Förbättra Rickenbackers (Tumstöd)
- Cliffy
- Medlem++
Förbättra Rickenbackers (Tumstöd)
Några tips här på vad jag kan göra för att få den mer fingerspelsvänlig.
Gillar inte med kåpa på och gillar inte hålet riktigt. Tycker att om jag har tummen på micken så blir den lite väl långt ifrån. Funderar på om man skulle göra en egen ram så jag får ett tummstöd lite längre upp än micken men inte lika långt upp som på mikkåpan. Har kollat på den här men de skulle ju inte göra någon större skillnad. http://www.pickguardian.com/pickguardia ... Plate.html
Skulle vilja ha mer som avståndet mellan övre delen av micken på en p-bas och e strängen om ni förstår.
Tips?
Gillar inte med kåpa på och gillar inte hålet riktigt. Tycker att om jag har tummen på micken så blir den lite väl långt ifrån. Funderar på om man skulle göra en egen ram så jag får ett tummstöd lite längre upp än micken men inte lika långt upp som på mikkåpan. Har kollat på den här men de skulle ju inte göra någon större skillnad. http://www.pickguardian.com/pickguardia ... Plate.html
Skulle vilja ha mer som avståndet mellan övre delen av micken på en p-bas och e strängen om ni förstår.
Tips?
- blackparkas
- Medlem++++
Jag stoppar in min tumme inanför sargen på stallmicken och har alltså tummen helt sonika direkt på micken..!Funkar bra!
Annars är mitt tips att försöka vänja dig av med tumstödstvånget, eller, gör som man ska med en Rickenbacker - Spela med plektrum!!!
Annars är mitt tips att försöka vänja dig av med tumstödstvånget, eller, gör som man ska med en Rickenbacker - Spela med plektrum!!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Cliffy
- Medlem++
Nja när jag har den innanför sargen tycker jag att jag kommer för nära strängarna. Skulle liksom vilja förlängs micken på något sätt.
Kommer inte börja spela enbart med plektrum på den för det är min enda bas som och jag försöker få den att passa till allt.
Kanske skulle försöka spela utan någon tumförankring...
Kommer inte börja spela enbart med plektrum på den för det är min enda bas som och jag försöker få den att passa till allt.

Kanske skulle försöka spela utan någon tumförankring...
- Klopper
- Hedersmedlem
Jag täljde till ett tumstöd till min andra Ric när jag ledsnat på att köra ner tummen i hålet mellan sargen och spolen på "stallmicken".
Tror att jag har det liggandes någonstans, skall kolla och om jag hittar det ta ett foto.
Hajjar alltså vad du menar.
Nu var det ju så att jag inte drog mig ett dugg för att borra ett och annat hål för att fästa tumstödet i basen, men om du drar dig för detta så är inte det konstigt.
Jag skulle tro att det med lite fiffighet går att fästa ett tillsnidat tumstäd i det skruvhål som redan finns, men det kräver lite funderande!
Fan vet om du blev något klokare på mitt inlägg!!!?
BTW.
Ric skall spelas med både fingrar och plektrum!
Tror att jag har det liggandes någonstans, skall kolla och om jag hittar det ta ett foto.
Hajjar alltså vad du menar.
Nu var det ju så att jag inte drog mig ett dugg för att borra ett och annat hål för att fästa tumstödet i basen, men om du drar dig för detta så är inte det konstigt.
Jag skulle tro att det med lite fiffighet går att fästa ett tillsnidat tumstäd i det skruvhål som redan finns, men det kräver lite funderande!
Fan vet om du blev något klokare på mitt inlägg!!!?

BTW.
Ric skall spelas med både fingrar och plektrum!

"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Precis! Du behöver bara tumstöd om du spelar på E strängen. Annars kan du ju stödja på strängarna. S k flytande tumme...kmo skrev:Öva på att spela utan tumstöd.
Annars säger jag som Parkas... Spela med plektrum.

"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- GNUlars
- VIP medlem
- Kontakt:
Gör som Parkas säger, han har rätt!
(du kan inte låsa dig vid att ha ett visst avstånd till strängarna, då kan du ju inte spela på alla basar....)
Tycker Lars
(du kan inte låsa dig vid att ha ett visst avstånd till strängarna, då kan du ju inte spela på alla basar....)
Tycker Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
-
- Medlem++
Finns någon sorts sarg man kan köpa som inte har något hål mellan micken och sargen utan en upphöjning istället.. Kommer inte ihåg vilka som gjort den men bootsy har haft en vet jag.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ
- Cliffy
- Medlem++
i å för sej men alla andra basar som jag någonsin vill spela på (T-bird, P och jazz) har ungefär samma avstånd ju.GNUlars skrev:Gör som Parkas säger, han har rätt!
Tycker Lars
Men det rä ett bra tips och jag håller på och försöker lära mig det.
- bootsy
- Medlem+++
YZZ skrev:Finns någon sorts sarg man kan köpa som inte har något hål mellan micken och sargen utan en upphöjning istället.. Kommer inte ihåg vilka som gjort den men bootsy har haft en vet jag.
Inte jag, inte.
OnT: Jag brukar luta tummen lite mot sidan av stallmickssargen eller köra floating thumb. En vanesak och inte särskilt svårt att lära sig.
Stallet liknar mest ett veteflak.
-
- Medlem++
Åhfan.. Var säker på det.bootsy skrev:YZZ skrev:Finns någon sorts sarg man kan köpa som inte har något hål mellan micken och sargen utan en upphöjning istället.. Kommer inte ihåg vilka som gjort den men bootsy har haft en vet jag.
Inte jag, inte.
OnT: Jag brukar luta tummen lite mot sidan av stallmickssargen eller köra floating thumb. En vanesak och inte särskilt svårt att lära sig.
Aja.. nån har haft en sån på forumet iaf

Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ