Gammal Elitebas som behöver hjälp

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
laxlaxlax
Nykomling

Gammal Elitebas som behöver hjälp

Inlägg av laxlaxlax »

Hej!

Nu har jag äntligen fått ekonomi nog att laga mitt käraste instrument som inte alls har varit spelvänligt de senaste åren. Basen har jag spelat på hela livet och är ett arv efter proggrörelsen som föräldrarna var med i på nåt sätt.

Just nu är stränghöjden så hög att man kan få in handen under strängarna. Halsen är rak men jag tror inte att träet i fästet mellan halsen/kroppen håller för trycket. Dessutom verkar nån ha försökt såga i halsfästet och göra en egen lösning som jag tvivlar på. Jag sänker ner till D för att minska strängtrycket och få ner stränghöjden lite.

Intoneringen håller bara mellan andra och ungefär upp till sjunde bandet. så jag har ändrat min spelstil till att bara spela där. Men den har blivit sämre och sämre och jag önskar över allt annat att ha den i toppskick igen.

Strängsadeln ( heter det så ? ) uppe vid strämskruvarna är också uttjänt. Inputen glappar och griper inte tag i sladden - under tomtelösningen ( se bild ) är träet sprucket vill jag minnas. Volym- och tonpottarna går att ratta utan stopp. Men ändå låter den ( och ser ut! ) som ingen annan bas jag spelat på.

Lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

( Ursäkta för dåliga bilder. Säg gärna till om någon vill ha fler. )

Basen är som ni ser halvakustisk och för tillfället har jag slipade strängar på, ifall det spelar roll för diagnosen.

Jag har meddelat GNUlars och hoppas att han har tid och lust att ta sig an en reperation men tänkte att det blir mer översiktligt med ett inlägg. Och så vet jag att ni andra här också gillar att titta på gamla basar. :)

Ifall Lars inte kan eller har tid eller lust så tar jag tacksamt emot tips på duktiga och engagerade reparatörer, gärna i närheten av malmö, men annars var som helst. Det gäller alltså en helrenovering och jag vill gärna ha nån som tror att dom kan göra ett toppenjobb.

Vänliga Hälsningar, Max i Malmö.
Janne

Inlägg av Janne »

Vilken jättecool bas! GNULars var ju första tanken, hoppas han tar sig an den. Ser fram emot fortsättning i tråden där man får se renoveringen.
Ingen hjälp från mig alltså, bara ett entusiastiskt "lycka till".

Förresten, vad är det för flats du har på nu? Om det inte är Thomastik så kanske det är idé att byta till såna, de ger väl lägst belastning på halsen av alla strängar.
laxlaxlax
Nykomling

Inlägg av laxlaxlax »

Hej Janne,

Tack för svar och uppmuntran! Ska genast byta till Thomastik efter renoveringen, om det blir en sån. Det var ett bra tips!

Vänliga hälsningar, Max i Malmö.
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Herrejäääääävlar rent ut sagt vilken stränghöjd :shock: :shock: :shock:
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Alexander
Medlem+

Inlägg av Alexander »

Den stränghöjden skojar man inte bort! :forvanad:
Till och med James Jamerson ligger i lä där, tror jag. :wink:
Lycka till med renoveringen!

Välkommen hit, förresten...
laxlaxlax
Nykomling

Inlägg av laxlaxlax »

Alexander skrev:
Välkommen hit, förresten...
Tack så mycket.

Nu har jag samtalat med GnuLars och basen ska upp till honom i mitten av september för att få sin diagnos. Spännande.
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Att den är grymt vacker gör det väl också svårare att göra sig av med den?
laxlaxlax
Nykomling

Inlägg av laxlaxlax »

Falcon: Det är samma bas! Kul. Ja, ljudet är verkligen grymt. Och så är den vacker.

Det blev problem att frakta den till gnulars så jag lämnade in den till malmö musik som sa att de kände en duktig snickare här nere. Ska få tillbaka den i början av december och har förhoppningar om spelbarheten på den nu.

Tack för peppet i tråden!

Max i Malmö
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Hoppas den blir okej igen.

Det är ju en ascool bas :)
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Kultivator
Medlem++

Inlägg av Kultivator »

Skitcool bas! Hoppas de får fason på den.

Falcon: Jag tror att han menade att det är samma modell.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Skriv svar