Jag får inte till intonationen!
- GurraG
- Medlem++
Jag får inte till intonationen!
Jag har gått med i ett band som mestadels spelar i drop C#-stämning, och jag har tänkt att optimera en av min Squier Musicmaster för detta ändamål. Igår satte jag på ett set Rotosound Billy Sheehan signatursträngar med tjocklekarna 110, 80, 65, 43. Nu är det bara det att det är helt omöjligt att få till intonationen. Hur mycket jag är skruvar på stallsadlarna är tonen på tolfte bandet fasen så mycket högre än flageoletten. Detta gäller samtliga strängar, men framförallt E-strängen (som ju då är stämd till C#), där tonen på tolfte bandet nästan är en halvton för hög. Jag skruvar alltså stallsadlarna så långt bakåt jag kan, men eftersom Squiern har strängarna dragna genom kroppen så blir strängarnas vinkel vid stallsadel så hög att det är väldigt svårt att få stallsadlarna tillräckligt långt bakåt för at få intonationen att stämma.
Frågan är nu:Ska jag lägga ner hela tanken med att få den här basen optimerad för drop C#? Ska jag ge mig fan på att det ska gå att få stallsadlarna dit jag vill och skruva mig blodig? Jag funderar på att lämna in basen till en musikaffär och få dem att (försöka) ordna det, men det känns som ett nederlag, jag har alltid intonerat mina basar själv.
Frågan är nu:Ska jag lägga ner hela tanken med att få den här basen optimerad för drop C#? Ska jag ge mig fan på att det ska gå att få stallsadlarna dit jag vill och skruva mig blodig? Jag funderar på att lämna in basen till en musikaffär och få dem att (försöka) ordna det, men det känns som ett nederlag, jag har alltid intonerat mina basar själv.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
-
- Medlem+++
- GurraG
- Medlem++
Ja, tanken har slagit mig, men jag har bara två basar och jag har verkligen inte lust att byta bort TI-strängarna på min Jazzbas. Men vi får se, det kanske blir så ändå.Samuel V skrev:Kör med en annan bas, det är mitt tips.
-
- Medlem+++
- GurraG
- Medlem++
Ja, det kan nog vara så. Men jag kan inte låta bli att tycka att det borde funka, även om det kanske inte blir helt lysande.Samuel V skrev:Nä, precis det jag tänkte. Det kanske helt enkelt är så att det blir för joxigt på en shortscale.bootsy skrev:Kortskalig bas med drop c# låter inte som en idealisk konstellation.
- Lestrange
- Medlem+
Antingen flyttar man hela stallet, och borrar nya hål för string thru, eller flyttar man halsen, med en ful glipa som resultat. Man kan ju iofs byta stallet till ett top load, så är man inte beroende av placeringen. ...eller köpa någon av mina fiiina kortskaliga byggen!
Ring gärna och diskutera modifikationer. .../Jens; 0708-412189.
Funkar basen fortfarande efter jag opererade den sist, eller har elektroniken brunnit upp?
Ring gärna och diskutera modifikationer. .../Jens; 0708-412189.
Funkar basen fortfarande efter jag opererade den sist, eller har elektroniken brunnit upp?
- GurraG
- Medlem++
Ja, Sheehansträngarna är långskaliga, men eftersom basen har string-throughstall så funkar de flesta kortskaliga strängar dåligt. Jag har haft långskaliga strängar på basen ifråga tidigare utan problem.bootsy skrev:Dessutom är väl Sheehansträngarna långskaliga. Låter som det är lite för mycket som inte stämmer här (pun intended)...
Lestrange: Såna omfattande modifikationer blir knappast aktuella. Funkar det inte så funkar det inte, liksom. Elektroniken i basen fungerar precis som den sa. Du gjorde ett kanonjobb, tack för det!
- bootsy
- Medlem+++
Du ska kanske ha medium-scale på denna bas?GurraG skrev:Ja, Sheehansträngarna är långskaliga, men eftersom basen har string-throughstall så funkar de flesta kortskaliga strängar dåligt. Jag har haft långskaliga strängar på basen ifråga tidigare utan problem.bootsy skrev:Dessutom är väl Sheehansträngarna långskaliga. Låter som det är lite för mycket som inte stämmer här (pun intended)...
Lestrange: Såna omfattande modifikationer blir knappast aktuella. Funkar det inte så funkar det inte, liksom. Elektroniken i basen fungerar precis som den sa. Du gjorde ett kanonjobb, tack för det!
Stallet liknar mest ett veteflak.
- Mr Spock
- Medlem++
Min tanke också...drop c# på en shortscale....Samuel V skrev:Kör med en annan bas, det är mitt tips.

EDIT: och HÄR ser man vad bra det är om man (till skillnad fr mig då) orkar läsa hela tråden innan man skriver ett inlägg....nåväl Gurra, budskapet har nog gått fram...?

Senast redigerad av Mr Spock den mån 19 okt 2009, 12:06, redigerad totalt 1 gånger.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
-
- Medlem+++
- GurraG
- Medlem++
Jag kan möjligen köpa att det blir problem med E-strängen, men det går ju liksom inte att få till intonationen på de andra strängarna heller, som är av ordinär tjocklek, och bara stäms ner ett halvt tonsteg. Well well, jag kommer att ignorera era välmenande varningar ett tag till och fortsätta skruva. Funkar det sen inte alls så får vi väl se om det blir till att skaffa lämpliga nedstämningssträngar till Jazzen istället. Isåfall måste jag fixa några schyssta flats till Musicmastern. Ni märker ju hur mycket enklare det skulle bli om bara Sheehansträngarna ville intonera! 

- thetonequest
- Medlem+
Tyvärr så är ju den bistra verkligeheten ibland att allt inte funkar...GurraG skrev: Ja, det kan nog vara så. Men jag kan inte låta bli att tycka att det borde funka, även om det kanske inte blir helt lysande.

Tror inte att detta är möjligt utan att behöva modda basen...
/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
- sixpanbass
- Medlem
Du kan väl stämma ner strängen helt sa. den vilar slappt över stallsadeln, därefter skruva bak stallsadeln så långt det går och slutligen stämma upp strängen igen. För att se hur nära fungerande intonation du kan komma.
För att intonera B-strängen på min bas så var jag tvungen att plocka bort en liten fjäder som satt bakom stallsadeln och sedan backa stallsadeln maximalt. Det räckte precis!
För att intonera B-strängen på min bas så var jag tvungen att plocka bort en liten fjäder som satt bakom stallsadeln och sedan backa stallsadeln maximalt. Det räckte precis!
- GurraG
- Medlem++
Jag har just börjat göra på det viset. Jag ska nog även prova att plocka bort fjädrarna från stallsadlarna, tack för det tipset!six bass skrev:Du kan väl stämma ner strängen helt sa. den vilar slappt över stallsadeln, därefter skruva bak stallsadeln så långt det går och slutligen stämma upp strängen igen. För att se hur nära fungerande intonation du kan komma.
-
- Medlem+
Jag har haft samma problem med chromes på en bas (Fast i E-standard med vanlig 34") . Gick inte att få den intonerad med .100, men när jag slängde på ett set .105 gick det bra (även om stallsadeln är lite långt bak nu med).
Skulle tro att tjockare strängar av samma märke, eller samma tjocklek fast med tjockare kärna skulle kunna avhjälpa problemet.
Skulle tro att tjockare strängar av samma märke, eller samma tjocklek fast med tjockare kärna skulle kunna avhjälpa problemet.
- sixpanbass
- Medlem
Jag tror att den tjockare strängen fungerade därför att den blev lite tyngre och att strängspänningen därför blev högre. Däremot så tror jag att tjockare kärna snarare är en nackdel, eftersom det gör att strängen blir styvare och därför har svårare att svänga i hela sin längd.barium skrev:Jag har haft samma problem med chromes på en bas (Fast i E-standard med vanlig 34") . Gick inte att få den intonerad med .100, men när jag slängde på ett set .105 gick det bra (även om stallsadeln är lite långt bak nu med).
-
- Medlem+
Kan vara så, jag testade bara en tjockare sträng av samma märke.six bass skrev:Jag tror att den tjockare strängen fungerade därför att den blev lite tyngre och att strängspänningen därför blev högre. Däremot så tror jag att tjockare kärna snarare är en nackdel, eftersom det gör att strängen blir styvare och därför har svårare att svänga i hela sin längd.barium skrev:Jag har haft samma problem med chromes på en bas (Fast i E-standard med vanlig 34") . Gick inte att få den intonerad med .100, men när jag slängde på ett set .105 gick det bra (även om stallsadeln är lite långt bak nu med).

-
- Medlem++
Frågar du mig så behövs detGurraG skrev:Ja, tanken har slagit mig, men jag har bara två basar och jag har verkligen inte lust att byta bort TI-strängarna på min Jazzbas. Men vi får se, det kanske blir så ändå.Samuel V skrev:Kör med en annan bas, det är mitt tips.

Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ
- peter_s
- Medlem++
- macahan
- Medlem+++
OT: hur gick det med din intonation på bass VI:en? vände du på stallet?peter_s skrev:Jag brukar ofta hävda kortskaliga basars förträfflighet, men ska det stämmas ner så passar en bas med långskalig mensur ofrånkomligen bättre än en med kort. Så tyvärr tror inte jag heller att du kan komma tillrätta med intonationsproblemen på den aktuella basen. Använd Jazzen istället.
- peter_s
- Medlem++
Japp, och det blev onekligen bättre - tack igen för tipset! - men vinkeln på stallet blev lite konstig, vilket messat lite med stränghöjd och annat. (jag har försökt motverka det på olika sätt, men bara lyckats halvbra...) Så jag funderar på att lämna in den hos någon kunnig tekniker för att få ordentlig ordning på den. Den skulle dessutom behöva en ny sadel...macahan skrev:OT: hur gick det med din intonation på bass VI:en? vände du på stallet?
- GurraG
- Medlem++
Nu har jag efter mycket skruvande lyckats få basen att intonera riktigt nedstämd ett halvsteg, alltså utan själva C#-droppningen av E-strängen. Jag blev tvungen att ta bort fjädrarna från E- och A-strängarnas stallsadlar för att få sadlarna tillräckligt långt tillbaka, och E-strängens stallsadel är i princip så långt tillbakaskruvad som det går. Jag ska försöka skruva lite till och se om jag inte kan få till hyfsad intonation även med C#-stämd E-sträng. Skam den som ger sig!