Lackfix Robanjos gamla Warwick!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Lilldjuret
Medlem+

Lackfix Robanjos gamla Warwick!

Inlägg av Lilldjuret »

Jodå, så jag var den som till sist efter väldigt mycket om och men lade vantarna på Robanjos småslitna Streamer STD.
Skitbra bas för de pengar jag betalade - det går inte att komma ifrån, men är lite fundersam och nyfiken kring lacken som använts på den.
:?
Jag tog upp den och tänkte att den var klarlackad. Blänker gör den ju och så - på de flesta ställen - dvs runt övre hornet och bakåt hela vägen - men vid micken och tonkontroller är det som en satinfinish som känns riktigt bra och ser mycket snyggare ut än blänket. Samma områden på baksidan är klara och respektive matta.

En annan grej jag är fundersam över är att jag kan göra spår i lacken med nageln.
Så, någon som vet hur det ligger till med den här typ av finishar? Har ingen aning själv...

Snor en av Robanjos bilder för att visa lackskadan;

Bild

I vilket fall som helst så vill jag på ett billigt sätt uppnå en snygg bas, så ska ta den till någon - vem som helst - som har koll på sånt här, men vill mest ha ett utlåtande av er på förhand. :D

EDIT: Ny bild uppladdad

Bild

Bild på vad som känns som och ser ut som en tunn satinlack;

Bild
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Det är nog en betsad och mattlackad kropp. Jacken är tunn. Hade samma på min förra Streamer Stage One och Corvette $$.

Vet inte vad det är för träslag i Standarden men jag vet att det är grymt mjukt.

Den där borde vara busenkel att slipa ner, betsa om och lacka.
Lilldjuret
Medlem+

Inlägg av Lilldjuret »

Cuba skrev:Det är nog en betsad och mattlackad kropp. Jacken är tunn. Hade samma på min förra Streamer Stage One och Corvette $$.

Vet inte vad det är för träslag i Standarden men jag vet att det är grymt mjukt.

Tackar ! Låter som en snabb fix med andra ord.

I värsta fall hade jag ju fått slipa ned den och klarlacka liksom, men det ser ju mycket trevligare ut med betsat trä :D

Förresten, hört om Mattisson i Kumla, där jag bor när jag pluggar, något för honom kanske? :D
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Lilldjuret skrev:
Cuba skrev:Det är nog en betsad och mattlackad kropp. Jacken är tunn. Hade samma på min förra Streamer Stage One och Corvette $$.

I värsta fall hade jag ju fått slipa ned den och klarlacka liksom, men det ser ju mycket trevligare ut med betsat trä :D

Förresten, hört om Mattisson i Kumla, där jag bor när jag pluggar, något för honom kanske? :D
Jag kanske var lite otydlig men det var nog det jag menade. Slipa ner hela kroppen, betsa och matt- eller klarlacka.

Att slipa upp en liten yta, betsa och lacka kan nog se lite "halvgjort" ut.
Lilldjuret
Medlem+

Inlägg av Lilldjuret »

Cuba skrev:
Lilldjuret skrev:

Jag kanske var lite otydlig men det var nog det jag menade. Slipa ner hela kroppen, betsa och matt- eller klarlacka.

Att slipa upp en liten yta, betsa och lacka kan nog se lite "halvgjort" ut.
Det var jag som skrev fel - förstod helt och hållet vad du menade.
Menade att slänga på en solid färgad finish :$
Skriv svar