - problem - [Löst]
-
- Medlem+
Intonering - problem - [Löst]
Jag bytte stall på min hpd jazz igårkväll. Hade tidigare ett "fendertyp"-bockad plåt, och skruvade dit ett lite kraftigare (som kom på posten från Zon sonusspecial) - men när jag skulle intonera basen räckte inte stallet till så att säga. Har nu samtliga stallsadlar i sitt yttersta läge, men skulle egentligen behöva flytta fram dom lite till för att det skulle bli bra (enligt herr Korg DT-10 - i mina öron funkar det). Det förra stallet hade sadlarna länge bak (särskilt på A och E strängarna).
Varför kan det bli på detta viset? Borde inte den fria stränglängden vara samma oavsett vilket stall som sitter på eller är jag helt uppe på läktaren och köper korv här? Behöver jag flytta fram stallet för att kunna intonera basen ordentligt?
Varför kan det bli på detta viset? Borde inte den fria stränglängden vara samma oavsett vilket stall som sitter på eller är jag helt uppe på läktaren och köper korv här? Behöver jag flytta fram stallet för att kunna intonera basen ordentligt?
Senast redigerad av Lingonbas den lör 12 sep 2009, 18:26, redigerad totalt 1 gånger.
- Liten
- Hedersmedlem
- Liten
- Hedersmedlem
Du säger: "Har nu samtliga stallsadlar i sitt yttersta läge, men skulle egentligen behöva flytta fram dom lite till för att det skulle bli bra.."
Jag tolkar det som att du har använt dig av samma skruvhål som tidigare för stallet men detta ställ är "kortare" än orginalet och du har skruvat ut stallsadeln på skruvens fulla längd??? då är det nog läge att ompröva placeringen av stallet skulle jag tro.
Jag tolkar det som att du har använt dig av samma skruvhål som tidigare för stallet men detta ställ är "kortare" än orginalet och du har skruvat ut stallsadeln på skruvens fulla längd??? då är det nog läge att ompröva placeringen av stallet skulle jag tro.
-
- Medlem+
Ja och nej. Det fanns gamla hål (4st - 2 fram och två bak) I baskroppen från början. Fendertypstallet satt med fem skruv i bakkant. Det såg ut att stämma väldigt bra med dom gamla hålen och stallet jag skruvade dit igår, med en del justermån åt båda håll om jag jämförsde stallsadelplacering med fendertypstallet.Liten skrev:Du säger: "Har nu samtliga stallsadlar i sitt yttersta läge, men skulle egentligen behöva flytta fram dom lite till för att det skulle bli bra.."
Nu blev det inte så utan sadlarna i det nya stallet sitter längre fram än med det gamla stallet och det är mest det fenomenet jag är förbryllad över (Om jag nu inte har mätt alldeles galet). Basen är ju samma i övrigt.
Det nya stallet har spår för höjdjusteringsskruvarna och där bottnar det nu.
Visst kan jag flytta fram stallet en bit - det är ganska mycket hål i kroppen redan - jag är mest förbryllad över fenomenet.
- alexon
- Medlem++
Re: Intonering - problem?
Hur exakt är DT-10? Jag har bara en GA-30, som har för låg precision för intonering. Men min är kanske är en enklare modell.Lingonbas skrev:men när jag skulle intonera basen räckte inte stallet till så att säga. Har nu samtliga stallsadlar i sitt yttersta läge, men skulle egentligen behöva flytta fram dom lite till för att det skulle bli bra (enligt herr Korg DT-10 - i mina öron funkar det).
Basar / Pryttlar/ Grejer
- STA'A
- Medlem
Kolla in på denna sida, stränglängd, mensur osv.
http://www.fender.com/support/basses.php#top
-
- Medlem+
Jag har upptäckt att jag är fullständigt rutten när det gäller kamerahantering - det blir alltid en massa blixtblänk och skit, men ändåLiten skrev:Bild tack!

Plåtstall - sadlarna ganska långt ut, men fortfarande finns lite kvar...

Nya stallet - sadlarna utskruvade i botten och skulle behöva flyttas ut lite till.
-
- Medlem+
Re: Intonering - problem?
Vet inte riktigt. Den känns ju lite "fladdrig". Om det är detsamma som låg precision överlåter jag till andra att uttala sig om.alexon skrev:Hur exakt är DT-10? Jag har bara en GA-30, som har för låg precision för intonering. Men min är kanske är en enklare modell.Lingonbas skrev:men när jag skulle intonera basen räckte inte stallet till så att säga. Har nu samtliga stallsadlar i sitt yttersta läge, men skulle egentligen behöva flytta fram dom lite till för att det skulle bli bra (enligt herr Korg DT-10 - i mina öron funkar det).
Jag är inte så fruktansvärt kinkig, men man vill ju gärna att det ska bli "bra".
-
- Medlem+
Tackar!STA'A skrev:Kolla in på denna sida, stränglängd, mensur osv.

- sixpanbass
- Medlem
- Torkelboy
- Medlem
Lingonbas skrev:Jag har upptäckt att jag är fullständigt rutten när det gäller kamerahantering - det blir alltid en massa blixtblänk och skit, men ändåLiten skrev:Bild tack!![]()
Det är djävulen som bestraffar dig för att du använder blixt över huvud taget!
Allvarligt så är det en bra metod för att få snygga bilder, tänd en extra lampa istället, much better
-
- Medlem+
Torkelboy skrev:Lingonbas skrev:Jag har upptäckt att jag är fullständigt rutten när det gäller kamerahantering - det blir alltid en massa blixtblänk och skit, men ändåLiten skrev:Bild tack!![]()
Det är djävulen som bestraffar dig för att du använder blixt över huvud taget!
Allvarligt så är det en bra metod för att få snygga bilder, tänd en extra lampa istället, much better