Hålla koll på batteriet i sin bas

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Hålla koll på batteriet i sin bas

Inlägg av mrbaloo »

Hej

För en tid sedan var det en tråd angående batteritiden i basarna (http://pratabas.se/viewtopic.php?p=501230). Det finns säkert fler trådar på PB angående något liknande problem.

Jag har sedan dess insett att det är näst intill omöjligt att hålla koll på när man bytte batteri senast. Speciellt om man har flera aktiva elbasar.

Bild
Därför har jag snickrat ihop en liten mall för att föra loggbok över när man bytte batteri och vad bäst före-datum är på det nyinsatta batteriet.
Loggpappret kan laddas ner som PDF-fil här: http://basgitarr.files.wordpress.com/20 ... rilogg.pdf.

Håll tillgodo!

mvh
MrBaloo

PS!
Åtminstone till 31/12-09 kan man ladda ner detta PDF-dokument. Tyvärr stänger Telia ner sin hemsidestjänst vid denna tidpunkten. Jag håller på att leta ett alternativt webhotell så att min sida http://www.basgitarr.info.se kan ligga uppe. Rätt som det är blir det en blog- eller wiki-lösning i stället.

Edit: Ny hemsida http://basgitarr.wordpress.com. Bild och dokument omlänkat.
Senast redigerad av mrbaloo den lör 17 okt 2009, 16:44, redigerad totalt 1 gånger.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

*applåder*

Fin idé!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Anli! Här har du lösningen på dina problem! :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Bra gjort. :clappy:

//J :D
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag är så nojig att jag alltid byter batteri inför gig, vore extremt pinsamt att råka ut för batteriproblem som är så enkelt att förebygga
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

BarbequeVillage skrev:Anli! Här har du lösningen på dina problem! :lol:
Äntligen!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Ingen som hittat superduper batterier istället? Som klarar sig i evihetersevigheter??
Battriet i min Fender sitter så djävla dåligt till nu så jag vill ju inte byta det alls!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Hej igen

Givetvis är det ju säkrast att montera nya batterier innan ett gig, men det blir ju ganska dyrt så.

Jag tyckte i allafall att det var svårt att hålla koll på batteri(-et/-erna) i mina basar (alla med aktiv elektronik). Så jag bestämde mig för att skriva en logg. Visst, man kan ju alltid göra det snyggare!

mvh
MrBaloo
Användarvisningsbild
baa
Medlem+

Inlägg av baa »

Den laddade jag ner direkt!
6 batteribasar är inte lätt
att hålla koll på i huvudet.
6 x Vantage - Basspod XT live - Hartke LH1000 - Hartke HyDrive 410 + 115
Medlem i 50+ klubben
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Kan tipsa om en vild idé jag fick en dag, som någon kanske gillar.

En del med aktiva basar verkar ha krångligt batteribyte. Bäst vore såklart med ett laddbart batteri i varje bas och sedan någon möjlighet att ladda det utifrån utan att ens skruva och öppna luckor.

Hade jag en sådan - och det inte går att lösa med någon form av fantomspänningskoppling - skulle jag dra ut en tråd från plus på batterikontakten till exempelvis en skruv i basen eller något annat av metall. För då borde man kunna underhållsladda batteriet genom att ansluta en laddare mellan stallet (=jord, dvs minuspolen) och den där skruven. En liten sladd med krokodilklämmor borde kunna göra jobbet.

Simsalabim - aldrig mer batteribyten!

Laddaren levererar såklart lite högre spänning än vad batteriet har, för att laddströmmen ska rinna in i batteriet, men inte mer än att elektroniken i basen tål det.

Mitt batteri sitter bakom en lucka på baksidan och det tar 5 sekunder att byta det, så själv skulle jag inte göra detta. Men en del, som exempelvis Liten, verkar ju ha det kämpigare.

(Kjell & Co har laddbara med 9V-storlek (PP3) för 119 spänn. Det är ca fem ggr mer än motsvarande oladdbart alkaline-batteri.)
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Det här var iofs ingen dålig idé alls, alltså med inbyggt laddbart batteri och laddelektronik. Man skulle då kunna underhållsladda basen när man har den i sitt gitarrställ.

Men nu slår det mig att EBS har ju fantommatning som man antingen kan driva en bas med aktiv elektronik (man byglar batteripolerna och använder en stereo-tele-sladd) eller deras effektpedaler med. Iofs utan batteri och tillhörande laddare. Jag har iofs aldrig provat detta på någon av mina basar trots att jag enbart kör med EBS-stärkare...

mvh
MrBaloo
Skriv svar